samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Porównanie silnika dwusuwowego i czterosuwowego

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-20

Czy różnica w ilości wykonanych suwów w czasie pracy silnika spalinowego odgrywa istotną role dla jego zadania? Jak różni się konstrukcja omawianych silników? Który z tych silników lepiej spełnia swoje zadanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Silnik dwusuwowy

Silnik dwusuwowy może być silnikiem o zapłonie zarówno iskrowym jak i samoczynnym. Ideą działania tych silników jest wykonywanie tylko 2 suwów tłoka na wszystkie fazy pracy silnika (ssanie, sprężanie, praca, wydech).

Budowa silnika dwusuwowego

Budowa silnika dwusuwowego zasadniczo różni się od budowy silnika czterosuwowego. Podstawową różnicą jest brak układu rozrządu w większości silników dwusuwowych. Rolę rozrządu w silniku tym pełni tłok, który odsłania i zamyka poszczególne kanały sterując jednocześnie zarówno suwem ssania jak i wydechu. Kolejną różnicą budowy obu silników jest brak miski olejowej w silniku dwusuwowym. Łożyska wału korbowego oraz przestrzeń cylindryczna smarowane są tutaj olejem silnikowym dodawanym do paliwa. Istnieją również silniki dwusuwowe, w których olej podawany jest pod ciśnieniem. Jednak znacznie komplikuje to jego budowę a zarazem większa ciężar, co nie jest pożądane w tego rodzaju silnikach.

Zasada działania


W pierwszej fazie suwu sprężania komora robocza silnika (1) jest przepłukiwana przez mieszankę paliwowo-powietrzną, która zgromadzona w przestrzeni korbowej silnika (4) napływa przez kanał międzykomorowy (3). Jednocześnie z przestrzeni roboczej usuwane są spaliny przez kanał wydechowy (2). W kolejnej fazie suwu sprężania tłok, pełniący zarazem rolę zaworów zamyka kanał wylotowy i międzykomorowy, otwierając jednocześnie kanał ssawny (6), przez który do przestrzeni korbowej silnika napływa świeża porcja mieszanki paliwowo powietrznej.

W górnej fazie ruchu tłoka tuż przed jego górnym martwym punktem następuje zapłon mieszanki i rozpoczyna się suw pracy. W suwie pracy tłok silnika poruszając się w dół w dolnej fazie odsłania zarówno przestrzeń międzykomorową oraz kanał wydechowy w wyniku czego następuje usuniecie spalin oraz przepłukanie przestrzeni roboczej silnika. Cały cykl pracy silnika dwusuwowego zaczyna się powtarzać.

Wady i zalety silnika dwusuwowego

Wady

Do wad silnika dwusuwowego należą znacznie krótsze przebiegi między naprawami. Istotną wada jest również przepłukiwanie silnika ponieważ powoduje to znaczne straty paliwa zmniejszając tym samym sprawność silnika dwusuwowego w porównaniu z silnikiem czterosuwowym. Silniki dwusuwowe przez spalanie oleju dodanego do paliwa są bardziej uciążliwe dla środowiska przez co wypierane są przez silniki czterosuwowe, których konstrukcja pozwala na łatwiejsze spełnienie wymaganych norm czystości spalin.

Zalety

Silniki dwusuwowe osiągają większą moc (o 50-70%) w porównaniu do silników czterosuwowych o tej samej pojemności skokowej. Silniki te mają również znacznie prostszą i lżejszą konstrukcje dzięki czemu znacznie zmniejszają się również koszty produkcji tego silnika.

Silnik czterosuwowy

W silniku czterosuwowym przeciwieństwie do silnika dwusuwowego, na jeden cykl pracy przypadają cztery suwy tłoka (droga jaką wykonuje tłok pomiędzy górnym i martwym położeniem). Silniki te mogą być również o zapłonie iskrowym lub samoczynnym.

Budowa silnika czterosuwowego

Budowa silnika czterosuwowego jest znacznie bardziej skomplikowana od budowy silnika dwusuwowego. W silniku czterosuwowym konieczne jest zastosowanie układu rozrządu oraz układu smarowania, które dość znacznie komplikują budowę silnika. Układ chłodzenie podobnie jak w silniku dwusuwowym może być zarówno bezpośredni jak i pośredni jednak znacznie częściej stosowany jest układ pośredni.

Zasada działania


Grafika na licencji GNU Free Documentation Licence pochodzi z Wikipedii.

Suw ssania

W czasie suwu ssania następuje ruch tłoka w dół w wyniku czego na skutek powstałego podciśnienia przez otwarty zawór dolotowy następuje zassanie mieszanki paliwowo powietrznej lub powietrza. Następnie następuje zamkniecie zaworu dolotowego, a tłok zaczyna poruszać się do góry.

Suw sprężania

W czasie suwu tłoka do góry następuje sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej bądź taż zależnie od rozwiązania samego powietrza. Tuż przed osiągnięciem przez tłok GMP (górnego martwego położenia) następuje zapłon mieszanki (który zależnie od rozwiązania silnika poprzedzony może byś wtryskiem paliwa), a w wyniku rozprężających się powstałych w wyniku spalania gazów następuje odepchniecie tłoka w dół.

Suw pracy

W czasie suwu pracy tłok odpychany siłą powstałych w wyniku spalania gazów napędza wał korbowy, powodując tym samym powstanie momentu obrotowego koniecznego do napędzania pojazdu.

Suw wydechu

Tuż przed osiągnięciem przez tłok DMP (dolnego martwego punktu) następuje otwarcie zaworu wydechowego, a w wyniku ruchu tłoka w górę następuje usunięcie spalin z cylindra. Po osiągnięciu przez tłok GMP następuje suw ssania i cykl się powtarza.

Podsumowanie

W obecnych czasach następuje wypieranie silników dwusuwowych przez czterosuwy. Dzieje się tak w wyniku rygorystycznych norm emisji spalin, z którymi producenci silników dwusuwowych coraz trudniej sobie radzą. Jednak jak opisano w artykule silniki dwusuwowe mają kilka istotnych zalet w porównaniu do silników czterosuwowych.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Ka$
Data nadesłania:
  06.01.2008 21:22
Trochę jakby mało zrozumiałe dla przeciętnego człowieka...
Autor(ka): Luśka
Data nadesłania:
  17.02.2008 19:54
Niezłe. Ale dla mnie lepsza byłaby tabela...
Autor(ka): Ja
Data nadesłania:
  25.02.2008 20:27
to po co ci to jak mało zrozumiałe?
Autor(ka): Ktosik xD ;***
Data nadesłania:
  06.04.2008 20:20
to coś pokręcone jest nic z tego zbytnio nie rozumiem mógłbyś jaśniej ?
Autor(ka): bursztyn3
Data nadesłania:
  07.05.2008 16:33
niezłe ale faktycznie jakbym sie tego wczesniej nie uczył to czarna magia dla zwykłego szaraka
Autor(ka): komentatorr
Data nadesłania:
  10.05.2008 22:15
nic z tego nie kapuje nie moze powiedzieć czy ten lepszy czy ten
Autor(ka): Profesor Wyższej uczelni
Data nadesłania:
  11.05.2008 16:23
tym sie roznie ze zostala w dwusuwowym zastosowana nowsza technika ktora za male pieniadze pozwala stworzyc cos mniej waacego i o wyzszych statystykach osiagow co daje lepsza moc i predkosc maksymalna pojazdu
Autor(ka): Komar
Data nadesłania:
  12.05.2008 08:04
Może jakby było tego troche więcej to może i bym to zrozumiał ale nawet nic ciekawego do zeszytu na lekcje nie da sie przepisać ale tak to jest cool
Autor(ka): Ewelka
Data nadesłania:
  25.05.2008 19:34
Tekst dla mnie całkowicie zrozumiał:)!!Wiem teraz jak to działa jupi:))
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  22.10.2008 08:59
mógłbyś dodać zalety i wady silnika czterosuwowego, ale i tak fajnie... chociaż troche niezrozumiałe
Autor(ka): cita
Data nadesłania:
  22.10.2008 17:22
nic nie wiem a jutro sprawdzian
Autor(ka): motur
Data nadesłania:
  09.11.2008 05:11
przejedzcie się motorem o tej samej pojemności 2t i 4t i wtedy zrozumiecie czym to pachnie
Autor(ka): maro
Data nadesłania:
  11.01.2009 09:13
zalety silnika dwusuwowego to: prostota konstrukcji, lepszy wskażnik mocy z pojemności i masy silnika. Cała reszta to niestety wady. Silnik ten moim zdaniem został już dawno wyparty przez czterosuw.
Autor(ka): werka
Data nadesłania:
  04.03.2009 17:37
Spox>Fajne
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  18.03.2009 16:57
no może być:) ale nie ma tego co mi jest potrzebne:(
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  18.03.2009 16:59
może byc super
Autor(ka): Kuziu
Data nadesłania:
  19.03.2009 04:44
Super, wszystko jest, krótko, zwięźle i na temat. Bardzo dziękuje za pomoc, 6 z techniki zawsze się przyda :)
Autor(ka): Spox
Data nadesłania:
  14.04.2009 19:49
zgadzam sie co do techniki
Autor(ka): Aguuu
Data nadesłania:
  13.05.2009 20:31
Ehh.. a wady i zalety silnika czterosuwowego to gdzie sa...? :/
Autor(ka): sebastian branzlu
Data nadesłania:
  26.06.2009 14:19
trafiłem na tą strone i cieszę sie dla tego że jest tu duzo informacji ktore mnie interesują ale powidny byc jasniejsze
Autor(ka): rafciu11
Data nadesłania:
  30.06.2009 14:55
czy ktoś ma ładny schemat budowy silnika 4 suw motoru honda 125 xlr?Bardzo mi zależy.kontakt:rafciu11@interia.pl gg:3228539
Autor(ka): VxKoObRaxV
Data nadesłania:
  27.07.2009 17:53
Dzięki ten tekst bardzo mi pomógł.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  16.08.2009 10:47
jak nic nie rozumiecie to przeczytajcie to jeszcze raz...
tylko ze zrozumieniem czytanie sie kłania
Autor(ka): Michal
Data nadesłania:
  16.09.2009 16:49
Silniki Dwusuwowe już niedługo zaczną wypierać silniki dwusuwowe i nieprawdą jest że dwusuwowy jest problem z czystością spalin po zastosowaniu wtrysku bezpośredniego silnik ten mniej będzie zanieczyszczał środowisko niż czterosuw
Autor(ka): ^^Julciia^:*
Data nadesłania:
  22.09.2009 17:32
No właśnie chce kupić skuter i mam dylemat ten czterosuwowy ma leprzą stylistykę, więcej bajerów, większy bagażnik itp.Ale ten drugi ma dwusuwowy silnik a mówią, że te dwusuwowe są podobnież leprze.?? Mógłby ktoś odpisać jeżeli wie czym się one rużnią na e-mail:
Julciia.tr@interia.pl


