samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Bezpieczeństwo na siedząco, czyli foteliki dla dzieci

Data: 2009-07-14

Podczas nagłego hamowania samochodu, z chwilą gdy dochodzi do wypadku, nieprawidłowo przewożone w aucie dziecko wylatuje przez przednia szybę z ogromna prędkością. Jak uniknąć takich sytuacji i zapewnić dziecku bezpieczeństwo?

Fotelik dla niemowlaka Fotelik dla niemowlaka

W czasie gwałtownego hamowania dziecko nie jest w stanie przeciwstawić się siłom bezwładności i z tego powodu jest zdecydowanie bardziej narażone na obrażenia ciała. Z chwilą, gdy dochodzi do wypadku a malec jest nieprawidłowo przewożony, wylatuje on przez przednią szybę jak pocisk z katapulty. Dziś nikogo nie trzeba przekonywać, że dziecko w samochodzie jest nieporównanie bezpieczniejsze, gdy siedzi w dobrze dopasowanym i właściwie umocowanym foteliku. Czy jednak, znając teorię, stosujemy ja również w praktyce? I czy na pewno znamy teorię?

Zapytaliśmy Andrzeja Świsulskiego, współwłaściciela i instruktora wrocławskiej Szkoły Jazdy KURSANT: „Z racji swojego zawodu całe dnie spędzam przemieszczając się po ulicach miasta i czasami mam ochotę chwycić się za głowę widząc, jak mało wyobraźni przejawiają kierowcy. Dzieci stojące pomiędzy fotelami, przyklejone do bocznej szyby samochodu, żeby lepiej widzieć, czy też wesoło harcujące na tylnym siedzeniu to niestety częsty widok. A proszę pamiętać, że przepisy ruchu drogowego nakładają na każdego kierowcę obowiązek przewożenia dziecka w foteliku samochodowym, jeśli nie ukończyło ono 12 roku życia lub nie osiągnęło jeszcze 150 cm wzrostu. Nie przepisy i ewentualne mandaty są tu jednak najważniejsze, a bezpieczeństwo dzieci. . Kierowcy często lekceważą przewożenie dziecka w foteliku w terenie zabudowanym w związku z tym że pokonują krótkie odcinki drogi np. z przedszkola do domu. Wydaje im się, że na tak krótkiej trasie nic nie może się wydarzyć, a przecież wystarczy drobna kolizja, aby niezabezpieczonemu w foteliku dziecku stała się krzywda. W chwili zderzenia samochodu jadącego z prędkością 50 km/h ciało dziecka ważące 25 kg, nie przypięte odpowiednimi pasami, staje się pędzącą masą ważącą 1 tonę. Dlatego naszym kursantom staramy się uświadomić przede wszystkim to, że są odpowiedzialni nie tylko za bezpieczeństwo na drodze, ale również w samochodzie. Dorosłych pasażerów chronią pasy i poduszki powietrzne, dziecko jest bezbronne.

Fotelik dla starszego dziecka Fotelik dla starszego dziecka

Na rynku jest tak bogaty wybór fotelików, że bardzo łatwo ulec atrakcyjnej cenie czy ładnej powierzchowności. Przystępując do zakupu trzeba jednak pamiętać o tym, jak odpowiedzialna jest to decyzja i jak wiele zależy od przemyślanego wyboru. Zawsze należy się upewnić, czy fotelik posiada certyfikat bezpieczeństwa wydany przez Państwowy Instytut Motoryzacji – informującą o tym nalepkę znajdziemy na korpusie. Najnowsza i najsurowsza norma obowiązująca w Europie to ECE R44/04. Fotelik poddawany testom może uzyskać maksymalnie pięć gwiazdek.

