Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-164,t-asystent_parkowania.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2008-11-08

Asystent parkowania

Coraz większa liczba samochodów pojawiających się na naszych drogach powoduje jednocześnie, że coraz trudniej jest nam znaleźć miejsce do parkowanie, a jeżeli już uda się je znaleźć, zazwyczaj jest ono dość ciasne. Jak by tego było mało konstrukcje nowych samochodów mocno ograniczają widoczność z tyłu pojazdu. W takiej sytuacji pomocne mogą okazać się czujniki parkowania, które mogą znacznie ułatwić nam wykonanie tego manewru a jednocześnie ustrzec przez stłuczką.

Co to jest?

Asystent parkowanie to urządzenie składając się z kilku czujników, które za pomocą fal ultradźwiękowych wychwytują przeszkodę znajdującą sięza samochodowe. Czujniki te pozwalają również w pewnym stopniu określić w jakiej odległości od samochodu przeszkoda ta się znajduje. Układ jest tym bardziej dokładny im więcej czujników zamontujemy w zderzaku pojazdu.

Możliwe jest również zamontowanie czujników parkowania z przodu pojazdu co pomoże tam wcisnąć się w ciasne miejsca na parkingu bez uszkodzenia swojego lub czyjegoś pojazdu.

O znajdującej się w pobliżu samochodu przeszkodzie system informuje w zależności od rozwiązania sygnałem dźwiękowym bądź tez za pomocą obrazu wyświetlanego na ekranie i sygnału dźwiękowego. Im przeszkoda bliżej pojazdu tym intensywność sygnału jest większa.

Instalacja czujników parkowania

Obecnie przy zakupie nowego samochodu większość producentów oferuje czujniki parkowania jako wyposażenie dodatkowe. W samochodach bardziej luksusowych często asystent stanowi wyposażenie standardowe. Zamawiając czujniki parkowania w nowych samochodach zazwyczaj zapłacimy jednak znacznie więcej niż za urządzenia założone we własnym zakresie. Jednak fabryczne instalacje niosą ze sobą pewne korzyści np. wyświetlani informacji na fabrycznym radiu.

Instalacja zestawu asystenta parkowania jest jednak stosunkowo łatwym zadaniem, a ceny najprostszych zestawów zaczynają się już od 130 zł na aukcjach internetowych. Zestawy te składają się zwykle z 3 lub 4 czujników oraz zestawu dźwiękowego. W wersjach bardziej rozbudowanych znajduje się większa liczba czujników, które montujemy również przodu pojazdu oraz wyświetlacza graficznego oraz urządzenia dźwiękowego.

Systemy rozbudowane

Producenci pojazdów postanowili znacznie rozbudować zwykłe systemy wspomagające parkowanie o kolejne funkcje.

Honda opracowała system parkowania, który łączy w sobie asystenta parkowania oraz polecenia głosowe. System Smart Parking Assist pomaga kierowcom za pomocą poleceń głosowych zaparkować samochód zarówno równolegle jak i prostopadle bez wykonywania skomplikowanych manewrów. Praca kierowcy skupia się tylko na odpowiednim ustawieniu samochodu względem miejsca parkingowego, a następnie wykonywaniu poleceń co do skrętu kierownicą i utrzymywanie wyznaczonego toru jazdy.

W Mercedesie natomiast rozbudowany system parkowania pomaga kierowcy znaleźć miejsce na parkingu a następnie odpowiednio zaparkować samochód. Urządzenie to za pomocą umieszczony zarówno z przodu ja i z tyłu pojazdu specjalnych radarów podczas jazdy z prędkością poniżej 40 km/h skanuje miejsca parkingowe po obu stronach samochodu, aż do momentu kiedy znajdzie takie, które pozwoli na zaparkowanie pojazdu. Kiedy taki miejsce zostanie odnalezione na wyświetlaczu pojazdu zapala się lampka z literą P jak również określenie, z której strony pojazdu znajduje się odpowiednie miejsce. Po włączeniu biegu wstecznego na wyświetlaczu samochodu pojawie się schematyczne prezentacja pokazująca aktualną sytuację, Żółte linie pokazują wybrany tor jazdy natomiast czerwone aktualny skręt kierownicy. Po uzyskaniu optymalnego toru jazdy linie te zmieniają kolor na zielony. Podczas parkowania kierowca za pomocą sygnału akustycznego informowany jest kiedy ma “odbić” kierownicą.

Volkswagen natomiast 18 stycznia 2007 roku otrzymał nagrodę “Żółtego Anioła” za najbardziej zaawansowany technicznie asystent parkowania. System ten pozwala na automatyczne zaparkowanie samochodu. W systemie tym podczas jazdy samochodu z prędkością niższa od 30 km/h za pomocą czujników ultradźwiękowych wychwytywane są wszystkie luki równoległe do drogi zarówno z prawej jak i z lewej strony pojazdu. W czasie parkowania komputer sam odpowiednio dobiera drogę parkowania, a kierowcy pozostaje jedynie wciskanie gazu, sprzęga i hamulca.