samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro - kabriolet z zapierajÄ…cÄ… dech w piersiach dynamikÄ…

Informacja prasowa / Data: 2009-09-15

Doskonałe osiągi i zapierająca dech w piersiach dynamika połączone z jedynym w swoim rodzaju przeżyciem, jakim jest jazda z otwartym dachem: Audi prezentuje model R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Jego lekki, miękki dach ma całkowicie automatyczny napęd, niektóre elementy nadwozia wykonane zostały z kompozytu włókna węglowego.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Silnik V10 osiÄ…gajÄ…cy moc 386 kW (525 KM) przyspiesza ten otwarty, dwuosobowy samochód od zera do 100 km/h w 4,1 sekundy i rozpÄ™dza go do 313 km/h. R8 Spyder 5.2 FSI quattro to nowy, topowy model w ofercie Audi – z technologiami takimi jak Audi Space Frame, staÅ‚y napÄ™d na wszystkie koÅ‚a quattro, caÅ‚kowicie diodowe reflektory i innowacyjny, opcjonalny mikrofon w pasie bezpieczeÅ„stwa.

R8 Spyder 5.2 FSI quattro jest wyjątkowym zjawiskiem. Jego linia fascynuje formą przypominającą rzeźbiarskie dzieło sztuki i interpretuje na swój własny sposób dynamikę i emocje charakterystyczne dla wyczynowego samochodu sportowego. W odróżnieniu od coupé nie ma bocznych osłon wlotów powietrza. Elementy boczne zostały wykonane z kompozytu węglowego, podobnie jak duża pokrywa nad komorą składanego dachu. Dwa wyraźne wyoblenia nadwozia rozciągające się aż do krawędzi obrysowej i kryjące duże otwory wlotów powietrza czynią tył samochodu jeszcze bardziej atletycznym.

Tak jak w każdym kabriolecie Audi, składany dach R8 Spyder 5.2 FSI quattro wykonany jest z tkaniny - konsekwentne rozwiązanie dla wyczynowego samochodu sportowego. Miękki dach waży zaledwie około 30 kilogramów i utrzymuje masę całkowitą i punkt ciężkości samochodu na niskim poziomie. Gdy jest otwarty nie zajmuje wiele miejsca, po zamknięciu wkomponowuje się harmonijnie w linię nadwozia. Kończy się dwoma wąskimi płetwami przebiegającymi do tylnej krawędzi i podkreślającymi rozciągniętą sylwetkę.

MiÄ™kki skÅ‚adany dach ma napÄ™d elektrohydrauliczny. Otwiera siÄ™ i zamyka w ciÄ…gu 19 sekund, także podczas jazdy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… nie przekraczajÄ…cÄ… 50 km/h. Przy otwieraniu skÅ‚ada siÄ™ w formie litery „Z“ w swojej komorze nad silnikiem V10, przy czym pokrywa przesuwa siÄ™ automatycznie. Ogrzewana tylna szyba jest chowana oddzielnie w tylnej Å›cianie za fotelami. Można jÄ… wysuwać i chować niezależnie - zarówno przy otwartym, jak i zamkniÄ™tym dachu. Dodatkowa osÅ‚ona przeciwwiatrowa z siatki należy do wyposażenia seryjnego; wystarczÄ… dwa ruchy, aby zaczepić jÄ… w Å›ciance znajdujÄ…cej siÄ™ za fotelami.

Dach składa się z warstwy zewnętrznej wykonanej z gęstej tkaniny oraz podsufitki i bez żadnych ograniczeń znosi wysokie prędkości jazdy. W zamkniętym R8 Spyder poziom hałasu przy średnich prędkościach jest prawie taki sam, jak w coupé. Ścianka działowa zawiera zabezpieczenia antykapotażowe w formie dwóch elementów, które są naprężone sprężynami. Boczne poduszki powietrzne osłaniające głowę i klatkę piersiową umieszczone są w oparciach foteli. Chronią one pasażerów przy zderzeniu bocznym. Ochronę przy zderzeniu czołowym zapewniają pełnowymiarowe przednie poduszki powietrzne, natomiast w przypadku uderzenia od tyłu integralny system zagłówków minimalizuje niebezpieczeństwo urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.

R8 Spyder 5.2 FSI quattro w wersji z manualną skrzynią biegów waży tylko 1.720 kilogramów. Zawdzięcza to przede wszystkim swojej aluminiowej karoserii - Audi Space Frame (ASF). W obrębie progów, tunelu środkowego, tylnej ściany, podłogi i słupków A i B jest ona wzmocniona, a mimo to waży tylko 216 kilogramów, dokładnie o sześć kilogramów więcej niż w R8 Coupé. Ze swoją dużą sztywnością nadwozie ASF, integrujące ramę silnika z ultralekkiego magnezu, stanowi doskonałą podstawę dynamiki i maksymalnego bezpieczeństwa.

Miłość do szczegółów: stylistyka

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Wiele szczegółów Å›wiadczy o miÅ‚oÅ›ci, z jakÄ… styliÅ›ci Audi zaprojektowali R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Wloty powietrza z przodu sÅ‚użące do chÅ‚odzenia trzech chÅ‚odnic wodnych oraz krawÄ™dź przedniego spojlera majÄ… bÅ‚yszczÄ…cy, czarny kolor. Poprzeczki w szerokiej, pÅ‚askiej osÅ‚onie chÅ‚odnicy Singleframe posiadajÄ… chromowane nakÅ‚adki. Seryjne, diodowe reflektory sÄ… technicznymi dzieÅ‚ami sztuki – wewnÄ…trz wyglÄ…dajÄ… jak otwarte skorupy muszli. ÅšwiatÅ‚a do jazdy dziennej majÄ… ksztaÅ‚t jednolitego pasa skÅ‚adajÄ…cego siÄ™ z 24 pojedynczych diod, tworzÄ…cych Å‚uk przy dolnej krawÄ™dzi reflektorów.

Całkowicie diodowe reflektory Audi nie mają sobie równych wśród międzynarodowych konkurentów. Diody są odpowiedzialne za światła mijania, drogowe, światła do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy. LED ze swoją temperaturą barwy 6.000 kelwinów są bardzo podobne do światła dziennego, dlatego chronią oczy podczas jazdy po zmroku. Doskonały rozdział światła, długa żywotność i ekstremalnie niskie zużycie energii to kolejne zalety świateł diodowych.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Progi boczne R8 Spyder 5.2 FSI quattro są szerokie i mają wyraźnie zaznaczone krawędzie, emblematy V10 na bokach zdradzają moc silnika. Ciemna płaszczyzna z tyłu między światłami podkreśla szerokość nadwozia. Komory świateł mają ciemnoczerwony kolor; diody emitują trójwymiarowy obraz świetlny. Układ wydechowy ma dwie duże, owalne końcówki a w pełni osłonięty spód nadwozia kończy się przy przesuniętym wysoko do góry dyfuzorze. Tylny spojler samoczynnie wysuwa się przy większych prędkościach.

Audi oferuje trzy kolory składanego dachu R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Dla nadwozia do wyboru jest jedenaście lakierów, lakiery metaliczne i perłowe należą do standardu. W ramie przedniej szyby umieszczono nakładki z błyszczącego, anodowanego aluminium.

Sportowy luksus: wnętrze

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Wnętrze Audi R8 Spyder jest przestronne. Trzyramienna, wielofunkcyjna skórzana kierownica sportowa ma spłaszczony u dołu wieniec, jak w samochodzie wyścigowym, a nisko zamontowane, regulowane elektrycznie fotele gwarantują perfekcyjne podparcie i prowadzenie.

Wykończenie wnętrza jest najwyższej jakości, obsługa ma jasną i logiczną strukturę. Montowany seryjnie system informacji kierowcy wyposażony jest w zegar mierzący czasy okrążeń. Na wskaźnikach i gałce dźwigni zmiany biegów umieszczone są czerwone pierścienie. Pedały, podpórka pod lewą nogę oraz przełączniki kołyskowe opcjonalnej skrzyni biegów R tronic pokryte są aluminium. Jednym z najbardziej interesujących elementów wyposażenia seryjnego jest pełna skórzana tapicerka ze skóry Feinnappa oraz znakomity system nagłośnienia Bang & Olufsen a także komfortowa automatyczna klimatyzacja i ogrzewane siedzenia. Do wyboru jest sześć kolorów wnętrza.

O wysokim statusie Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro świadczy także wiele innych detali. Skóra foteli zawiera pigmenty, które odbijają promieniowanie podczerwone światła słonecznego i obniżają w ten sposób nagrzanie siedzeń nawet o 20 stopni Celsjusza.

