samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Ford Escort - solidny i niedrogi

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-16

Poprzednikiem Focusa w ofercie Forda był Ford Escort. Ten samochód klasy kompaktowej był produkowany w latach 1967-2000 (a w Ameryce nawet do 2003 roku). Ford Escort posiada nadwozie typu Hatchback, jednak produkowana była także wersja z nadwoziem Sedan o nazwie Ford Orion. Europejska wersja doczekała się aż 7 odsłon o nazwach Mk-1 aż do Mk-7 (czasami wersję Mk-6 nazywa się Mk-5b, a Mk-7 – Mk-6). Autor artykułu blisko 2 lata temu nabył Escorta 1.8 TD (rocznik 1995) i o tej wersji pojazdu będzie ten artykuł.

Trochę historii

Ford Escort MK1

Ford Escort był następcą Forda Anglia. Pierwsze modele miały napęd na koła tylne. Tak było aż do czasu gdy w 1980 roku zaprezentowano wersję Mk-3. I ta właśnie wersja została Samochodem Roku 1981. W 1983 roku powstała wersja z nadwoziem Sedan o nazwie Ford Orion.

Należy wspomnieć tutaj o wersji RS Forda Escorta. Był to samochód o sportowych aspiracjach. Wystarczy wspomnieć, że Ford Escort RS Cosworth wyposażony był w silnik 2.0 Turbo o mocy 220 KM i napęd na 4 koła.

Ostatnia wersja Escorta - Mk-7 weszła na rynek w roku 1995 i na tej właśnie wersji zakończyła się produkcja tego modelu. W 1998 zaprezentowano Forda Focusa.

Mimo to Escort pozostaje samochodem często widywanym na naszych drogach. Doczekał się wielu wiernych użytkowników co objawia się chociażby liczbą Fan-klubów czy for internetowych poświęconych temu modelowi.

Escort 1.8 TD

Jak wspomniałem we wstępie 2 lata temu nabyłem samochód Ford Escort 1.8 TD z rocznika 1995 (wersja Mk-7). Samochód miał wtedy na liczniku X17.000 tysięcy kilometrów. X w tej liczbie jest nieprzypadkowy. Samochód posiada bowiem tylko 5-cyfrowy licznik przebiegu, co powoduje, że w przypadku pojazdów o niezbyt dobrze udokumentowanym przebiegu trudno ustalić faktyczną wartość. Tak czy inaczej w przypadku mojego pojazdu X było >=1, a z dużym prawdopodobieństwem samochód miał już za sobą ponad 200 tysięcy kilometrów.

Oczywiście dla Diesel'a taki przebieg nie powinien stanowić problemu. I rzeczywiście – po wymianie paska rozrządu samochód bez problemów z silnikiem przejechał kolejne 30 tysięcy kilometrów.

Jeżeli już przy silniku jesteśmy – silnik ma 1.8 litra pojemności i uzyskuje moc 90KM (występuje też słabsza wersja tego turbodiesela). Wartość momentu obrotowego sięga 180 Nm. Odczuwalna dynamika silnika jest więcej niż zadowalająca (oczywiście w jego zakresie mocy). Jego wadą jest dość głośna praca (jednak dźwięk nie jest nieprzyjemny). Zresztą głośność silnika czuje się tylko stojąc obok samochodu. Wyciszenie wnętrza jest na dość wysokim poziomie (zaryzykowałbym stwierdzenie, że na wyższym niż zobowiązuje go przynależność do klasy kompaktowej).

Ogólnie samochód jest nadzwyczaj komfortowy jak na swoje czasy i klasę. Mój pojazd to bogato wyposażona trzydrzwiowa wersja Ghia. W zasadzie brakuje mu tylko ogrzewania przedniej szyby. Jest za to klimatyzacja (niestety w moim egzemplarzu obecnie niesprawna), centralny zamek, elektryczne szyby, 2 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, szyberdach.

Zawieszenie jest również dość komfortowe i dobrze tłumi nierówności naszych dróg. Jest ono stosunkowo miękkie co może czasami powodować duże „bujanie” nadwozia.

Dużą zaletą mojej wersji silnikowej jest zużycie paliwa. W cyklu trasa/miasto 70%/30% wynosi ono około 5,5 litra na 100 km. Jeżeli jeżdżę częściej po mieście zużycie wynosi około 6,2 litra na 100 km. Tak czy inaczej uważam tę wartość za zadowalającą.

Również wygląd samochodu, który oczywiście podlega subiektywnej ocenie, jest dla mnie bardzo atrakcyjny. Samochód mimo, że od wprowadzenia tej wersji minęło już 12 lat prezentuje się bardzo interesująco i dynamicznie. Uroku dodaje mu nieprzesadzony i subtelny spojler.

Wady i usterki

W samochodzie jak na razie nie wystąpiła żadna poważna awaria. Jedyną, która unieruchomiła pojazd, było zerwanie się linki od pedału gazu. Jej wymiana była jednak tania i niekłopotliwa – wykonałem ją we własnym zakresie.

Również układ elektryczny samochodu wykazuje pewne usterki – gdy jest zimno i samochód stoi np. tydzień bez ruchu akumulator rozładowuje się – powodu usterki do tej pory nie wykryłem.

Niestety mojego Escorta dość mocno dotyczy problem rdzewienia karoserii. Rdzewieją zwłaszcza tylne nadkola i klapa bagażnika. Również pod uszczelkami szyb i na progach pojawiają się ogniska rdzy.

Dwukrotnie też wymieniałem już drążki stabilizatora w przednim zawieszeniu – niestety nasze drogi mocno dają się we znaki zawieszeniu (nie tylko zresztą Escorta).

Podsumowanie

Mimo sporego przebiegu i wieku mojego Forda Escorta myślę, że jest on bardzo dobrym samochodem. Usterki, które stwierdziłem nie są poważne ani kosztowne w usunięciu. Samochód jest wygodny, komfortowy i mocny. Również oszczędność jest jego sporą zaletą. Polecam ten model wszystkim szukającym w miarę niedrogiego używanego samochodu.

Zapraszamy na forum

Zapraszamy do dyskusji: Ford Escort 1.8 TD

Wasze komentarze:

Autor(ka): zibi
Data nadesłania:
  17.08.2007 13:50
też miałęm kiedyś eskorta - tylko trochę starszego - nie powiem - niezłe autko - faktycznie bardzo rdzewieje
Autor(ka): Andy
Data nadesłania:
  24.08.2007 11:18
Podpisuje się pod opinią zibiego, strasznie rdzewieją. U mnie tylna klapa, progi i nadkola. Ogólnie auto mnie nigdy nie zawiodło.
Autor(ka): właściciel
Data nadesłania:
  21.07.2008 08:57
Spalanie orzy dynamicznej jeździe ciut większe niż kolega opisał. Rdza to tragedia, a zawieszenie nie na polskie drogi. Dynamika, komfort, prowadzenie - super, jak na te pieniądze.
Autor(ka): OrionSpeed
Data nadesłania:
  04.08.2008 19:40
Orion 1993 1,8 d - jezdzi jezdzi i jezdzi bez awarii a o karoserie niestety trzeba caly czas dbac jezeli chce sie zeby wygladala caly czas atrakcyjnie.Przyjemne autko zwlaszcza z welurowa kremowa tapicerka
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  25.10.2008 20:36
Acz czy pan ma FORDA ESCORDA kombi?
Autor(ka): Byku
Data nadesłania:
  27.08.2009 00:09
Mam esiego 95 rok 1,8 td 90 km intercoler super auto jezdze nim ponad rok ma obecnie udokumentowany przebieg 302 tyś silnik bajka jak dbasz tak masz niezamienie go na żadnego innego pozdr dla wszystkich posiadaczy forda.
Autor(ka): pawman
Data nadesłania:
  27.09.2009 12:43
fajne autko, chcialem sobie nawet sprawic mk7 w kombi, ale jesli to tak rdzewieje jak moja fiesta mk3 to zastanawiam sie nad jakims niemcem, a szkoda, bo ford ladniejszy
Autor(ka): YAROV
Data nadesłania:
  09.12.2009 12:36
Mój escort nie ma oznak korozji na progach i na tylnich nadkolach ponieważ co rok nalewam oleju ,oczywiscie taki który najmniej śmierdzi .
Autor(ka): plutek
Data nadesłania:
  13.10.2012 12:25
Zgadzam sie escort to bezawaryjne auto.Mam 1.6 kombi ghia przez 5lat zrobiłem zawieszenie gdzie kosztowało mnie to 200zł.Ojciec ma bmw e46 2.0d 2002rok wlozył przez dwa lata 10000zł w naprawy.Teraz zal sprzedac tak dobre auto i zamienic na paro letni złom
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowy Ford Focus - mamy zdjęcia

Nowy Ford Focus - mamy zdjęcia

Najnowszy Ford Focus zadebiutował podczas Salonu Samocho... » ...więcej
Ford Mustang w hip-hopowym stylu

Ford Mustang w hip-hopowym stylu

Firma Ford Motor Co. połączyła siły z hip-hopowcem o ... » ...więcej
Ford Focus RS500 oficjalnie

Ford Focus RS500 oficjalnie

Już jest. Wcześniej, niż zapowiadano. Nowy Focus RS500! » ...więcej
Ford Mustang z nowym silnikiem V6

Ford Mustang z nowym silnikiem V6

Ford prezentuje model Mustang z nowoczesnym silnikiem V6, kt... » ...więcej
Nowy Ford Ranger debiutuje w Sydney

Nowy Ford Ranger debiutuje w Sydney

Nowy Ford Ranger – najnowsza propozycja w coraz sze... » ...więcej
Odświeżony Ford Mondeo - premiera w Monachium

Odświeżony Ford Mondeo - premiera w Monachium

Na rynku debiutuje odświeżony Ford Mondeo, którego mie... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia