Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Po raz pierwszy została zaprezentowana hybryda silnika Diesla oraz napędu elektrycznego w modelu Volvo V60 Plug-in. Ten samochód będzie łączył w sobie sportowe właściwości jezdne i ekologiczne wartości parametrów emisji toksycznych związków do atmosfery.
Nowa hybrydowa wersja modelu Volvo V60 to połączenie najlepszych cech trzech różnych samochodów:
Przednie koła hybrydy V60 napędzane będą pięciocylindrowym silnikiem turbodiesla o mocy 215 KM (poj. 2.4 dm3) i maksymalnym momencie obrotowym 440 Nm. Tylna oś została wyposażona w układ ERAD (ang. Electric Rear Axel Drive) - elektryczny silnik o mocy 70 KM, zasilany baterią litowo-jonową o pojemności 12 kWh. O przekazanie momentu obrotowego na koła samochodu dba automatyczna skrzynia biegów
Kierowca może wybrać preferowany tryb jazdy. Dzięki trzem przyciskom umieszczonym na konsoli centralnej samochodu – "Pure", "Hybryd" i "Power", ma wpływ na to z którego silnika chce w danej chwili korzystać. Jeśli zdecyduje się na tryb "Pure", samochód będzie wykorzystywał tylko napęd elektryczny i będzie można nim pokonać dystans 50 km. Z kolei tryb "Hybrid" to najbardziej ekonomiczne połączenie napędu konwencjonalnego z zasilaniem elektrycznym. W tym trybie auto zużywa tylko 1,9l oleju napędowego na 100 km, a emisja CO2 wynosi zaledwie 49 g/km, a całkowity zasięg pojazdu to 1200 km. Opcja "Power" zapewni niezapomniane wrażenia zwolennikom dynamicznej jazdy. Auto wykorzystuje wtedy maksymalną moc napędu konwencjonalnego i silnika elektrycznego (215KM + 70 KM), a jego moment obrotowy kształtuje się za poziomie 640 Nm (440 Nm + 200 Nm). Z kolei czas rozpędzania od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 6,9 sekundy.
Poza trzema trybami jazdy, hybryda V60 posiada szereg innych możliwości i korzyści:
Volvo V60 Plug-in można naładować przez tradycyjne gniazdko elektryczne (230V / 6A, 10A lub 16A) w domu lub na parkingu. Czas ładowania zależy od poziomu natężenia prądu. Pełne ładowanie przy natężeniu 16A trwa trochę ponad 2 godziny, dla 10A to 4,5 godziny, a ładowanie prądem 6A będzie trwać ok. 7,5 godziny.
Podczas ładowania samochodu, wnętrze auta może zostać schłodzone lub nagrzane, dzięki klimatyzacji, która może zostać zaprogramowana przy pomocy zegara znajdującego się w menu ustawień samochodu lub zdalnie poprzez telefon komórkowy.
Silnik elektryczny jest prawie czterokrotnie bardziej wydajny niż zwykły silnik spalinowy. Oznacza to, że samochód zasilany energią elektryczną zużywa mniej energii i tym samym emisja spalin jest na niższym poziomie, nawet w przypadku zasilania energią z różnych źródeł, w tym z paliw kopalnych.
Energia elektryczna to bardzo dobre paliwo napędowe. Nie ma ryzyka jej wyczerpania się i może być wytwarzana praktycznie przy zerowym poziomie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Pojazdy elektryczne zużywają względnie niewiele energii elektrycznej i zwiększenie jej zużycia zostanie zrekompensowane z nawiązką dzięki planom rozwoju odnawialnych źródeł energii w całej Europie. Jedna elektrownia wiatrowa wytwarza ilość energii wystarczającą do zasilenia 1000 samochodów elektrycznych.
Panel kontrolny hybrydy V60 zmodyfikowano tak, aby kierowca dysponował pełnym zakresem istotnych informacji o zużyciu paliwa i energii elektrycznej, czy poziomie naładowania baterii oraz pozostałym zasięgu samochodu.
Możliwa będzie także komunikacja z samochodem za pośrednictwem aplikacji w telefonie komórkowym, która umożliwi właścicielowi dostęp do szeregu inteligentnych opcji, jak przypomnienie o podłączeniu auta do ładowania.
Volvo V60 została zaprezentowana 1 marca 2011 podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, a jego sprzedaż rozpocznie się w 2012 roku. Auto powstało dzięki bliskiej współpracy Volvo Cars ze szwedzkim producentem energii elektrycznej, firmą Vattenfall.
Źródło: Volvo