Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Nowy Grand Scenic jest dwunastym modelem w gamie Renault, który uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP, mimo zaostrzenia kryteriów badań prowadzonych przez niezależną instytucję od początku 2009 roku (zderzenia boczne, uderzenie w tył samochodu, bezpieczeństwo dzieci, osób dorosłych, pieszych i zabezpieczenie wyposażenia).
Konstrukcja Nowego Grand Scenica zapewnia wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Posiada on, podobnie jak cała rodzina samochodów Megane:
- podwójne czujniki zderzenia bocznego − innowacyjne rozwiązanie wprowadzone w Lagunie III,
- 6 poduszek powietrznych, w tym 2 dwukomorowe poduszki boczne chroniące klatkę piersiową i miednicę,
- System Bezpieczeństwa Renault obejmujący podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa, ograniczniki napięcia pasów i czołowe, dwukomorowe poduszki powietrzne dostosowujące swe działanie do siły zderzenia,
- zagłówki nowej generacji.
Samochód jest również seryjnie wyposażony w system ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania oraz zależnie od wersji w system ESC (Electronic Stability Control) z dodatkową funkcją kontroli podsterowności.
Tak jak w całej gamie produkowanych samochodów, założeniem Renault jest zapewnienie rzeczywistego bezpieczeństwa i priorytetowe wykorzystanie najskuteczniejszych technologii w zakresie zapobiegania, korygowania i ochrony oraz działaniom edukacyjnym zaadresowanym do użytkowników dróg.
Renault − jedyny producent samochodów, który uzyskał 12 razy maksymalną ocenę 5 gwiazdek − przywiązuje priorytetowe znaczenie do bezpieczeństwa. Konstrukcja Nowego Grand Scenica wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu pochłania energię zderzenia, aby jak najlepiej chronić kabinę i życie użytkowników. Zastosowanie stali o niezwykle wysokim współczynniku sprężystości gwarantuje maksymalne pochłonięcie i rozproszenie energii kinetycznej.
Pełna kontrola odkształceń nadwozia pozwala na zmniejszenie tzw. opóźnienia, jakiemu podlegają użytkownicy auta, co w połączeniu z Systemem Renault Protection trzeciej generacji (SRP3) gwarantuje bardzo wysoki poziom ochrony.
System SRP3, w który wyposażone jest Nowe Megane, uwzględnia siłę zderzenia i budowę ciała użytkowników. Obejmuje dwa napinacze pasów na miejscach przednich i pojedyncze napinacze na miejscach bocznych z tyłu (pozwalające na ograniczenie przesunięcia ciała do przodu dzięki mocniejszemu dociśnięciu pasa do klatki piersiowej i miednicy), ogranicznik napięcia na wszystkich miejscach (w celu zmniejszenia nacisku pasa na klatkę piersiową) oraz dwukomorowe adaptacyjne poduszki powietrzne z dwoma generatorami gazu (rozkładające się w takim stopniu, w jakim jest to niezbędne i pozwalające na końcową amortyzację zderzenia). Wzmocnienie konstrukcji siedzisk foteli oraz zastosowanie SRP3 zapewniają możliwie najlepsze zabezpieczenie przed zjawiskiem tzw. nurkowania, czyli wsunięcia się miednicy pod biodrową część pasa bezpieczeństwa, powodujące liczne i niekiedy bardzo poważne obrażenia jamy brzusznej podczas zderzenia.
Szczególną uwagę konstruktorzy poświęcili zderzeniom bocznym, będącym przyczyną licznych ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych (1/3 wypadków drogowych). Starali się oni zapewnić optymalne zabezpieczenie użytkowników przed jego skutkami. Dwa czujniki zderzeń bocznych wprowadzone w Lagunie III pozwalają dwukrotnie skrócić czas odpalania poduszek bocznych.
W połączeniu z większymi kurtynami nowej generacji system zapewnia o 30% lepszą ochronę głowy użytkowników auta. Kolejnym atutem jest zróżnicowane ciśnienie gazu wypełniającego poduszki − może być aż trzy razy większe na wysokości miednicy, która jest dużo bardziej narażona na obrażenia, a jednocześnie bardziej wytrzymała niż klatka piersiowa.
Zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela, zapewniają lepszą ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Ich konstrukcja nie powoduje usztywnienia oparcia fotela. Wyprofilowanie fotela i brak szkieletu mocującego prowadnice zagłówka w oparciu umożliwia zagłębienie się pleców (cofnięcie o 60 mm) w razie zderzenia, a przez to ograniczenie przemieszczenia się głowy względem klatki piersiowej.
Również w przedniej części samochodu wprowadzono nowe rozwiązania techniczne, mające na celu zapewnienie lepszej ochrony pieszych w razie zderzenia. Zmodyfikowano sztywność i grubość zderzaka dla ochrony kończyn dolnych (elementy amortyzujące na poziomie piszczeli i kolan), podobne zmiany wprowadzono w konstrukcji maski i sąsiednich części nadwozia (błotniki, zawiasy pokrywy silnika, kształt poszycia spodniego pokrywy silnika).
Kolejnym ważnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo dzieci. Było ono przedmiotem szeroko zakrojonych badań Renault, cechujących się równie wysokim poziomem wymagań jak w przypadku opracowywania systemów bezpieczeństwa dla dorosłych. Nowy Grand Scenic oferuje jeden z najwyższych poziomów zabezpieczenia dzieci. Mocowania Isofix na trzech miejscach drugiego rzędu foteli pozwalają na łatwe i bezpieczne zamontowanie fotelików i podkładek Isofix dla dzieci.
Nowy Grand Scenic dysponuje również różnymi elementami wyposażenia, które ułatwiają kierowcy reagowanie z wyprzedzeniem na niebezpieczne sytuacje na drodze:
- system kontroli ciśnienia w oponach,
-nowatorski ogranicznik-regulator prędkości z wyświetlaczem działania systemu pozwalającym na szybkie odczytanie informacji i zwiększenie bezpieczeństwa jazdy,
- automatyczne włączanie świateł,
- automatyczne włączanie wycieraczek.
Kierunkowe reflektory biksenonowe z ruchomymi światłami mijania zmieniającymi swe położenie w zależności od kąta skrętu kierownicy zapewniają lepszą widoczność ukształtowania drogi i oświetlenie pobocza, podnosząc bezpieczeństwo jazdy nocą.
W dziedzinie bezpieczeństwa czynnego Nowy Grand Scenic jest seryjnie wyposażony w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania oraz w system wspomagania nagłego hamowania. Urządzenia te uzupełnia, zależnie od wersji, system ESC (Electronic Stability Control) z funkcją kontroli podsterowności samochodu, ułatwiający zachowanie panowania nad samochodem w trudnych lub nagłych sytuacjach na drodze.
Wszystkie te urządzenia i systemy zastosowane w Nowym Grand Scenicu występują również w całej rodzinie Megane, a także w Nowym Scenicu o krótszym nadwoziu, który oferuje taki sam poziom bezpieczeństwa dla wszystkich osób w kabinie.
Renault i bezpieczeństwo: kompleksowe podejście obejmuje 4 kierunki działań
Renault opiera swoje działania na badaniach wypadków drogowych i rzeczywistego bezpieczeństwa w celu oferowania użytkownikom samochodów dostosowanych do realiów ruchu drogowego. Oznacza to, że priorytetowe znaczenie mają technologie wykazujące najwyższą skuteczność w zakresie zapobiegania wypadkom, korygowania niespodziewanych sytuacji podczas jazdy i ochrony pasażerów w razie zderzenia. W miarę upływu lat koncern Renault zdobył wiodącą pozycję w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego, o czym świadczą chociażby wyniki uzyskane w rankingach:
Nowy Grand Scenic | 5 gwiazdek (2009) |
Nowe Megane | 5 gwiazdek (2008), najlepsza ocena jaką kiedykolwiek przyznano za ochronę osób dorosłych (37/37) |
Koleos | 5 gwiazdek (2008) |
Nowa Laguna | 5 gwiazdek (2007) |
Clio III | 5 gwiazdek (2005) |
Megane II Coupé Cabriolet | 5 gwiazdek (2004), pierwszy samochód w swej kategorii, który uzyskał 5 gwiazdek |
Modus | 5 gwiazdek (2004), pierwszy samochód w swej kategorii, który uzyskał 5 gwiazdek |
Scenic II | 5 gwiazdek (2003), pierwszy samochód, który uzyskał 5 gwiazdek w segmencie minivanów |
Espace IV | 5 gwiazdek (2003) |
Megane II | 5 gwiazdek (2002), pierwszy samochód, który uzyskał 5 gwiazdek w segmencie M1 |
Vel Satis | 5 gwiazdek (2002 i 2005) |
Laguna II | 5 gwiazdek (2001 i 2003), pierwszy samochód w historii, który osiągnął tak wysoki poziom bezpieczeństwa |
Wyniki gamy samochodów Renault w testach EuroNCAP ─ jedyny producent, który uzyskał 12 razy maksymalną ocenę.
Działania Renault wychodzą jednakże poza aspekty czysto techniczne. Równie priorytetowe znaczenie dla Grupy mają również działania edukacyjne prowadzone wśród użytkowników dróg. Renault, jako firma odpowiedzialna, wdraża programy i akcje edukacyjne zmierzające do kształtowania zachowań użytkowników dróg zarówno na szczeblu krajowym jak i międzynarodowym (program Bezpieczeństwo dla Wszystkich – http://bezpieczenstwo.renault.pl).
Źródło: Renault, fot. Renault