Listwy w progach posiadają aluminiowe nakładki a aplikacje z czarnego lakieru o jedwabistym połysku podkreślają atmosferę sportowego luksusu. W tylną ściankę wbudowano schowek podzielony na trzy części, z których jedna może być wykorzystana na opcjonalną zmieniarkę CD lub Audi music interface. Pod przednią pokrywą zmieści się bagaż o objętości 100 litrów.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Do seryjnego wyposażenia Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro należy również kolejna wersja systemu nawigacji „plus“ z panelem obsÅ‚ugowym MMI. System ten ma teraz znacznie lepszÄ… rozdzielczość i wyjÄ…tkowo szybko wylicza zadanÄ… trasÄ™. Najbardziej widocznÄ… nowoÅ›ciÄ… jest 6,5-calowy ekran o wysokiej rozdzielczoÅ›ci a przy topograficznej prezentacji map można przesuwać wybrany odcinek we wszystkich kierunkach. Możliwe jest opcjonalne poÅ‚Ä…czenie systemu z kamerÄ… wstecznÄ… pomagajÄ…cÄ… przy parkowaniu.

Na życzenie Audi oferuje indywidualne elementy wyposażenia dodatkowego, takie jak ekskluzywne pakiety skórzane i specjalne wstawki dekoracyjne. Światową nowością jest, należący do wyposażenia dodatkowego, mikrofon zestawu głośnomówiącego, umieszczony w pasie bezpieczeństwa, który pozwala na prowadzenie rozmów także podczas jazdy autostradą z otwartym dachem. W obu pasach wbudowane są trzy małe, płaskie mikrofony. Przy zapiętych pasach co najmniej jeden z nich znajduje się w idealnej pozycji względem mówiącego. Czwarty mikrofon umieszczony jest w ramie szyby przedniej.

Bezkompromisowa siła: napęd

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro, które powstało we współpracy z quattro GmbH, fascynuje swoimi bezkompromisowymi możliwościami. Silnik V10 z aluminiowym kadłubem, w znacznej części montowany ręcznie, jest doskonałym odzwierciedleniem długiej tradycji sportowej Audi. Przy 6.500 obr./min uzyskuje 530 Nm momentu obrotowego, przy 8.000 obr./min dostępna jest maksymalna moc 386 kW (525 KM) a dopiero przy 8.700 obr./min silnik osiąga swoją maksymalna prędkość obrotową. Moc jednostkowa wynosi 100,9 KM na litr pojemności, każdy KM musi poruszać zaledwie 3,3 kilograma masy.

OsiÄ…gi sÄ… jednoznacznym dowodem potencjaÅ‚u silnika: 0 – 100 km/h w 4,1 sekundy, 0 – 200 km/h w 12,7 sekundy, prÄ™dkość maksymalna 313 km/h w wersji z szeÅ›ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ… manualnÄ…. Wraz ze wzrostem obciążenia i prÄ™dkoÅ›ci obrotowej dziesiÄ™ciocylindrowy silnik nabiera niepowtarzalnego brzmienia Audi – gÅ‚Ä™bokiego i peÅ‚nego o jedynej w swoim rodzaju barwie dźwiÄ™ku.

W 5,2-litrowej jednostce napÄ™dowej zastosowano bezpoÅ›redni wtrysk dziaÅ‚ajÄ…cy na zasadzie FSI. Pozwala on na uzyskanie sprężania 12,5 : 1, które daje wysokÄ… moc i dobrÄ… efektywność. R8 Spyder 5.2 FSI quattro z manualnÄ… skrzyniÄ… biegów spala Å›rednio 14,9 litra na 100 km (z R tronic: 13,9 litra), czyli niewiele, jak na jego moc. Sucha miska olejowa – kolejna technologia zapożyczona ze sportu motorowego – gwarantuje dostarczanie oleju także przy maksymalnym możliwym przyspieszeniu poprzecznym 1,2 g.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Na życzenie Audi montuje w R8 Spyder 5.2 FSI automatycznÄ… przekÅ‚adniÄ™ szeÅ›ciobiegowÄ…. R tronic posiada program „normal“ i „sport“ oraz tryb automatyczny i manualny – kierowca może zmieniać biegi joystickiem na tunelu Å›rodkowym lub przeÅ‚Ä…cznikami na kierownicy. Ponadto ten sportowy samochód z otwieranym dachem wyposażono w „Launch Control“ – program, który przy ruszaniu wykorzystuje caÅ‚y potencjaÅ‚ przyspieszania, optymalnie ingerujÄ…c w pracÄ™ sprzÄ™gÅ‚a.

Stały napęd na wszystkie koła quattro, który wykorzystuje centralne sprzęgło wiskotyczne i jest dostrojony tak, by wyraźnie podkreślić tył, przekazuje moc na wszystkie cztery koła. W połączeniu z blokadą mechanizmu różnicowego na tylnej osi znacznie zwiększa trakcję, stabilność, prędkość na zakrętach i precyzję. To doskonała technologia idealnie pasująca do wyczynowego samochodu sportowego.

Fascynujące możliwości: zawieszenie

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

Rozstaw osi w Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro wynosi 2,65 metra a obciążenie osi rozdzielone jest w stosunku 43 do 57 procent. Podobnie jak w samochodzie wyścigowym podwójne wahacze trójkątne z aluminium prowadzą wszystkie cztery koła, hydraulicznie wspomagany zębatkowy układ kierowniczy gwarantuje najwyższą precyzję kontaktu z nawierzchnią.

Dostrojenie zawieszenia zapewnia wysoki komfort jazdy, także dzięki technologii Audi magnetic ride. Wykorzystuje ona pole magnetyczne w amortyzatorach, aby w ciągu milisekund zmieniać ich tryb pracy odpowiednio do wymagań nawierzchni i stylu jazdy kierowcy.Kierowca ma do wyboru dwie podstawowe charakterystyki. Na życzenie Audi dostarcza sportowe zawieszenie z konwencjonalnymi amortyzatorami.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

R8 Spyder 5.2 FSI quattro porusza siÄ™ na 19-calowych koÅ‚ach z 10 ramionami w ksztaÅ‚cie litery „Y“. Na przednich obrÄ™czach sÄ… opony 235/35, na tylnych – 295/30 lub opcjonalnie nawet 305/30. UkÅ‚ad hamulcowy robi imponujÄ…ce wrażenie: jego cztery tarcze hamulcowe sÄ… perforowane i wentylowane, przednie koÅ‚a majÄ… oÅ›miotÅ‚okowe zaciski, tylne – czterotÅ‚okowe. Na życzenie Audi montuje duże tarcze ceramiczne, które sÄ… ekstremalnie lekkie, wytrzymaÅ‚e i majÄ… dÅ‚ugÄ… żywotność. System stabilizacji toru jazdy ESP posiada tryb sportowy, może być także caÅ‚kowicie wyÅ‚Ä…czony. Na wzniesieniach specjalna funkcja ukÅ‚adu hamulcowego wspomagajÄ…ca kierowcÄ™ uÅ‚atwia ruszanie pod górÄ™.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro powstaje w manufakturze quattro GmbH w zakładzie w Neckarsulm. Jego produkcja przebiega w znacznym stopniu ręcznie, także ASF wykonywana jest manualnie. Dwuosobowy samochód z otwieranym dachem będzie dostępny w Niemczech w pierwszym kwartale 2010 roku, sprzedaż rozpocznie się lada dzień.

 Å¹ródÅ‚o: Audi, fot. Audi

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Wysoce efektywne - Audi Q7 3.0 TDI quattro o mocy 150 kW

Wysoce efektywne - Audi Q7 3.0 TDI quattro o mocy 150 kW

Audi rozszerza swoją rodzinę Q7 o nową, wyjątkowo efe... » ...więcej
918 Spyder Hybrid na ostatniej produkcyjnej prostej

918 Spyder Hybrid na ostatniej produkcyjnej prostej

Hybrydowy roadster przeznaczony dla maniaków szybkości ... » ...więcej
Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Wymagania stawiane konstruktorom silników benzynowych odnoÅ... » ...wiÄ™cej
Brabus E Kabriolet - dla wymagajÄ…cych

Brabus E Kabriolet - dla wymagajÄ…cych

Firma Brabus specjalizująca się w modyfikacjach Mercede... » ...więcej
Chevrolet Camaro - kabriolet na rok 2011

Chevrolet Camaro - kabriolet na rok 2011

Podczas zbliżającego się Salonu Samochodowego w Los An... » ...więcej
Audi RS5 oficjalnie

Audi RS5 oficjalnie

Modele RS stanowią dynamiczną czołówkę w ofercie Audi. RS5 kontynuuje tę tradycję, która ... » ...więcej
Władca Pierścieni - Audi A5 3.0 TDI

Władca Pierścieni - Audi A5 3.0 TDI

Kusi wspaniaÅ‚ymi ksztaÅ‚tami autorstwa „Maestro De Si... » ...wiÄ™cej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia