samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Lepki poślizg we mgle

Informacja prasowa / Data: 2010-09-24

Mgła sprawia, że kierowca, choć jedzie wolniej, automatycznie niebezpiecznie zmniejsza dystans do poprzedzającego pojazdu.* W warunkach ograniczonej widoczności doprowadza to do zwiększonego ryzyka wypadków. Mgła jest jednym z najniebezpieczniejszych zjawisk atmosferycznych również dlatego, że cienka warstwa mikroskopijnych kropelek na powierzchni jezdni może być przyczyną tzw. lepkiego aquaplaningu.**

Z maleńkich kropelek tworzących mglistą zawiesinę powstaje cienka warstwa na powierzchni drogi, mieszając się z kurzem, śladami oleju lub z gumą z opon, pozostawioną na jezdni np. podczas hamowania. Taka mieszanka jest bardzo śliska i niebezpieczna. To właśnie ona może być przyczyną tzw. lepkiego aquaplaningu, czyli utraty przyczepności opon, która nie jest spowodowana nadmiarem wody na jezdni. Kierowcy często myślą, że aby doszło do aquaplaningu niezbędny jest obfity deszcz i kałuże na jezdni. Tymczasem mgła również może doprowadzić do poślizgu wskutek utraty przyczepności – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Jadąc we mgle uwaga prowadzącego samochód skupia się głównie na tym, aby trzymać prawidłowy tor jazdy. Kierowca często nawet nie wie, że podczas takich warunków istnieje zagrożenie poślizgiem – dodaje.

Mgła powstaje m.in. podczas zetknięcia się ciepłej masy powietrza z zimną lub przez ochłodzenie się wilgotnego powietrza wznoszącego się w górę. Zjawisko to często występuje jesienią i ponieważ może się pojawić nagle, szczególnie nocą i nad ranem, jest bardzo niebezpieczne. Jadąc w gęstej mgle należy przede wszystkim zwolnić i zachować bezpieczny dystans do poprzedzającego samochodu – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Istotnym problemem podczas długotrwałej jazdy we mgle jest przyzwyczajenie się do panujących warunków i nieświadome zwiększanie prędkości. Dlatego ważne jest, aby kierowca nie tylko bacznie obserwował to, co dzieje się na drodze, ale także regularnie spoglądał na prędkościomierz – dodają.

W celu kontroli toru jazdy we mgle należy obserwować prawą krawędź jezdni. Pozwoli to uniknąć zbliżania się do środka jezdni i oślepienia przez światła samochodu jadącego z przeciwnej strony czy wręcz zderzenia z nim. Jeżeli kierowca musi się nagle zatrzymać, powinien to zrobić tak, aby cały samochód znajdował się na poboczu, w przeciwnym razie kierowca jadący za nim może nie zauważyć zaparkowanego pojazdu. Wyjeżdżając z zamglonego obszaru nie należy gwałtownie przyspieszać, ponieważ kilkadziesiąt metrów dalej mgła może pojawić się ponownie.

Wszyscy kierowcy powinni też zwracać uwagę na prawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych. Przy gęstej mgle ich brak powoduje, że samochód jest dużo mniej widoczny, jednak kiedy światła przeciwmgłowe używane są podczas dobrej przejrzystości – oślepiają innych kierowców, w znaczny sposób utrudniając im podróż. Używającemu świateł przeciwmgłowych w warunkach, które tego nie wymagają grozi mandat i punkty karne.

Podróżuj bezpiecznie we mgle:

  • zwolnij, wjeżdżając w zamglony obszar;
  • utrzymuj stały dystans do poprzedzającego samochodu;
  • jeśli widoczność spada poniżej 12 metrów, prędkość nie powinna przekraczać 30 km/h;
  • unikaj gwałtownego hamowania, które może grozić poślizgiem;
  • mgła nie jest zjawiskiem jednorodnym, dlatego włączając lub wyłączając światła przeciwmgłowe reaguj adekwatnie do panujących w danym momencie warunków.

* American Society of Civil Engineers
** SWOV, Institute for Road Safety Research

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nie trać głowy na drodze

Nie trać głowy na drodze

Słaba widoczność, intensywne opady deszczu, gwałtowne zmiany pogody i szybciej zapadający zm... » ...więcej
ABS - jak to właściwie działa

ABS - jak to właściwie działa

Układ ABS działa wbrew pozorom na dość prostej zasadzie.... » ...więcej
Policyjne Gallardo zniszczone!

Policyjne Gallardo zniszczone!

Kilka miesięcy temu Lamborghini przekazało włoskiej policji jeden z najbardziej emocjonujących m... » ...więcej
System wspomagania nagłego hamowania

System wspomagania nagłego hamowania

Dla wykorzystania maksymalnej siły hamowania wielu producen... » ...więcej
Opony zimowe czas zakładać

Opony zimowe czas zakładać

Zbliżający się sezon zimowy zmusza większość kierowców, a szczególnie tych, którzy w swoich... » ...więcej
Sprzęgło wiskotyczne

Sprzęgło wiskotyczne

Stosowanie w samochodach napędu 4x4 spowodowało powstanie kilku rozwiązań służących do przeno... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia