samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

VDIM – System zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu

Autor: MCh / Data: 2009-08-20

VDIM jest systemem, który w luksusowych Lexusach oraz niektórych modelach Toyoty ma zastąpić inne systemy bezpieczeństwa czynnego. Czyli teoretycznie VDIM = VSC (System stabilizacji toru jazdy) + ABS + TRC (System kontroli trakcji). Czy jednak jego działanie jest równe działaniu wyżej wymienionych systemów – okazuje się, że nie do końca.

Lexus GS 350. Fot. Lexus Wyposażony w VDIM Lexus GS350. Fot. Lexus

Potrzeby

Stosowane we współczesnych samochodach systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak ABS, ESP mają za zadanie minimalizację skutków nieprzewidywalnych sytuacji drogowych, np. poślizgów. Systemy te w znakomitej większości włączają się do akcji gdy taka nieprzewidziana sytuacja już wystąpi (tzn czujniki samochodu wykryją np. uślizg jednego z kół). Wynika to m. in. z faktu, że systemy te korzystają z ograniczonej liczby danych wejściowych (generowanych przez czujniki umieszczone m.in. przy kołach pojazdu).

Idea VDIM

Inżynierowie Toyoty postanowili stworzyć system, który nie tylko zareaguje na ew. poślizg lub uślizg kół pojazdu, ale potrafi także mu zapobiec. Do tego celu system powinien zbierać jak najwięcej danych dotyczących ruchu pojazdu, ale także mieć duże możliwości wpływu na jego ruch (ale tylko do tego stopnia aby eliminować błędne odruchy kierowcy pomagając mu wykonać dany manewr najlepiej jak to możliwe). System, który powstał w wyniku tego założenia został nazwany VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management - system zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu).

VDIM wykorzystuje czujniki prędkości kół, przyspieszeń i wychyleń samochodu wg różnych osi, nacisku na pedał hamulca i inne. Do dyspozycji natomiast oprócz tak „standardowych” akcji jak przyhamowanie koła lub zwiększenia momentu na niego przenoszonego ma możliwość wykonania drobnego ruchu kierownicą lub zmiany pozycji pedału przyspieszenia. Układ jest w stanie współpracować także z układami EPS (elektrycznego wspomagania kierownicy) oraz VGRS (Variable Gear Ratio Steering), umożliwiającego zmianę przełożenia układu kierowniczego. Układy te nie występują w każdym modelu wyposażonym w VDIM, jednak ich zastosowanie powoduje, że VDIM jest bardziej skuteczny.

Podsumowując VDIM integruje w sobie działanie praktycznie wszystkich współcześnie występujących systemów bezpieczeństwa czynnego pozwalając nie tylko na reakcję na poślizg samochodu, lecz także na jego uniknięcie.

Trochę historii

System został po raz pierwszy zastosowany w oferowanym na japońskim rynku modelu Toyota Crown Majesta. Miało to miejsce w lipcu 2004 roku. Rok później system zadebiutował na arenie międzynarodowej dzięki luksusowej marce Toyoty – w Lexusie GS. Obecnie system jest stosowany także w niektórych modelach Toyoty.

Podsumowanie

Działanie systemu VDIM w praktyce obecnie są w stanie sprawdzić tylko nieliczni posiadacze samochodów Lexus lub Toyota. Niezależne opinie o nim są jednak pozytywne. System nie próbuje wyręczyć kierowcy podczas gwałtownych manewrów, jednak, w miarę możliwości trakcyjnych, pozwala uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Tabliczka znamionowa pojazdu

Tabliczka znamionowa pojazdu

Zgodnie z polskimi przepisami każdy pojazd powinien posiadać tabliczkę znamionową, w której pod... » ...więcej
Budowa pojazdu samochodowego

Budowa pojazdu samochodowego

W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupi... » ...więcej
System SCR (AdBlue)

System SCR (AdBlue)

Wymagania jakie nałożono na producentów samochodów przez wprowadzenie normy Euro 4 jak również... » ...więcej
Inteligentny System Ratunkowy już w Skodach

Inteligentny System Ratunkowy już w Skodach

Skoda Auto Polska S.A. oraz Keratronik Sp. z o.o. podpisa... » ...więcej
System wspomagania nagłego hamowania

System wspomagania nagłego hamowania

Dla wykorzystania maksymalnej siły hamowania wielu producen... » ...więcej
System recyrkulacji spalin

System recyrkulacji spalin

Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emi... » ...więcej
Polecamy porady
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia