samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Przekaźniki samochodowe

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2010-04-27

Przekaźniki elektryczne używane są obecnie w każdym samochodzie. Nie każdy jednak wie w jakim celu się je stosuje i jak są one zbudowane. Cześć użytkowników pojazdów nie wie zapewne o istnieniu tego typu zespołu. Dla tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na ten temat przybliżę pokrótce istotę stosowania przekaźników oraz omówię ich budowę.

Co to jest przekaźnik ?

© iStockphoto.com/Robert Kyllo

Przekaźnik jest urządzeniem elektromagnetycznym umożliwiającym przepływ prądu z akumulatora to urządzenia wykonawczego (np. światła mijania czy kierunkowskazy). Budowa przekaźnika opiera się na działaniu elektromagnesu (uzwojenia 1 nawiniętego na rdzeń ferromagnetyczny 2). Rdzeń ferromagnetyczny zamocowany jest na izolowanej podstawie 3 co zapobiega zwarciu. Końce uzwojenia cewki elektromagnesu wyprowadzone zostały na zewnątrz zaciskami 85 i 86. Przewody podłączone do tych zacisków tworzą tzw. element sterowania służący do włączania i wyłączania przekaźnika.

Kolejnymi elementem przekaźnika jest metalowy wspornik 4, na którym umieszczona została ruchoma zwora 5. Do zwory przyczepiona jest sprężyna 6 służąca do odciągania jej od rdzenia. Na końcu zwory znajduję się styk 7, który łączy się ze stykiem 8 umożliwiając tym samym przepływ prądu do odbiornika. Styki 7 i 8 wyprowadzone są na zewnątrz przekaźnika zaciskami 30 i 87.

Zasada działania przekaźnika

Działanie przekaźnika samochodowego opiera się na zasadzie działania elektromagnesu. Uruchamiając urządzenie w samochodzie (np. włączając światła mijania), kierowca uruchamia przepływ prądu przez uzwojenie przekaźnika 1. Powoduje to powstanie silnego pola magnetycznego w rdzeniu elektromagnesu 2. Powstanie pola magnetycznego powoduje przyciągniecie zwory 5 a tym samym zwarcie styków 7 i 8 co umożliwia przepływ prądu elektrycznego do odbiornika a tym samym jego uruchomienie. Wyłączenie natomiast odbiornika (np. świateł mijania) powoduje przerwanie dopływu prądu do elektromagnesu i odciągniecie zwory przez sprężynę 6 i rozwarcie styków 7 i 8 a tym samym wyłączenie odbiornika.

Rodzaje przekaźników

Rozróżnić możemy 3 rodzaje przekaźników ze względu początkowe usytuowanie styków:

Przekaźnik ze stykami normalnie rozwartymi, w których wyłączonym przepływie prądu przez elektromagnes styki nie stykają się ze sobą a odbiornik nie jest zasilany. Jest to najczęściej wykorzystywany typ przekaźnika stosowany w samochodach. Przekaźniki tego typu używane są m.in. w obwodach:

  • Świateł mijania, drogowych i przeciwmgłowych
  • Ogrzewania szyby
  • Sygnału dźwiękowego

Przekaźniki ze stykami normalnie zamkniętymi, w których przy wyłączonym przepływie prądu przez elektromagnes styki zwory są ze sobą zwarte co powoduje zasilanie odbiornika. Włączenie natomiast przepływu prądu przez elektromagnes powoduje rozłączenie styków przekaźnika. Stosowane mogą być one w obwodach alarmów lub w obwodzie immobilisera.

Przekaźniki ze stykami przełączającymi. Posiadają one styk góry i styk dolny pomiędzy, którymi porusza się zwora powodując np. zmianę napięcia doprowadzonego do odbiornika. Stosowane są one np. w:

  • Sterowaniu elektrycznym szyb
  • Obwodzie centralnego zamka

Po co przekaźnik ?

Większość z was czytając ten artykuł zapewne zastanawia się po co komu taki przekaźnik skoro można doprowadzić napięcie bezpośrednio do odbiornika. Oczywiście, że można tylko w takim przypadku konieczne jest prowadzenie przewodu zasilającego odbiornik o znacznej grubości. Przewód ten musiał by być prowadzony od akumulatora do włącznika urządzenia a następnie do skrzynki z bezpiecznikami a dopiero potem do odbiornika. Rozwiązanie takie powoduje znaczny wzrost kosztów samego przewodu jak również wymaga zastosowania znacznie mocniejszej konstrukcji zarówno włącznika urządzenia jak i włącznika zapłonu co również podnosi koszt.

Zastosowanie przekaźnika powoduję ze na drodze od akumulatora przez włącznik urządzenia do przekaźnika prowadzony jest znacznie cieńszy przewód. A przewód o większej średnicy (znacznie krótszy niż w poprzednim rozwiązaniu) poprowadzony jest od akumulatora przez przekaźnik i skrzynkę bezpieczników do odbiornika. Znacznie upraszcza to instalację elektryczną, zmniejsza liczbę przewodów o dużej średnicy oraz upraszcza konstrukcję samych włączników.
 

Wasze komentarze:

Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  06.08.2010 23:04
Bardzo fajny, rzeczowy tekścik. Mam zabytkowy samochód w którym grzeje mi się włącznik od świateł. Teraz wiem, że instalacja przekaźnika powinna rozwiązać sprawę. Dzięki.
Autor(ka): sebalo
Data nadesłania:
  04.03.2011 02:22
super opis szukalem na ten temat bardzo dlugi czas i nie moglem nic znalesc co mogl bym zrozumiec , az znalazlem tom stronke . naprawde dziekuje.
Autor(ka): Matson
Data nadesłania:
  26.02.2012 12:50
Tego szukałem . Bardzo dziękuje i pozdrawiam .
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  24.10.2012 18:55
z tego co tu jest napisane sa potrzebne dwa przewody co nie zmniejsza wcale kosztu
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  24.10.2012 19:02
ee cofam to co powiedzialem
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  23.12.2012 20:05
ok super tekst
Autor(ka): sek
Data nadesłania:
  02.01.2013 23:59
To jest to. Tak trzymać. Artykuł
bardzo pożyteczny i przejrzysty.Pozdrawiam.
Autor(ka): Majo
Data nadesłania:
  20.09.2013 09:18
Fajnie napisane! Nareszcie coś rozumiem! Przekopałem pół internetu tylko po to by trafić na te kilka zdań ale warto. Nareszcie pompka paliwa działa.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Radia samochodowe

Radia samochodowe

Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DV... » ...więcej
Nowe samochodowe systemy multimedialne Sony

Nowe samochodowe systemy multimedialne Sony

Efektowne radioodtwarzacze Xplod do instalacji w desce ro... » ...więcej
Zimowy apel Goodyeara do operatorów flot samochodowych

Zimowy apel Goodyeara do operatorów flot samochodowych

Warszawa, 4 stycznia 2011 r. – Operatorzy flot samo... » ...więcej
Subtelne podkreślenie stylu Vana

Subtelne podkreślenie stylu Vana

Do największych zalet samochodów typu Van zalicza się ... » ...więcej
Jak uchronić lakier przed korozją?

Jak uchronić lakier przed korozją?

Zima stanowi dla karoserii prawdziwą próbę czasu. Aby ... » ...więcej
Welurowe dywaniki na sezon wiosenno-letni

Welurowe dywaniki na sezon wiosenno-letni

Kierowcy, wraz z nastaniem wiosny, przygotowują swoje po... » ...więcej

3 sposoby jak zaoszczędzić na ubezpieczeniu samochodu

Jak zaoszczędzić na ubezpieczeniu auta? Odpowiedź w st... » ...więcej
Rodzaje nadwozi samochodowych

Rodzaje nadwozi samochodowych

Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia