samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Turbodoładowanie - mocno i... oszczędnie

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-05-23

Obecne trendy w motoryzacji powodują konieczność zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Powoduje to konieczność zmniejszenia pojemności skokowych silników. Aby utrzymać akceptowalną moc takich jednostek producenci zaczynają coraz powszechniej stosować turbodoładowanie.

Co to jest turbodoładowanie

Najprościej rzecz ujmując turbodoładowanie to zwiększenie ilości powietrza, które bierze udział w wybuchu mieszanki w cylindrze podczas pracy silnika. Jak wiadomo im więcej tlenu tym wybuch taki jest skuteczniejszy – to z kolei powoduje wzrost osiągów silnika. Zwykle wzrost osiągów pociąga za sobą nieproporcjonalnie niższe zwiększenie zużycia paliwa – co oznacza dodatkowe oszczędności.

Turbodoładowaniu często towarzyszy tzw. intercooler czyli chłodnica powietrza doładowującego. Wykorzystuje ona fakt, że chłodniejsze powietrze zawiera większą ilość tlenu w jednostce objętości – przez co wtłoczenie takiej samej objętości powietrza do cylindra powoduje zwiększenie ilości tlenu, który bezpośrednio bierze udział w reakcji wybuchu mieszanki.

Niestety zastosowanie turbodoładowania ma także wady – taki „mocniejszy” wybuch powoduje często konieczność wzmocnienia konstrukcji silnika. Ponadto konstrukcja silnika nieco się komplikuje i staje się droższa.

Praktyczne rozwiązania

Najczęściej stosowanymi praktycznie rozwiązaniami turbodoładowania są turbosprężarka oraz tzw. kompresor. Różnica między tymi urządzeniami wiąże się z metodą dostarczenia im napędu koniecznego do wtłoczenia dodatkowego powietrza do cylindrów.

Turbosprężarka

Turbosprężarka Budowa turbosprężarki

Turbosprężarka składa się w największym uproszczeniu z dwóch wirników:

  • turbiny zasilanej gazami wylotowymi silnika, czyli spalinami;
  • sprężarki służącej do wtłaczania powietrza do cylindra.

Oba wirniki są ze sobą połączone co umożliwia zadziałanie całego mechanizmu. Turbina dzięki odpowiedniemu skierowaniu na nią gazów wylotowych silnika obraca się z ogromną prędkością (rzędu 200 tysięcy obrotów na minutę - stąd bezwzględna konieczność jej smarowania), napędzając wirnik sprężarki. Ten z kolei wtłacza do cylindra dodatkowe ilości powietrza.

Zastosowanie intercoolera powoduje dodatkowe schłodzenie powietrza wtłaczanego do cylindra.

Wadą turbosprężarki jest fakt jej działania dopiero wtedy, gdy siła dostarczona przez gazy wylotowe jest odpowiednio duża – a to ma niestety miejsce dopiero przy dość dużych obrotach silnika. Stąd pojęcie tzw „turbodziury”, która powstaje wtedy, gdy kierowca wciska pedał gazu i w pierwszym momencie musi zaczekać aż turbosprężarka zacznie obracać się odpowiednio szybko aby spowodować wzrost mocy silnika.

Kompresor

Kompresor zamiast turbiny wykorzystującej gazy wylotowe posiada bezpośrednie połączenie z wałem silnika (czyli zasila go sam silnik), lub zasilany jest własnym silnikiem elektrycznym.

Sama zasada działania poza wyżej wymienionym wyjątkiem pozostaje taka sama. Kompresor nie posiada wady turbosprężarki polegającej na tym, że do jego działania potrzebna jest odpowiednia siła gazów wylotowych. Kompresor działa od niższych obrotów, przez co zjawisko „turbodziury” nie występuje.

