W 2010 roku Volvo Cars stworzy testową flotę 50 elektrycznych Volvo C30. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie elektrycznego C30 do sprzedaży w 2011 roku. Prototyp samochodu zaprezentowany został na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2009. Samochód jest zasilany energią elektryczną, a osiągami nie ustępuje samochodom spalinowym – 10,5 sekundy do 100 km/h i 111 KM to podstawowe parametry elektrycznego C30.
Prototyp pozwolił zidentyfikować problemy techniczne i kwestie bezpieczeństwa, zniwelowane następnie przez Volvo w kolejnych fazach projektowych. 50 sztuk elektrycznego C30, które zadebiutuje na drogach w 2010 roku będzie miało ulepszoną (w stosunku do prototypu) wersje obudowy akumulatorów zasilających.
„Zdecydowaliśmy się rozpocząć roczną fazę testową, by zebrać opinie na temat samochodu od kierowców testowych. Ich uwagi pozwoliły nam dopracować szczegóły” – powiedział Lennart Stegland, Dyrektor ds. samochodów specjalnych w Volvo Cars.
Volvo C30 to jeden z pierwszych samochodów, który mimo, iż jest napędzany tylko energią elektryczną, zapewnia takie same osiągi jak samochody spalinowe - 10,5 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalną na poziomie 130 km/h. Samochód umożliwia pokonanie 150 km na jednym (8 godzinnym) ładowaniu. Ładowanie można wykonać z domowego gniazdka elektrycznego. Wyniki badań przeprowadzonych przez Volvo Cars udowodniły, że zasięg samochodu na jednym ładowaniu (150 kilometrów) jest w codziennym życiu wystarczający. Prawie 90 % mieszkańców Europy, dojeżdża samochodami do pracy i pokonuje nie więcej niż 150 km dziennie.
Elektryczne C30 to ukoronowanie działań Volvo Cars w ramach strategii „Drive Towards to zero” – dążącej do zerowego poziomu emisji spalin samochodów Volvo. Jeśli samochód jest ładowany ze źródeł odnawialnych, poziom emisji CO2 w elektrycznym C30 spada do 0 g/km.
Elektryczne Volvo C30 z zewnątrz nie różni się niczym od wersji spalinowej C30. Oferuje ten sam poziom bezpieczeństwa, komfortu i przestrzeni co standardowy samochód. Zmiany pojawiają się dopiero wewnątrz. Najważniejsza z nich to brak lewarka zmiany biegów w elektrycznym C30. Moc w samochodzie jest dostarczana płynnie i maksymalny moment obrotowy jest dostępny zaraz po starcie samochodu. Ponadto na desce rozdzielczej pojawiły się nowe wskaźniki, np. pokazujące na poziom naładowania baterii.
Silnik elektryczny użyty w C30 jest zasilany akumulatorami litowo-jonowymi, które można naładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego lub na specjalnej stacji ładowania. Samochód zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa, ponieważ silnik elektryczny jest montowany pod maską, a akumulatory zasilające są umieszczone w miejscu gdzie tradycyjnie znajduje się zbiornik paliwa.
„Podczas fazy projektowej oraz testowej, dbaliśmy o to aby elektryczne C30 nie różniło się od zwykłej wersji auta. Chcemy, aby klienci mieli poczucie, że to atrakcyjny samochód, który jest tak samo bezpieczny i wygodny jak samochody zasilane konwencjonalnymi źródłami energii. Wierzymy, że ta technologia to znaczny potencjał na przyszłość, a kolejne lata będą owocowały w następne elektryczne samochody Volvo”.- dodaje Lennart Stegland
Źródło: Volvo, fot.: Volvo