Przede wszystkim, aby fotelik spełniał swoją funkcję, musi być odpowiednio dobrany do wagi, wzrostu i wieku dziecka, ponieważ inne umocnienia w budowie stosuje się w tych, które przeznaczone są dla niemowlaka a inne w takich, w których zasiada np. przedszkolak. Według ekspertów nie należy używać fotelika dłużej niż 5 lat od daty produkcji - po tym czasie starzeją się materiały, z których jest wykonany. Mimo różnych okazji, najlepiej wybrać się na zakupy do sklepu, ponieważ jeśli nie znamy pochodzenia fotelika (kupujemy np. na bazarze czy aukcji internetowej) to może się okazać, że jest złej jakości lub uczestniczył w wypadku. Ważne jest również to, żeby przed zakupem przymierzyć go w swoim samochodzie, nie każdy bowiem fotelik da się poprawnie i stabilnie zamocować w konkretnym modelu, a jest to jeden z najważniejszych czynników, które wpływają na bezpieczeństwo dziecka podczas jazdy. Wybierając fotelik w sklepie warto zapytać sprzedawcę o rozwiązania techniczne, jakie w nim zastosowano (SPS, dodatkowa blokada samochodowego pasa bezpieczeństwa, możliwość osadzania fotelika na płytce czy bazie stabilizującej lub z użyciem systemu Isofix, łatwość regulacji nachylenia siedziska, sprawny system regulacji długości szelek i zmyślne zapięcie, którego dziecko nie odepnie) oraz wyposażenie (wkładki, ochraniacze na szelki, daszek itd.), aby nie rezygnować z zakupu czegoś, co jest dla dziecka niezbędne. Ponieważ podczas dłuższej jazdy maluch zwykle zasypia, ważne by dało się go wtedy jedną ręką ustawić w pozycji półleżącej. Dla wygody i bezpieczeństwa lepiej wybrać model głęboki z wyższymi, bardziej masywnymi bokami.

Artykuł powstał we współpracy z instruktorem i współwłaścicielem wrocławskiej szkoły nauki jazdy Kursant.

www.kursant.wroclaw.pl

Wasze komentarze:

Autor(ka): Gośka
Data nadesłania:
  11.08.2009 20:55
popieram jak najbardziej takie artykuły, wczoraj widziałam prowadzącego faceta z dzieckiem na kolanach - trzeba mózgu nie mieć!!! Sama mam dwójk ę dzieci i każde ma swój fotelik - syn poczatkowy Bebecar a córka Ramatti formulę - tez z krzyżowymi pasami.
Autor(ka): Marcin
Data nadesłania:
  12.08.2009 21:17
Najgorzej jak się jezdzi na krótkich dystansach. Rodzicom się wydaje, że wtedy nic się nie może stać, a to nieprawda. A skoro chwalimy się czy jeżdża nasze pociechy to moja córcia też wozi się w Ramatti Formula i bardzo sobie go chwalimy :)
Autor(ka): Mari
Data nadesłania:
  31.08.2009 20:03
tez nie rozumiem takiego podejscia do sprawy...niektorzy wydaja sie nie dojrzali, ja sobie nie wyobrazam mojego dziecka ktore sobie jedzie na kolanach czy cos.dziwni ci niektorzy rodzice..eh
a co do tego fotelika co tu dziewczyny opisuja to widzialam program tv gdzie byl opisany przebieg produkcji tego wynalzku no i powiem ze bardzo mile mnie zaskoczyl:)nie ma to jak nowa technologia
Autor(ka): zaza
Data nadesłania:
  13.12.2010 12:21
ja sobie nie wyobrażam tego, że fotelik nie jest jeszcze wymogiem jeśli chodzi o taksówkarzy. Trzeba akcji takich jak "taksówka z fotelikiem", żeby kobieta mogła jakoś normalnie przemieścić się z dzieckiem z punktu A do punktu B. A to i tak dopiero czubek góry lodowej. Dobrze że przynajmniej ktoś takie akcje społeczne inicjuje
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Statoil dba o bezpieczeństwo dzieci już od 10 lat

Statoil dba o bezpieczeństwo dzieci już od 10 lat

„Bezpieczeństwo Dziecka na Drodze” – pod ... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Pascale de Briey pracuje w Goodyearze jako specjalistka d... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Inżynier Pascale de Briey z Goodyeara opowiada o tym, ja... » ...więcej
Bezpieczeństwo w F1

Bezpieczeństwo w F1

Podczas ostatniego Grand Prix F1 w Montrealu zdarzył się groźnie wyglądający wypadek Roberta... » ...więcej
Podstawówki mogą poprawić bezpieczeństwo najmłodszych

Podstawówki mogą poprawić bezpieczeństwo najmłodszych

Rusza 11. edycja programu „Bezpieczeństwo dla wszy... » ...więcej
Fotoradary a bezpieczeństwo

Fotoradary a bezpieczeństwo

Fotoradary niezmiennie budzą wiele emocji wśród zmotoryzowanych. Z założenia mają zwiększa... » ...więcej
Head-up Display czyli wskaźniki na szybie

Head-up Display czyli wskaźniki na szybie

Bardzo często zdarza się, że technologie zastrzeżone dot... » ...więcej
Doładowanie podtlenkiem azotu czyli Nitro

Doładowanie podtlenkiem azotu czyli Nitro

Do niedawna znane głównie z gier komputerowych powoli rozp... » ...więcej
Polecamy porady
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia