Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Fiat Group Automobiles oraz TNT Express Italy podpisały ramowe porozumienie konsolidujące. Partnerstwo tych dwóch firm oparte jest na jednakowym podejściu do ważnych wartości, takich jak ekologia i jakość. W efekcie 16 lipca 2009r. firma TNT wybrała do przewozu przesyłek auta dostawcze marki Fiat Professional wyposażone w silniki napędzane gazem ziemnym, które są niezawodne, przyjazne dla środowiska, a przy tym ekonomiczne ze względu na niskie zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji.
Wczoraj Rosario Ambrosino, dyrektor generalny TNT Express Italy odebrał z rąk Mauro Veglia, pełnomocnika dyrekcji Fleet & Used Cars w Fiat Group Automobiles kluczyki do pierwszego Fiata Ducato 140 w wersji "Natural Power". Uroczystość ta odbyła się w Mirafiori Motor Village - pierwszym na świecie wielofunkcyjnym centrum Grupy Fiata, urządzonym w historycznych wnętrzach fabryki Mirafiori w Turynie o powierzchni 70.000 m2 będącym największym europejskim terenem wystawienniczym sektora motoryzacyjnego.
Komentując ten ważny moment Lorenzo Sistino, Dyrektor Generalny Fiat Automobiles i Fiat Professional stwierdził: "Troska o środowisko naturalne była od zawsze jednym z kierunków rozwoju produktów marki Fiat. Z tego więc powodu w ostatnich latach skupiliśmy się nad opracowaniem zasilania na gaz ziemny dla jednostek napędowych w wielu naszych modelach. To pozwoliło nam dysponować obecnie największą na rynku gamą pojazdów dostawczych na gaz ziemny i stać się liderem w sprzedaży w tym sektorze we Włoszech i w Europie. Niech świadczą o tym liczby: w 2008 roku we Włoszech ilość zarejestrowanych samochodów Fiat Professional wyposażonych w instalację na gaz ziemny przekroczyła 5 100 sztuk , co stanowi blisko 70 % udziału w tym rynku. Wyniki pierwszych czterech miesięcy roku 2009 potwierdzają naszą obecność w tym segmencie rynku, a poprzez debiut nowej wersji Ducato 140 Natural Power chcemy jeszcze bardziej zaznaczyć nasz prymat."
Opinię tę podziela Rosario Ambrosino: "TNT każdego dnia korzysta z tysiąca pojazdów dostawczych, dlatego identyfikujemy się z odpowiedzialnością za otaczające nas środowisko. Pomoc technologiczna ze strony takiego partnera, jakim jest Fiat Professional, dla którego zminimalizowanie szkodliwych emisji stało się swoistym "oczkiem w głowie" i korzystanie z modelu Ducato Natural Power, przyczyni się do zbliżenia się do celu zadeklarowanego przez naszego Dyrektora Generalnego, Petera Bakkera mniej więcej dwa lata temu, w momencie wystartowania proekologicznego programu „Planet me", czyli uczynienia z TNT pierwszej w sektorze firmy spod znaku "zero emisji""
TNT Express Italy nosi się z zamiarem zwiększenia w możliwie maksymalnym zakresie wykorzystania pojazdów "ekologicznych" w swoim parku pojazdów dostawczych, aktualnie składającym się z 2 800 furgonów, zwłaszcza dzięki modelowi Fiat Ducato 140 Natural Power, napędzanemu gazem ziemnym, odznaczającemu się doskonałymi osiągami, umiarkowanym zużyciem paliwa i przede wszystkim minimalnym poziomem emisji.
Ducato 140 Natural Power, dostępny w rożnych wersjach nadwozia (Furgony / Furgony przeszklone - Kabiny z platformą - Kombi - Panorama - Minibus), stanowi rozszerzenie gamy aut Natural Power marki Fiat Professional, aktualnie składającej się z: Pandy Van, Punto Van, Grande Punto Van, Multipli Van i Doblo' Cargo (na rynku polskim Panda Van i Doblo cargo Natural Power).
Ducato 140 Natural Power posiada trzylitrowy silnik, który przy zasilaniu gazem ziemnym osiąga maksymalną moc wynoszącą 136 KM (100 kW) przy prędkości obrotowej 2750 - 3500 obr./min i rozwijający maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1.500 obr./min. Przy takim zasilaniu, Ducato w wersji Furgon Maxi ze średnim rozstawem osi i z wysokim dachem (L2H2) rozwija maksymalną prędkość 155 km/h, rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 13,9 sekundy, może pokonywać pochylenia do 21,5% z pełnym obciążeniem i przyśpiesza od 60 do 100 km/h (na 5-tym biegu) w ciągu 10,1 sekundy.
Ponadto nowy pojazd odznacza się niskim zużyciem paliwa (8,8 kg gazu ziemnego na każde 100 km w cyklu mieszanym) i zmniejszonym poziomem emisji CO2 (239 g/km).
Silnik został opracowany przez FPT - Fiat Powertrain Technologies. Już w fazie jego projektowania, konstruktorzy brali pod uwagę możliwość zasilania gazem ziemnym, stosując liczne specjalne podzespoły gwarantujące maksymalną niezawodność i wydajność oraz osiągi porównywalne z parametrami silnika diesel.
Samochód został zaprojektowany jako standardowo zasilany gazem ziemnym. W przypadku wyczerpania się zbiorników z gazem, system automatycznie przełącza zasilanie na benzynę: zbiornik benzyny o pojemności 15 litrów gwarantuje bezpieczne dotarcie do stacji paliw (metanu) w trybie „oszczędnościowym", ponieważ na tym zbiorniku benzyny można pokonać ponad 100 km.
Zbiorniki na gaz nie odbijają się negatywnie na przestrzeń ładunkową, ponieważ butle są zamontowane pod podłogą. System zasilania jest wyposażony w 5 butli o łącznej pojemności 220 litrów i masie 36 kg co pozwala na przejechanie 400 km.
Gaz jest przetrzymywany pod ciśnieniem nominalnym 200 barów w temperaturze 15°C następnie przechodzi przez reduktor - regulator ciśnienia, który zasila 4 wtryski paliwa pod niskim ciśnieniem (około 6 barów). Wtryski są zamontowane na głowicy cylindrów i sterowane przez specyficzny system elektroniczny (potocznie centralkę). Jeśli gazu zabraknie, ta sama centralka automatycznie przełącza zasilanie na benzynę.
Źródło: Fiat, fot. Fiat