Proszę o kontakt ..


POZDRAWIAM =]
Autor(ka): Lalusia
Data nadesłania:
  28.10.2009 17:20
Fajne^^ Mi się przydało :]

Znalazłam to co mi potrzebne...
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  25.01.2010 18:25
Bardzo dobry i zrozumiały opis działania pierwszego jak i drugiego silnika
Autor(ka): Pawcio
Data nadesłania:
  19.03.2010 12:38
Bardzo dobrze i zrozumiale opisana zasada dzialania jak i budowa obu silnikow:)
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  24.03.2010 17:38
dodalbys wady i zalety silnika 4 suw to by bylo jescze lepiej niz jest;]bo ma byc spr z techniki i mamy wypisac wady i zalety obu typów silnika
Autor(ka): xbow
Data nadesłania:
  29.03.2010 23:22
ktoś kto nie rozunie tego opisu to powinien zmienić szkołe
Autor(ka): ozzyTDI
Data nadesłania:
  12.05.2010 19:05
bardzo dobry artykuł , w miarę napisany przystępnym językiem:)
Autor(ka): modecom
Data nadesłania:
  12.06.2010 11:00
teraz to mi sie wyjasniło i lepiej zrozumiałem jak te silniki działają popieram bardzo dobry artykół
Autor(ka): Tajwan
Data nadesłania:
  08.10.2010 22:18
Świetny artykuł
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  18.11.2010 18:43
Schemat mógłby być dokładniejszy. Tekst dobry.
Autor(ka): naugrim
Data nadesłania:
  25.11.2010 19:46
Słyszałem, że są prace nad silnikiem dwusuwowym z zaworem wydechowym, a jak połączyć to z wtryskiem to już wogóle będzie problem paliwa w spalinach wywalony. Też gdzieś czytałem o dwusuwie z układem smarowania, który powoduje, że nie potrzeba oleju w paliwie. Jakby połączyć te trzy koncepcje, może powstałby dwusuw spełnijący normy środowiska itd. Tylko niestety wtedy trcimy prostotę ich konstrukcji. Ale jednak te dwa suwy na cykl może będą rekompensować te straty energii.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  16.01.2011 11:53
ktoś kto nie rozunie tego opisu to powinien zmienić szkołe
Autor(ka): babydropitfloo
Data nadesłania:
  22.05.2011 18:57
jak ktos sie nie zna silnikach niech lepiej sie nie wypowiada poniewaz cos palnie i bd bk :* fajny artykul
Autor(ka): dededed
Data nadesłania:
  16.12.2013 18:09
chociaż ktoś ma pojęcie o silnikach :D
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Decyzja – czy w samochodzie zastosowany będzie silnik... » ...więcej
Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Dzisiejsze samochody napędzane są tłokowymi silnikami spa... » ...więcej
Junak, polski Harley-Davidson czy... wielki pechowiec?

Junak, polski Harley-Davidson czy... wielki pechowiec?

Kraj nasz, ma bogaty dorobek motoryzacyjny. Polska przez wie... » ...więcej
Prezentacja nowych opon letnich Continental

Prezentacja nowych opon letnich Continental

Continental, wiodący producent opon na rynku europejskim... » ...więcej
Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Wymagania stawiane konstruktorom silników benzynowych odno... » ...więcej
Skąd bierze się moment obrotowy

Skąd bierze się moment obrotowy

Jednym z ważniejszych (o ile nie najważniejszym) parametre... » ...więcej
Polecamy porady
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia