Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-47,t-budowa_i_dzialanie_świecy_zaplonowej.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-07-24

Budowa i działanie świecy zapłonowej

Świece zapłonowe są dość ważnym elementem silnika, o którym znaczna część kierowców przypomina sobie dopiero w momencie ich awarii. Jednak aby wydłużyć prawidłową prace silnika oraz zmniejszyć koszty eksploatacji należy bezwzględnie pamiętać o konieczności wymiany świec zapłonowych.

Zadaniem świec zapłonowych jest wygenerowanie iskry w komorze spalania umożliwiającej zapłon mieszanki paliwowo powietrznej.

Budowa świecy zapłonowej

Budowa świecy zapłonowej Budowa świecy zapłonowej
  1. elektroda centralna
  2. izolator ceramiczny
  3. elektroda boczna
  4. korpus świecy

Zasada działania świec zapłonowych

Elektroda centralna zasilania przewodem wysokiego napięcia umieszczona w izolatorze ceramicznym, przekazuje iskrę na elektrodę boczną dołączoną do masy za pomocą gwintowanego korpusu świecy. Elektrody świecy pracują w trudnych warunkach. Są narażone na działanie oparów paliwa, gazów spalinowych oraz wysokiej temperatury. Podczas pracy silnika z prędkością obrotową 4000 obr/min na elektrodach wytwarza jest iskra zapłonowa około 30 razy na sekundę co staje się przyczyną zużywania, a w konsekwencji powiększenia się przerwy miedzy elektrodami świecy. W wyniku tego konieczna jest regulacja przerwy miedzy elektrodami aby zapewnić prawidłową prace silnika.

Zastosowanie świec zapłonowych ze zwiększoną liczbą elektrod bocznych (np. z dwiema lub trzema) eliminuje konieczność regulacji przerwy miedzy elektrodami gdyż iskra zapłonowa przeskakuje pomiędzy elektrodą główną, jedną z elektrod bocznych. Należy jednak pamiętać, że nie zaleca się stosowania świec ze zwiększoną liczbą elektrod.

Wygląd świecy

Wygląd zewnętrzny świecy zapłonowej Świeca zapłonowa

Dokonując oględzin świecy zapłonowej używanej w samochodzie częściowo można określić stan silnika oraz jego prawidłowe wyregulowanie.

Prawidłowo wyglądająca świeca

Elektroda boczna oraz główna mają barwę żółto-szarą, biało-szarą lub brązowo-rudą. Świadczy to o prawidłowo działającym silniku oraz prawidłowym przebiegu spalania.

Zaolejenie

Elektrody oraz element izolujący zabrudzone olejem lub tłustą sadzą świadczą o znacznym zużyciu silnika( zbyt duży poziom oleju w silniku, nadmiernie zużyte pierścienie tłokowe, cylinder lub przylgnie zaworowe) w wyniku czego do komory spalania przedostaje się olej. W silniku dwusuwowym świadczy to o zbyt dużej ilości oleju w mieszance paliwa z olejem.

Osad sadzy

Elektrody oraz korpus świecy pokryte czarną sadzą świadczą o braku dostatecznego dogrzania silnika, zbyt długiej pracy z małymi prędkościami obrotowymi, pracy silnika na zbyt bogatej mieszance paliwowo powietrznej lub częstej jeździe na krótkich dystansach.

Deformacja elektrody centralnej

Zjawisko to świadczy o nadmiernej temperaturze silnika w wyniku czego dochodzi do przegrzewania się silnika. Konsekwencją tego są powstawanie samozapłonu przez co spada moc silnika oraz może dojść do jego uszkodzenia.

Stopienie elektrody centralnej

Gdy wystąpi zjawisko całkowitego stopienia elektrody centralnej oraz silne uszkodzenie elektrody bocznej świadczy to o przeciążeniu termicznym silnika, które zostało spowodowane wystąpieniem samozapłonu. Samozapłon wywołany mógł być natomiast zbyt dużym wyprzedzeniem zapłonu, osadzeniem się nagaru w komorze spalania, uszkodzeniem zaworów bodź złej jakości paliwem. Przed zjawiskiem całkowitego zaniku elektrody centralnej, a ty samym zaprzestaniem działania świecy występuje objaw straty mocy silnika.

Zespawanie elektrod ze sobą

Występuje wówczas gdy nastąpi całkowite połączenie elektrod ze sobą w sposób trwały. Efekt ten analogicznie jak w poprzednim przypadku spowodowany jest przeciążeniem termicznym silnika na skutek wystąpienia samozapłonu.

Znaczne zużycie elektrody centralnej

Zjawisko to świadczy o zbyt długim użytkowaniu świecy.

Zużycie elektrody bocznej

Świadczy to o nieprawidłowym procesie przebiegu spalania na skutek wprowadzenie do paliwa dodatków antykorozyjnych, które powodują odkładanie się w komorze spalania oraz na świecy niepożądanych substancji.

Uszkodzenie mechaniczne elektrody centralnej

Uszkodzenie to mogło powstać podczas montażu świecy jak również na skutek skorodowania jej elementów lub zbyt długiej eksploatacji świecy.

Osadzanie się popiołu na świecach

Zjawisko to spowodowane jest stosowaniem różnego rodzaju dodatków stosowanych do oleju i do paliwa. Zjawisko to nie jest pożądane ponieważ może doprowadzić do powstawania samozapłonu a tym samym do uszkodzenia silnika.

Podsumowanie

Powyższy artykuł przedstawia, jak ważnym elementem koniecznym do prawidłowej pracy silnika jak również wydłużające jego żywotność jest świeca zapłonowa oraz że prawidłowa obsługa oraz dbałość o ten układ mogą znacznie ograniczyć koszty eksploatacji samochodu.

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Świece zapłonowe