samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Volvo opracowało nowy, wydajniejszy 2-litrowy silnik benzynowy GDTi

Informacja prasowa / Data: 2010-01-29

Niskie zużycie paliwa, niska emisja związków toksycznych w spalinach oraz ponadprzeciętne osiągi w szerokim zakresie obrotów to zalety nowego, 2-litrowego silnika GDTi. Silnik dostępny będzie w modelach S80, V70 i XC60. W pierwszej kolejności silnik oferowany będzie zostanie w krajach wspierających ekologiczne rozwiązania przy pomocy zachęt podatkowych.

2-litrowy silnik benzynowy GDTi2-litrowy silnik benzynowy GDTi

Dzięki najnowszym rozwiązaniom w układzie turbo doładowania opracowanym przez Volvo, bezpośredniemu wtryskowi paliwa stąd oznaczenie GDTI (ang. Gasoline Turbocharged Direct Injection), dwóm wałkom rozrządu silnik zapewnia wyjątkowe połączenie niskiego zużycia paliwa i doskonałe osiągi przy niedużych wymiarach samej jednostki. Silnik został opracowany specjalnie dla mniejszych, bardziej wydajnych energetycznie jednostek. Ta 2-litrowa jednostka posiada moc 203 KM, a moment obrotowy – 300 Nm, osiąga już przy 1750 obr./min. Wartość maksymalnej mocy jest na takim samym poziomie, co większej 2.5 litrowej, pięciocylindrowej jednostki Volvo, ale zużycie paliwa jest niższe.

Kolejna generacja technologii turbo

Nowy system turbo doładowania został opracowany w ramach współpracy Volvo Cars z Borg-Warner Turbo oraz producentem komponentów stalowych firmą Benteler Automotive. W wyniku opracowana została turbosprężarka, która jest obecnie najmniejszym urządzeniem tego typu na rynku (w stosunku do maksymalnej mocy silnika). Obudowa turbiny w nowym silniku została wbudowana w przewód rurowy rozgałęziony. Volvo już wcześniej stosowało podobne rozwiązanie, jednakże najnowszy zespół turbodoławania został wykonany całkowicie z blachy stalowej. Ów patent Volvo jest innowacyjnym rozwiązaniem na skalę światową.

"Ta nowatorska technologia umożliwia ukształtowanie przewodu wydechowego w idealny sposób zapewniający optymalny przepływ gazu i wytworzenie maksymalnego efektu rezonansowego. To pozwala uzyskać najwyższą możliwą wydajność turbiny". – wyjaśnił Magnus Jonsson, kierownik działu rozwoju produktów w Volvo Cars.

Wydajny bezpośredni wtrysk paliwa i podwójny układ zmiennych faz rozrządu

2-litrowy silnik benzynowy GDTi2-litrowy silnik benzynowy GDTi

Nowy silnik wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu (VVT) dla obu wałków rozrządu. Połączenie tych rozwiązań, zapewnia wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Przy czym turbosprężarka zaczyna obracać się wcześniej, co umożliwia szybką reakcję silnika już przy niskich obrotach. Regulacja momentu otwarcia zaworów silnika odbywa się poprzez otwieranie i zamykanie zaworów sterujących ciśnieniem oleju oraz sterowaniem jego przepływu w układzie zmiany faz rozrządu do chwili uzyskania pożądanego odchylenia kątowego pomiędzy zewnętrznym i wewnętrznym elementem sterującym wałka rozrządu.

Wszystkie te rozwiązania zapewniają mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisji spalin, a przy tym zachowują osiągi samochodu na wysokim poziomie i umożliwiają płynne przyspieszanie i dobre właściwości jezdne, nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Na przykład, Volvo S80 wyposażone w nowy silnik 2.0GTDI z automatyczną skrzynię biegów, zużywa zaledwie 8,3 l/100 km, zachowując wysokie osiągi.

Silnik będzie oferowany zarówno z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów Powershift i manualną sześciobiegową przekładnią. Początkowo silnik zostanie wprowadzony w krajach, które promują posiadanie samochodów o pojemności skokowej poniżej 2.0 litrów w wybranych krajach europejskich i Azji Południowo-Wschodniej.

Specyfikacja silnika
 
Oznaczenie silnika 2.0 GTDi
Rodzaj silnika 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność skokowa cylindra 1999 cm3
Średnica cylindra 87,5 mm
Skok tłoka 83,1 mm
Stopień sprężania 10:1
Liczba zaworów na cylinder 4
Typ rozrządu DOHC
Maksymalna moc 149 kW (203 KM) / 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm / 1750-4000 obr./min., z funkcją overboost 320 Nm
Przyrost ciśnienia po włączeniu turbosprężarki 90 kPa
Poziom emisji Euro 5, J-ULEV

 

Osiągi i zużycie paliwa

(ręczna/automatyczna skrzynia biegów)

Volvo S80
Volvo V70
Volvo XC60
Czas rozpędzania 0-100 km/h, (s) 7,9/8,5 8,3/8,9 9,6 (aut.)
Zużycie paliwa, (l/100 km) 7,9/8,3 8,1/8,4 8,6 (aut.)
Emisje, CO2 (g/km) 184/193 189/195 199 (aut.)

Źródło: Volvo, fot. Volvo

Wasze komentarze:

Autor(ka): marcin
Data nadesłania:
  24.02.2010 11:43
Duża moc i osiągi przy małym zużyciu paliwa.. ale kiedyś i ten silnik będzie przeżytkiem!
Cały czas rodzą się nowe umysły!
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowy silnik od Volvo – 1,6 GTDi – wysokie osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa

Nowy silnik od Volvo – 1,6 GTDi – wysokie osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa

Gama silników Volvo zostanie niedługo poszerzona o nowe, benzynowe silniki o pojemności 1,6 litra z najnowszą technologią bezpośredniego wtrysku paliwa. Idea GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) powstała aby zapewnić możliwie niskie zużycie paliwa bez ograniczania osiągów i przy... » ...więcej
Nowy silnik w Nowym Masterze

Nowy silnik w Nowym Masterze

Renault oferuje nowy silnik wysokoprężny 2.3 dCi (typ M9T) w Nowym Masterze. Silnik cechuje s... » ...więcej
Nowy silnik dla Skody Superb

Nowy silnik dla Skody Superb

Portfolio jednostek diesla dostępnych dla Superba wkrótce poszerzy się o czterocylindrową jed... » ...więcej
 VOLVO ustanowiło nowy rekord Guinnessa!

VOLVO ustanowiło nowy rekord Guinnessa!

570 samochodów Volvo na 3 kilometrowy odcinku trasy Chor... » ...więcej
Nowy silnik BiTDI w Audi

Nowy silnik BiTDI w Audi

Audi ogłosiło, iż w modelach A6, A6 Allroad i A7 Sportback będzie dostępny nowy silnik wysok... » ...więcej
Volvo Cars prezentuje pierwsze zdjęcia nowego Volvo S60

Volvo Cars prezentuje pierwsze zdjęcia nowego Volvo S60

Odsłona nowego Volvo S60 odbędzie się podczas najbliższy... » ...więcej
Volvo Trucks wprowadzana na rynek nowe Volvo FM

Volvo Trucks wprowadzana na rynek nowe Volvo FM

Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej wersji Volvo FM, siln... » ...więcej
Polecamy porady
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i ... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia