samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Junak, polski Harley-Davidson czy... wielki pechowiec?

Autor: Aleksander Sowa / Data: 2007-07-27

Kraj nasz, ma bogaty dorobek motoryzacyjny. Polska przez wiele lat była potęgą motoryzacyjną. Już przed wojną produkowaliśmy ponad 20 modeli jednośladów. Po wojnie, w zniszczonym kraju paliła dotkliwie potrzeba posiadania niezawodnego środka transportu. Pojawiły się zatem liczne jednoślady: SHL (M 04, M 05, M 06, M 11, M 17 w licznych odmianach) WFM (M 06, M 50, M 52) i WSK M 06 (Kos, Gil, Dudek, Lelek, Kobuz, Perkoz), Baron 125, Ryś, Żak, Komar, Osa, Ogar i wiele innych.

Junak

Wspólną cechą wszystkich tych maszyn była prostota konstrukcji, w związku z zastosowaniem silnika dwusuwowego. Nie wymagano dużej mocy czy przyspieszeń ale miały zapewniać tani i efektywny środek transportu. Prawdziwą wartość jednośladu stanowiła jego funkcja komunikacyjno-transportowa, która zapewniła mu popularność szczególnie wśród mieszkańców wsi i miasteczek.

Było także grono amatorów większych motocykli. Dla nich powstał Junak. Literatura podaje, że silnik Junaka początkowo miał mieć pojemność 500 cm3, nie ma jednak na to potwierdzenia. Junaka budowano 7 lat. Konstrukcja nie była kopią któreś z ówczesnych angielskich maszyn (szczególnie Triumph’a) ale wytworem polskiej myśli inżynieryjnej. Zespół konstrukcyjny stanowili specjaliści, z doświadczeniem w budowie przedwojennych konstrukcji (np. Sokoła). Junak był naturalnym rozwinięciem tamtych rozwiązań. Efekt? Na wskroś nowoczesny motocykl, który sylwetką nawiązywał do maszyn z wysp brytyjskich.

Od początku Junaka prześladował pech. Najpierw – mimo, że zapadła decyzja o produkcji, nie wiedziano gdzie go produkować. Kiedy wybrano już WWM w Szczecinie okazało się, że to nie najlepszy pomysł. Nieprzygotowana technologicznie wytwórnia produkowała tylko ramy i montowała całość a reszta motocykla powstawała niemal w całym kraju. Silniki powstawały w Łodzi – przy czym sam blok odlewał Ursus – tłoki oraz głowice produkowała FSO a koła pochodziły z Bydgoszczy. Takie rozdrobnienie produkcji odbiło się przede wszystkim na jakości.

Mimo tego, już do końca 1959 r. wyprodukowano 10 tysięcy Junaków. Sprzedawał się jak świeże bułeczki. Szybko okazało się, że produkt trzeba poprawiać. Powstała wersja trzykołowa (B 20), wersja sportowa (ang. Scrambler) z silnikiem 350 i 500 cm3, wyprodukowano wózek boczny. Powstały ponadto krótkie serie eksportowe i unikatowe egzemplarze na rynki dewizowe. Motocykl eksportowano na Kubę, Węgry i do Mongolii, Turcji, Egiptu, Holandii i USA, choć łącznie niewiele ponad 3000 sztuk. Junak startował na trasach rajdu tatrzańskiego, sześciodniówce FIM, w Garmisch-Partenkirchen (gdzie W. Płużański zdobył złoto). Ustanowiono rekordy szybkości: maksymalnej – 149,3 km/h i czasu na kilometr ze startu stojącego – 35,15 sek. Maszynę używała milicja. Trapiły ją jednak awarie i niedomagania. Wystąpiły problemy ze sprzedażą. Zmniejszono produkcję i cenę motocykla z 24 na 20 tyś. zł. Zabiegi te, nie przyniosły jednak spodziewanego efektu i w 1965 roku zakończono produkcję, nie wprowadzając już wersji M 13 i M 14.Wyprodukowano łącznie 91 400 sztuk. Mówi się także, że decyzja o zakończeniu produkcji pochodziła zza wschodniej granicy, jednak jest to raczej jeden z kolejnych mitów, w które Junak obrósł niczym mchem ciężki głaz, szczególnie w świetle faktów.

Polskim Harley’em, bardziej niż Junak, mógłby być nazwany CWS Sokół M-55 ze względu na widlasty silnik. Jednak już kilka lat po zaprzestaniu produkcji Junaka właściciele restaurowali je, dopieszczali, upiększali... kochając wychwalali jego zalety, zapominając o wadach stworzyli określenie: polski Harley. Są to pozostali pasjonaci, zapaleńcy, hobbyści którzy w swoje maszyny wkładają tysiące godzin ciężkiej pracy... za co im chwała.

Junak jest przede wszystkim jednak pechowcem. Harley bowiem – choć nie bez wad – tak samo jak Junak, do dziś jest produkowany. Junak nie – choć obiecywał tak wiele. Tylko łezka się w oku kręci na myśl samą, że dziś już nie ma żadnego, prawdziwego, polskiego motocykla.

------------------------------------------------
Aleksander Sowa

autor publikacji o tematyce motoryzacyjnej
------------------------------------------------
http://www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl 

Wasze komentarze:

Autor(ka): franc
Data nadesłania:
  04.12.2007 21:40
klasyk w swoim rodzaju
Autor(ka): domin
Data nadesłania:
  30.10.2009 19:51
Miałem kiedyś przyjemność przejechać się tym cudem. Niby zabytek, ale robi wrażenie.
Autor(ka): bronek366
Data nadesłania:
  04.07.2011 00:55
Można poznać trochę historii, kilku Polskich motocyklów, porównywanych do Harley'a Davidsona
Autor(ka): marcin
Data nadesłania:
  09.01.2013 21:51
Co za bzdury, silnik był czterosuwowy, chodził jak traktor i takie też miał przyśpieszenie (pomimo 18 koni)Nie ma porównania do Harleya..ale był polski i nie było mu dane dojrzeć technicznie, bo mógłby rzeczywiżcie być konkurentem dla innych,znanych marek.
Autor(ka): grzes
Data nadesłania:
  16.01.2013 21:21
a ja mam -z wozkiem bocznym w trakcie remontu
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Modele Harley-Davidson rocznik 2010 przybywają

Modele Harley-Davidson rocznik 2010 przybywają

Modele Harley-Davidson rocznik 2010 przybywają W sezon 2010... » ...więcej
ORLEN Platinum 66. Rajd Polski 2009

ORLEN Platinum 66. Rajd Polski 2009

Światowa czołówka rajdowa jest już w Mikołajkach &ndash... » ...więcej
Maluch, Fiat 126p – mały wielki samochód?

Maluch, Fiat 126p – mały wielki samochód?

Nasz zwykły kaszlak, maluch, fiacik, toczydełko, kompresor... » ...więcej
Nowy Opel Movano: wielki w każdej sytuacji

Nowy Opel Movano: wielki w każdej sytuacji

Rüsselsheim. Opel Movano drugiej generacji wprowadza pow... » ...więcej
Diesel czy benzyna?

Diesel czy benzyna?

Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynow... » ...więcej
ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Skutek jego działania... » ...więcej
Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Jutro Audi ostatecznie uchyli rąbka tajemnicy i zaprezentuje zdjęcia Audi A4 nowej generacji, któ... » ...więcej
Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy wtedy gdy kupujemy samochód z klimatyzacją zyskuje tyl... » ...więcej
Polecamy porady
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia