Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Zagłówki znajdujące się w większości samochodów pełnia bardzo ważną role. Niestety wielu kierowców bagatelizuje prawidłowe ich ustawienie. A nieprawidłowo ustawione zagłówki zwiększają ryzyko poniesienie znacznych obrażeń podczas ewentualnego wypadku drogowego. Uszkodzenie kręgów szyjnych, czemu zapobiec może zagłówek, często prowadzi do natychmiastowej śmierci.
Podczas wypadku samochodowego, szczególnie przy najechaniu na tył naszego pojazdu ciało człowieka przemieszczane jest z dużą prędkością ku tyłowi pojazdu. Złe ustawienie zagłówków powoduje, że nie spełniają one prawidłowo swojego zadania, a tym samym nasze kręgi szyjne nie są prawidłowo chronione. Przeprowadzone badania dowodzą ze 3/4 kierowców bagatelizuje ten problem nie regulując ustawienia zagłówków.
Prawidłowe ustawienie zagłówków to takie, kiedy środek zagłówka znajduje się w połowie wysokości czaszki. Ustawienie zagłówka zbyt wysoko lub zbyt nisko powoduje, że nie spełnia on prawidłowo swojego zadania.
Producenci samochodów, jak na razie tych bardziej luksusowych, instalują w swoich pojazdach aktywne zagłówki, które w razie najechania na tył pojazdu jednoczenie przesuwają się do przodu i ku górze, znacznie przybliżając się do głowy. Przeprowadzone w tym zakresie badania dowiodły, że stosowanie aktywnych zagłówków powoduje znaczne zmniejszenie ryzyka urazu kręgów szyjnych. Zagłówki te rozwiązują również problem z regulacją zagłówków. Pozostaje nam tylko czekać, aż wszyscy producenci samochodów zdecydują się na zastosowanie tego rozwiązania.