Zastosowanie

Turbodoładowanie znane jest motoryzacji od dawna. Jednak, jak wspomniano we wstępie, jego zastosowanie może w niedalekiej przyszłości stać się bardziej powszechne. Oszczędność paliwa, ochrona środowiska wymusza stosowanie małych pojemności. A mała pojemność w silniku wolnossącym musi być związana z jego małą mocą. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi turbodoładowanie.

Bardzo obiecująco zapowiadają się silniki łączące w sobie oba wyżej wymienione sposoby doładowania. Umożliwiając uzyskanie dużych mocy (rzędu 170 KM z 1,4 litra pojemności) przy stosunkowo małym zużyciu paliwa i dużej trwałości silnika.

Tak więc przyszłość zdecydowanie należy do silników turbodoładowanych...

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Turbo Intercooler

Wasze komentarze:

Autor(ka): Grzegorz
Data nadesłania:
  12.07.2007 14:26
Turbo to całkiem świetna sprawa do czasu jednak aż sie nie zepsuje bo wtedy koszty są wysokie wiem coś o tym niedawno płaciłem :(
Autor(ka): koko
Data nadesłania:
  24.07.2007 15:02
nie jest az tak zle - tym bardziej, ze zwykle do tego czasu mozemy sporo zaoszczędzić dzięki mniejszemu zużyciu paliwa przy tej samej mocy
Autor(ka): marek
Data nadesłania:
  24.04.2008 23:21
Z dużym zainteresowaniem przeczytałem powyższy tekst o doładowaniu silników spalinowych. Nareszcie wiem dlaczego lżej oddycha się zimą. Z powyższego wynika że w powietrzu jest więcej tlenu. To prawda bo tą metodą możemy rozdzielić od siebie składniki powietrza.
Tj. wykroplić tlen a nawet azot i inne gazy szlachetne.
Prawdziwa istota doładowania silników zarówno zwykłych jak i wysokopręznych polega na zwiększeniu porcji mieszanki wybuchowej w jednostce objętości cylindra. W takim zagęszczonym powietrzu jest rzeczywiście więcej tlenu /ale również paliwa/ niż w powietrzu o ciśnieniu atmosferycznym ale nie zmienia to proporcji składu tj.ok. 21% O2 i ok. 78% N2.
Między innymi to stało się podstawą zbudowania silnika wysokoprężnego który ma wyższą sprawność od silników z zapłonem iskrowym.(sic!)
Autor(ka): Marcin
Data nadesłania:
  03.05.2008 09:00
turbo? w benzynie? czemu nie ale czy to bezpieczne dla wału korbowego, półpanewek, korbowodów itd? czy przy własnych modyfikacjach nie trzeba wzmacniać tych elementów bądź też wymieniać na bardziej wytrzymałe?czekam na komentarze i porady. pozdrawiam ;)
Autor(ka): Marcin
Data nadesłania:
  02.06.2008 11:06
Temat potraktowany bbardzo płytko. Isnieją również inne sposoby doładowania silnika. A i sam opis turbosprężarki pozostawia wiele do życzenia...
Autor(ka): GreenTroll
Data nadesłania:
  07.07.2008 01:15
Autor widać coś wie, ale używa nietrafnych zwrotów. Nazywajmy rzeczy po imieniu tj. nie "wybuch mieszanki" tylko spalanie mieszanki, bo wybuch a spalanie, to dwie różne rzeczy.
Brak też informacji o smarowaniu łożysk samej turbiny
Nie zostało też napisane, że różne silniki (ZI, ZS) potrzebują różnych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej do prawidłowego i pełnego spalenia wszystkich składników , czyli nie do końca więcej znaczy lepiej. Pominięto też kwestię silników, z więcej niż jedną turbosprężarką (dwiema, trzema,...), co ma za zadanie zminimalizować turbodziurę, ponieważ każda sprężarka załącza się przy różnych prędkościach obrotowych silnika, natomiast łącznie dają ciągłość doładowania silnika.
Autor nie napomniał też o historii turbo, które to zostało wymyślone podczas II wojny światowej z przeznaczeniem do samolotów myśliwskich, które bez doładowania, po wzniesieniu się na odpowiednią wysokość traciły moc. Jednak wtedy jeszcze nie było możliwości technologicznych, które umożliwiałyby otrzymanie bardzo precyzyjnych np. łożysk ceramicznych (obecnie stosowanych), tylko wykorzystywano materiały dużo słabsze. Niemniej jednak, to lotnictwu wojskowemu z okresu II wojny światowej zawdzięczamy doładowanie silników spalinowych.
Pozdrawiam GT.
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  22.08.2008 13:35
jeszcze istnieje połączenie kompresora i turbo. dlaczego??
bo kmpresor jest skuteczny przy niskich obrotach silnika, a turbo przy wysokich.
a jak mowa o łączeniu kilku turbo- kilka turbo mniejsz turbo dziura większy moment, jedno duże turbo większa moc i turbo dziura. no i jeszcze zmienne geometria łopatek w turbo do niedawna stosowana tylko w dieslach z racji mniejszej temperatury spalin, porsche jako pierwsze zastosowało takie turbo w benzyniaku.

