samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Pedestrian Safety firmy Volvo Cars - pierwszy na świecie system pozwalający uniknąć wypadków drogowych z udziałem pieszych

Informacja prasowa / Data: 2009-10-09

Wraz z planowaną na 2010 rok premierą nowego Volvo S60, Volvo Cars zaprezentuje dwa nowe systemy bezpieczeństwa czynnego – Pedestrian Safety – wykrywający pieszych na drodze samochodu oraz nową generację systemu Collision Warning with Full Auto Brake.

Na ulicę wpada piłka. Za nią bez zastanowienia wybiega dziecko – tuż przed maskę zbliżającego się samochodu. Czy kierowcy uda się uniknąć wypadku? W przypadku samochodów Volvo można zapobiec skutkom tej niebezpiecznej sytuacji. Volvo wprowadza bowiem nowy system bezpieczeństwa czynnego Pedestrian Safety, wykrywający ludzi na drodze samochodu. Umożliwia on automatyczne uniknięcie kolizji przy prędkości poniżej 25 km/h, jeśli kierowca nie zdoła zareagować na czas.

W krajach Unii Europejskiej odsetek pieszych w śmiertelnych wypadkach drogowych wynosi od 10% do 25%.

Pedestrian Safety umożliwia kierowcom uniknięcie kolizji z pieszymi przy prędkości poniżej 25 km/h. Jeśli samochód porusza się szybciej, system ma za zadanie maksymalnie ograniczyć siłę zderzenia. W większości wypadków jesteśmy w stanie zredukować skutki kolizji o około 75%. Nowe systemy Volvo Cars będą miały tym samym ogromny wpływ na ograniczenie śmiertelnych wypadków na drogach. Szacujemy, iż w niektórych wypadkach możliwe będzie ograniczenie śmiertelności nawet o 85 %.” – mówi Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie Volvo Cars. Technologia ta jest również niezwykle pomocna w przypadku tylnych kolizji z innymi pojazdami. Według statystyk połowa kierowców, którzy uderzyli w tył innego pojazdu, w ogóle nie hamuje przed zderzeniem.

Celem Volvo Cars jest maksymalna pomoc kierowcy. Jeśli on, ostrzeżony o trudnej sytuacji, nie zareaguje, system uruchamia hamowanie z pełną intensywnością na chwilę przed kolizją. W takich wypadkach unowocześniony system Collision Warning with Full Auto Brake umożliwia całkowite uniknięcie kolizji (w przypadku gdy względna różnica prędkości między pojazdami wynosi mniej niż 25 km/h).

Zasady działania systemów

Systemy - Collision Warning with Full Auto Brake oraz Pedestrian Safety wykorzystują nowy, działający w dwóch trybach radar zainstalowany w osłonie chłodnicy, kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby obok lusterka wstecznego oraz centralną jednostkę sterującą. Radar w połączeniu z kamerą umożliwia stałe monitorowanie drogi. Jego zadaniem jest wykrywanie obiektów i mierzenie odległości, w jakiej się znajdują. Kamera natomiast służy do określenia, z jakiego typu obiektami mamy do czynienia.

System jest zaprogramowany tak, aby reagować na samochody stojące z przodu lub poruszające się w tym samym kierunku, co pojazd kierowcy. Dzięki nowoczesnemu radarowi, o szerokim polu widzenia, system wykrywa pieszych, którzy dopiero mogą wejść na drogę. Kamera pozwala na monitorowanie schematów ruchu pieszych.

„Nad tą technologią pracujemy od dziesięciu lat. Od kilku lat prowadzimy testy na drogach w wielu krajach. Podczas projektowania finalnej wersji systemu bierzemy pod uwagę czynniki takie jak zachowanie kierowców, warunki drogowe oraz klimat, natomiast informacje zebrane podczas testów drogowych służą nam do przeprowadzania zaawansowanych symulacji komputerowych.” – mówi Thomas Broberg.

Nowa technologia - pełna intensywność hamowania

O sytuacji zagrożenia kierowca informowany jest za pomocą sygnału dźwiękowego oraz migającego światła na wyświetlaczu umieszczonym na przedniej szybie. W celu wywołania natychmiastowej, intuicyjnej u kierowcy reakcji, ostrzeżenie wizualne ma postać światła stopu. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a system uzna, że samochód jest blisko kolizji z innym obiektem, włączane jest hamowanie z pełną intensywnością. „Układ aktywnego włączania hamulców wymaga, aby dany obiekt został zidentyfikowany zarówno przez radar, jak i kamerę. Dzięki najnowszej technologii czujników teraz możliwe jest hamowanie z pełną mocą. Jesteśmy jedną z pierwszych firm na świecie oferujących ochronę pieszych dzięki wykorzystaniu hamowania z pełną intensywnością” – wyjaśnia Thomas Broberg.

„W przeszłości koncentrowaliśmy się głównie na unikaniu kolizji z innymi pojazdami. Teraz dokonaliśmy ogromnego kroku naprzód prezentując funkcję poprawiającą bezpieczeństwo innych użytkowników dróg. Dodatkowo nasze systemy hamowania są teraz w 100% automatyczne. Z naszych informacji wynika, iż żadna z konkurencyjnych firm nie może pochwalić się podobnymi osiągnięciami w tym zakresie" – mówi Thomas Broberg – „Ta technologia to ważny krok ku realizacji naszej długoterminowej wizji tworzenia samochodów Volvo, które nie ulegają wypadkom."

Żródło: Volvo, fot. Volvo

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
System City Safety nagrodzony przez Euro NCAP

System City Safety nagrodzony przez Euro NCAP

Europejska organizacja Euro NCAP, wprowadziła nowy syste... » ...więcej
Zobacz jak Volvo wykrywa pieszych

Zobacz jak Volvo wykrywa pieszych

Prezentujemy film przedstawiający działanie systemu wyk... » ...więcej
Volvo Cars prezentuje pierwsze zdjęcia nowego Volvo S60

Volvo Cars prezentuje pierwsze zdjęcia nowego Volvo S60

Odsłona nowego Volvo S60 odbędzie się podczas najbliższy... » ...więcej
Volvo Cars przedstawia elektryczną wersję modelu C30

Volvo Cars przedstawia elektryczną wersję modelu C30

Wygląda jak zwykłe Volvo C30 i niczym nie różni się pod... » ...więcej
Najwyższy poziom bezpieczeństwa w Volvo V60

Najwyższy poziom bezpieczeństwa w Volvo V60

Nowe Volvo V60 zostało wyposażone w szereg nowoczesnych... » ...więcej
System wspomagania nagłego hamowania

System wspomagania nagłego hamowania

Dla wykorzystania maksymalnej siły hamowania wielu producen... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia