Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Od wprowadzenia systemu do produkcji seryjnej pod koniec 2007 roku do sierpnia 2009 Bosch wyposażył milion pojazdów w system Start-Stop. W roku 2012 już co drugi nowy samochód w Europie będzie wyposażony w tę technologię. Aby umożliwić częste korzystanie ze Start-Stop firma Bosch poszerza swoją ofertę produktów współdziałających z systemem.
Systemy Start-Stop obniżają zużycie paliwa, a w związku z tym także emisję CO2 mierzoną według Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NECJ) o ok. 5 procent, a w cyklu miejskim NECJ nawet o 8 procent.
Od chwili rozpoczęcia produkcji systemu Start-Stop w 2007 roku popyt na technologię oszczędzania paliwa stale rośnie. W 2008 roku zaledwie 5 procent nowych pojazdów w Europie było wyposażonych w system Start-Stop. Według prognoz Bosch do roku 2012 na drogach Europy już co drugi nowy samochód ma być wyposażony w ten innowacyjny system. Systemy Start-Stop firmy Bosch oferują bardzo korzystną relację kosztów do korzyści, ponieważ koncepcja wykorzystuje w większości komponenty już zamontowane w pojeździe, optymalizując ich działanie. Dlatego system Start-Stop jest bardzo atrakcyjną pod względem kosztów metodą oszczędnej i ekologicznej jazdy. Technologia Start-Stop firmy Bosch jest już stosowana w modelach BMW, Mini, Kia oraz VW. W marcu 2009 na rynku zadebiutował Fiat 500 wyposażony w to obniżające zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla rozwiązanie.
System Start-Stop wyłącza silnik pojazdu podczas zatrzymania, np. na czerwonym świetle lub w korku, i uruchamia go automatycznie, jak tylko zostanie naciśnięty pedał sprzęgła. Dla potrzeb tego systemu Bosch dostarcza specjalne rozruszniki, których mocny silnik elektryczny oraz cicha i wydajniejsza mechanika jednotorowa gwarantują bardziej niezawodny, szybki i cichy rozruch silnika. Do tego dochodzi oprogramowanie sterujące, zintegrowane zazwyczaj w sterowniku silnika, a także czujnik akumulatora, który rejestruje m.in. aktualny stan naładowania i przekazuje te dane do systemu dystrybucji energii. Gwarantuje to zatrzymanie silnika tylko w sytuacjach, gdy akumulator ma wystarczająco dużo energii, aby ponownie uruchomić pojazd. W skład systemu wchodzi także czujnik położenia wału korbowego, czujnik pedałów oraz akumulator odporny na dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania.
Aby umożliwić jak najczęstsze korzystanie z systemu Start-Stop, Bosch włączył do oferty nową generację alternatorów. W modelach serii „Efficiency Line“ (EL) konstruktorzy zastosowali ulepszony układ elektryczny oraz nowe diody, co pomogło poprawić sprawność alternatorów do 77 procent. Ponadto nowe alternatory ładują akumulator także na biegu jałowym oraz przy niskich obrotach silnika, co jest warunkiem automatycznego wyłączania i włączania silnika. Połączenie alternatora EL oraz systemu Start-Stop firmy Bosch obniża zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w ruchu miejskim nawet o 10 procent.
Źródło: Bosch, fot. Bosch