co do możliwości zainstalowania w seryjnym samochodzie to są dwie opcje soft turbo (niskie ciśnienie do ok 0.5bar) niższe koszty instalacji mniej przeróbek. ni i instalacje pofesionalne wiążące się z naprawdę dużymi kosztami i sporą ilością przeróbek takich jak zmiana kompresji, zmiana sterowania komputera, układu korbowo-tłokowego, wałków rozrządu, pompy paliwa, wtryskiwaczy, dolotu, wydechu, sprzęgła.
Autor(ka): bob
Data nadesłania:
  14.11.2008 16:09
jakie sa inne sposoby doladowania silnika?? Pytanie do Marcina
Autor(ka): baru
Data nadesłania:
  17.01.2009 13:18
Spoko.
Autor(ka): rogal
Data nadesłania:
  23.01.2009 11:47
witam mam pytanie chece zakupic dizla i teraz nie wiem czy TDI a DCI prosze o porade ktory jest lepszy z gory dziekuje
Autor(ka): Bolek
Data nadesłania:
  16.04.2009 17:30
Nie kupuje sie aut na F: Fiatow, Fordow i Francuskich. Jesli nie chcesz kupic Nissana z DCI to napewno bedzie to auto na F. ;) Sam jezdze Fiatem w JTD. Chcialem obalic teorie i niestety chyba poleglem. Inaczej: jesli wszystko jest w Fiacie kontrolowane czesto (wezyki od EGR, poziom oleju, elektronika odpowiednio czesto traktowana Contakt Sprayem) to autko chodzi jak zegarek i o dziwo nie rdzewieje. Ale niech ktos pokusi sie o pekniety wezyk podcisnienia EGR - spalanie 2x wieksze (kopyto zreszta tez - otwarty kolektor i turbo). Ogolnie Fiat zafundowal swoim uzytkownikom tyle niespodzianek aby lepiej poznali swoje pojazdy. A wybor pomiedzy DCI i TDI?? Zasada dzialania taka sama, wtrysk inny, inne patenty na to samo, jednak chyba TDI o wiele trwalszy. Chociaz o DCI tez dobre rzeczy slyszalem. 1,5 DCI to ponoc kawal mocy w malym pudelku;) Tyle TDI i 200kkm = najczesciej wymiana turbiny (w zaleznosci jak silnik byl traktowany - chlodzenie turbiny po jezdzie, katowanie silnika i turbo na zimno) - ale z tym mozna spodkac sie chyba w wiekszosci turbodoladowanych;)

Pozdrowki
Kierowca Bravo JTD 130 (CT + miedziany IC)
Autor(ka): Patrol
Data nadesłania:
  21.05.2009 19:06
Mam nissana patrola z silnikiem 2.8 Turbodiesel z intercoolerem (rocznik 98) auto ma już 380 tys km przebiegu za sobą i dalej śmiga ! Zero napraw związanych z turbo :) Polecam te auta bo są trwałe !
Autor(ka): kunqey
Data nadesłania:
  27.05.2009 16:51
Witam chciałbym sprostować artykuł . jeżeli do fabrycznego samochodu dajemy instalacjie turbo to samochód nam więcej benzyny spali ponieważ jej więcej potrzebuje do wybuchu , oraz żywotność silnika drastycznie spada w zależnośći od konfiguracji turbo sprężarki z silnikiem i sposobu jazdy , ale za to poprawiaja nam się osiągi .
Autor(ka): Forbis
Data nadesłania:
  23.07.2009 13:55
Kiedyś tato kupił Mitsubishi Eclipse 1990 2.0GSX. Fakt, gdy turbina się załącza Eclipse dostaje prawdziwy wykop. Lecz na niskich obrotach turbo marnie działa ze względu na niski poziom spalin. Lepsze jest turbo z własnym silniczkiem elektrycznym. Ale te w Eclipsie nie jest najgorsze. Pozdrawiam
Autor(ka): adi
Data nadesłania:
  24.10.2009 18:00
A na jakiej zasadzie działa intercooler..??
Autor(ka): Colin
Data nadesłania:
  30.12.2009 16:16
A czemu nie ma nic o sprężarkach mechanicznych?
I o turbinach o zmiennej geometrii?
Temat potraktowany bardzo ogólnikowo.
Autor(ka): Colin
Data nadesłania:
  30.12.2009 16:20
Co do soft tubo, to silniki takie tracą moment obrotowy na wysokich obrotach. Dlatego najlepszym rozwiązaniem są turbiny ze zmiennymi łopatkami, albo w silnikach o większych pojemnosciach sprężarki, np, ROTA w ccx lub nowym s4.
Autor(ka): myc
Data nadesłania:
  08.01.2010 14:09
Colin. Dla twojej wiadomosci. Kazdy silnik benzynowy traci moment obrotowy przy wysokich prędkosciach obrotowych. Dizel to samo tylko ze najpierw moment jest plaski do pewnych obrotow a pozniej leci na łeb.
Autor(ka): squad
Data nadesłania:
  16.06.2010 10:31
jakie ciśnienie turbosprężarki mogę zastosować w seryjnym samochodzie? chodzi mi aby nie było konieczności wymiany tłoków korbowodów itp, a żeby swoje dmuchnęło mam escort'a 1,6 16v ZET-TEC
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  20.09.2010 19:49
oooj ludzie ludzie ja mam golfa 3 z 95 tdi miał 110 ps. seryjnie a teraz ma 150 ps wymieniłem turbo z pochyleniem łopatkowym wymieniłem kolektor wydechowy wraz z całym kompletnym układem wydechowym typu remus koszta 3200zł z robocizną:)pozdro
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Linia GreenLine - oszczędnie i ekologicznie

Linia GreenLine - oszczędnie i ekologicznie

Ta przyjazna środowisku linia modeli dedykowana jest Klient... » ...więcej
Intercooler - chłodniej czyli mocniej

Intercooler - chłodniej czyli mocniej

Intercooler bywa częstym uzupełnieniem turbosprężarki st... » ...więcej
Turbosprężarki – możliwe uszkodzenia

Turbosprężarki – możliwe uszkodzenia

Wzrost mocy nowoczesnych silników wysokoprężnych przy jed... » ...więcej
Porsche Cayman S X-Wide od XTR Carchip Tuning

Porsche Cayman S X-Wide od XTR Carchip Tuning

Porsche Cayman S X-Wide od XTR Carchip Tuning Zaprezentowany... » ...więcej
Oleje silnikowe

Oleje silnikowe

Olej w silniku samochodowym jest jednym z najważniejszych płynów odpowiedzialnych za prawidłową... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia