ROLLE, Szwajcaria, 22 lutego 2010 r. – Debiutem modelu M na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, Infiniti – najnowsza światowa marka samochodów luksusowych – dołącza do europejskiej elity samochodów tradycyjnie uznawanych za reprezentacyjne. Mocny, starannie wykonany i zaprojektowany z pasją model M to alternatywa dla mocnych sedanów klasy performance tradycyjnych marek.
Model M będzie napędzany silnikiem benzynowym lub Diesla, a w niedalekiej przyszłości także napędem hybrydowym. Gama modelu M to najnowszy przykład „Inspirujących Osiągów” (Inspired Performance), a równocześnie dowód na to, jaką wagę marka Infiniti przywiązuje do wyglądu samochodów i ich parametrów jezdnych. Infiniti wyznacza nowe standardy, oferując technologie niedostępne w konkurencyjnych samochodach. Nowe elementy to między innymi system aktywnej redukcji hałasu (Active Noise Control), pierwszy w świecie system zapobiegania kolizjom bocznym i najnowocześniejsza klimatyzacja „Leśne powietrze” (“Forest Air™”). Jest tu nawet „inteligentny” pedał gazu, który pomaga kierowcy oszczędzać paliwo. To tylko wybrane nowoczesne rozwiązania, które pojawią się w najnowszym modelu Infiniti obok sprawdzonych już nowatorskich technologii znanych z innych aut tej marki.
Infiniti M trzeciej generacji to całkowicie nowy projekt i konstrukcja. Z europejskimi konkurentami może rywalizować dzięki swoim doskonałym parametrom jezdnym, charakterystyce prowadzenia i silnikom zapewniającym wysokie osiągi. Jednym z nich jest trzylitrowy diesel V6, montowany w wersji M30d, który jest wyrafinowaną i mocną konstrukcją, dysponującą maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym aż 550 Nm. Infiniti M będzie dostępne także z innowacyjnym napędem hybrydowym (już w 2011 roku).
Silnik benzynowy, Diesla czy napęd hybrydowy. Gama modelu M jest doskonałym przykładem tego, co jest najistotniejsze w zindywidualizowanym podejściu Infiniti do budowania samochodów. Czterodrzwiowe nadwozie o długości 4.945 mm intryguje nowymi, kuszącymi liniami, zgodnymi ze stylistyką marki. Infitini M prezentuje też nowe spojrzenie na dobrze znane założenia stylistyczne, z których wiele inspirowanych jest tradycyjną japońską sztuką i rzemiosłem.
Nadwozie jest muskularne i eleganckie. Ma typowe proporcje samochodu sportowego i klasyczny układ napędowy - silnik z przodu; napęd na tylne koła. Stylistyka Infiniti M zainspirowana została zachwycającym pojazdem koncepcyjnym Essence – sportowym coupé, które debiutowało na Salonie Genewskim rok temu. Design nowego modelu łączy w sobie dynamikę z elegancją. Jak we wszystkich Infiniti, jest to stylistyka, która musi wywoływać emocje.
Samochód ma również znakomite parametry aerodynamiczne: niski opór (Cx: 0,27) i duży docisk przy wysokich prędkościach, uzyskane między innymi dzięki charakterystycznemu kształtowi pokrywy bagażnika.
Infiniti M należy do najbardziej przestronnych samochodów pięcioosobowych w swojej klasie. Wnętrze modelu M jest także jednym z najbardziej luksusowych, a to za sprawą jeszcze wyższego, nowego standaru stylistyki i wykończenia. Kabina jest najlepiej dopracowaną w historii Infiniti - firmy tak przecież dobrze znanej ze swoich bogatych, szlachetnych wnętrz i przywiązywania wagi do najlepszych, naturalnych materiałów.
Wybór skórzanych tapicerek modelu obejmuje między innymi zmysłową semi anilinę. Po raz pierwszy w dziejach motoryzacji we wnętrzu znajdziemy także drewno jesionowe powlekane proszkowanym srebrem. Deseń drewna w gamie modelu M bardziej przypomina wykończenie luksusowych mebli lub instrumentów muzycznych najwyższej klasy niż typowe drewniane wykończenie znane z innych luksusowych aut.
Przywiązywanie tak dużej wagi do luksusu nie odbywa się jednak kosztem kierowcy. Wnętrze nowego Infiniti M jest jeszcze bardziej podporządkowane oczekiwaniom kierowcy niż kiedykolwiek wcześniej. Świadczy o tym między innymi ergonomicznie doskonała deska rozdzielcza, przy projektowaniu której nie przeoczono żadnego szczegółu.
Stylistykę i wnętrze auta charakteryzuje rezygnacja z zimnego stylu rywali, na rzecz cieplejszego, bardziej emocjonalnego. Właściwości jezdne nowego Infiniti M to w przeważającej mierze rezultat pracy człowieka a nie komputerów. Model M został skonstruowany przez kierowców dla kierowców. Wręcz intuicyjna łatwość sterowania nowym Infiniti, to między innymi rezultat programu rozwojowego nad którym pracowali kierowcy testowi. Dzięki temu nowe Infiniti M posłusznie reaguje na polecenia kierowcy, a do tego jest niesamowicie wygodne. Komfort osiągnięto dzięki zastosowaniu amortyzatorów z dwoma tłokami. Nowe M zapewnia również wyjątkową stabilność przy wyższych prędkościach, tak ważną dla wymagających europejskich kierowców.
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie prezentujemy M37 w wersji S – wariant najbardziej nastawiony na kierowcę. Jest on wyposażony w sprawdzoną technologię prowadzenia Infiniti, której istotą są cztery koła skrętne (4WAS - 4-Wheel Active Steering). Wszystkie modele gamy M są zbudowane na platformie FM (Front-Midship), w której silnik umieszczono nisko, obniżając tym samy środek ciężkości. Poza tym jednostka napędowa została osadzona możliwie daleko od przodu auta, tak aby uzyskać doskonały rozkład masy, który przyczynia się do zachowania naturalnej równowagi, nawet na krętych drogach.
Wszystkie europejskie wersje Infiniti M są napędzane silnikami V6: silnikiem benzynowym o pojemności 3,7 litra, który ma moc 320 KM (235 kW), oraz trzylitrowym silnikiem Diesla z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, generującym moc 238 KM (175 kW). M30d został skonstruowany specjalnie na rynki europejskie. Jest to pierwszy samochód z silnikiem Diesla w dziejach marki Infiniti. Motor ten podkreśla sportowe osiągi i wytworność auta luksusowego. Jego moc zbliżona jest do silników Diesla z pojedynczym turbo, montowanych w konkurencyjnych samochodach, takich jak Audi, BMW i Mercedes, ale jego moment obrotowy, wynoszący 550 Nm jest najwyższy w klasie wyższej średniej.
M37 jest napędzany kultową jednostką napędową Infiniti o pojemności 3,7 litra. Wydajność tego silnika gwarantują głowice cylindrów z systemem zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów (VVEL - Variable Valve Event and Lift). Z potężną mocą 320 KM współgra nadzwyczajny moment obrotowy wynoszący 360 Nm. Zarówno samochody gamy M z silnikiem benzynowym, jak i z silnikiem Diesla standardowo wyposażone są w automatyczną siedmiobiegową przekładnię Infiniti z systemem adaptacyjnej kontroli przełożeń (Adaptive Shift Control). Wersja S ma łopatki przy kierownicy służące do zmiany biegów, gdy kierowca zapragnie bardziej sportowych doznań.
Niezwykle ważną dla Infiniti kwestią jest niska waga. Drzwi, maska i pokrywa bagażnika M są wykonane z aluminium, podobnie jak silnik benzynowy V6.
Debiut Infiniti M oznacza dostępność szeregu nowych elementów. Wszystkie one zostały wykonane z charakterystyczną dla Infiniti dbałością o szczegóły oraz łatwość obsługi. Jednym z nich jest technologia „Dynamicznej Tarczy Bezpieczeństwa” Infiniti, której zadaniem jest zapewnienie przestrzeni ochronnej wokół samochodu. System BSI (Blind Spot Intervention™) eliminuje martwe pole, nie tylko ostrzegając przed samochodami znajdującymi się na sąsiednich pasach ruchu, ale nawet zatrzymując nasze auto przed zjazdem na zajęty pas. Pakiet „Dynamiczna Tarcza Bezpieczeństwa” zawiera także inteligentny tempomat (ICC - Intelligent Cruise Control) z funkcją jazdy z niską prędkością; system ostrzegania przed martwym polem (BSW - Blind Spot Warning); wspomaganie kontroli dystansu (DCA - Distance Control Assist); system ostrzegania przed kolizjami z przodu (FCW - Forward Collision Warning), system ostrzegania i zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning and Prevention) oraz inteligentne wspomaganie hamowania (IBA - Intelligent Brake Assist).
System aktywnej redukcji hałasu (ANC - Active Noise Control) gwarantuje, że do kabiny Infiniti, już przecież wyjątkowo dźwiękoszczelnej, nie przedostaną się żadne niepożądane hałasy o niskiej częstotliwości. Pod pojęciem aktywnej redukacji hałasu kryją się głośniki odtwarzające dźwięki o przeciwnej fazie do tych pochodzących z silnika.
W nowym modelu Infiniti dostępna jest także klimatyzacja o nazwie „Leśne powietrze” (Forest Air™), która odtwarza atmosferę lasu – orzeźwiającą i wolną od zanieczyszczeń.
Forest Air™ jest wspólnym terminem dla sześciu różnych technologii, z których część jest nowa, a część powstała w oparciu o sprawdzone rozwiązania innowacyjne Infiniti. Należy do nich np. jonizator powietrza Plasmacluster, teraz jeszcze potężniejszy i czulszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Infiniti M trzeciej generacji ma całkowicie nowy filtr, który delikatnie, niczym zefirek, nadaje powietrzu zapach leśnej świeżości, poprawiając komfort jazdy. Na przykład zapach liści uspokaja i redukuje uczucie zmęczenia. Kojąco działa również zapach tropikalnego drzewa z borneolem, który równocześnie wspomaga koncentrację – ważną, jeśli kieruje się tak potężnym i dynamicznym samochodem jak nowe Infiniti M. Zapachy te są uwalniane do wnętrza kabiny naprzemiennie.
Infiniti M nie drażni twarzy podróżnych mocnymi podmuchami powietrza, ale dostarcza delikatnego powiewu. Powietrze z otworów wentylacyjnych na desce rozdzielczej jest losowo modulowane, tak więc na swoich policzkach podróżni czują powiewy świeżego, leśnego wiatru. Właśnie dzięki takim unikatowym rozwiązaniom podróżowanie Infiniti jest niepowtarzalnym przeżyciem.
Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem Infiniti, zastosowanym w nowym modelu, jest program elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP) z dynamiczną korektą skrętu (DCE – Dynamic Cornering Enhancement). W Infiniti M montuje się także system dający kierowcy wybór czterech programów jazdy, zależnie od warunków. Dostępne są następujące tryby: ekologiczny (Eco), sportowy (Sport), tryb jazdy po śniegu (Snow) i standardowy (Standard). Program ekologiczny zmienia sposób pracy pedału gazu, który stawia lekki opór, gdy pedał jest bez potrzeby zbyt mocno naciskany, a paliwo marnowane. Żaden inny produkowany obecnie samochód nie ma tego skutecznego, a przy tym nienatrętnego urządzenia, które wspomaga kierowcę w ograniczaniu zużycia paliwa.
Zgodnie z zasadami Infiniti, wszystkie modele gamy M już w wersji standardowej są bogato wyposażone. Poza tym mają elementy, często nieosiągalne w modelach rywali, bez względu cenę. Dodajmy, że każdy europejski egzemplarz modelu M w ma system multimedialny Connectiviti, samonaprawiającą się zewnętrzną powłokę lakierniczą Scratch-Shield oraz objety jest programem Doświadczanie Pełni Posiadania (TOE) Infiniti.
Debiut modelu M w Genewie wzmacnia wizerunek Infiniti na terenie Europy jako marki, która nie tylko oferuje samochody, dające przyjemność kierowcy, ale także zapewnia kompleksową obsługę klienta podczas zakupu i użytkowania auta.
Nowy Infiniti M to pierwszy model tej linii, który będzie dostępne na wszystkich rynkach, na których marka jest obecna, czyli w 34 krajach świata, w tym oczywiście w Europie Zachodniej i Centralnej, gdzie sprzedaż rozpocznie się we wrześniu.
Długa maska, krótkie zwisy przednie, odchylona do tyłu przednia szyba, krótki tył – nowe M to prawdziwe Infiniti. Potężny, opływowy kształt emanuje dynamiką w takim samym stopniu co pasją. Ma on wiele ze wspaniałego Essence, samochodu koncepcyjnego 2009 roku. Spośród wielu elementów, zaczerpniętych z tego konceptu, najbardziej widocznym jest charakterystyczne przetłoczenie poniżej linii okien. Ale jeśli zapytalibyśmy projektantów o ich ulubioną część nadwozia Infiniti M, wskazaliby tył samochodu.
Spojler nowego M dołączony do pokrywy bagażnika jest nie tylko charakterystycznym elementem stylistycznym, ale ma także znaczenie aerodynamiczne. Powietrze opływa Infiniti M, nie wytwarzając przy tym żadnej siły wznoszącej. Brzmi to banalnie, ale opracowanie takiego kształtu było trudne. Na początku konstruktorzy uważali to nawet za niewykonalne: - Kiedy po raz pierwszy pojawiła się ta propozycja, było to coś całkiem nierealnego - wspomina jeden z członków zespołu. - Żaden inny samochód w klasie nie miał tej cechy. Mówiąc całkiem szczerze, nie sądziliśmy, że można opracować taki kształt.
Dzięki ogromnemu nakładowi pracy projektantów, planistów i inżynierów produkcji, prowadzonej w tunelu aerodynamicznym i poza nim, powstała pokrywa bagażnika z integralnym spojlerem. Zza samochodu wygląda on na szeroki i płaski, ale z boku widać wyraźnie zadarty w górę kształt, któremu linia M zawdzięcza swoją świetną stabilność przy wysokich prędkościach.
Chociaż wielu obserwatorom spojler może wydawać się tylko kolejną częścią wyjątkowo harmonijnego projektu całościowego M, to dla projektantów jest on szczególnym powodem do dumy.
Kierowcy testowi mają zawsze wiele do powiedzenia podczas opracowania nowego modelu. Jeśli chodzi o M, to właśnie do nich należało ostatnie słowo. Stosowana w samochodach Infiniti, w tym również w nowym M, zaawansowana platforma FM (“front Mid-ship”) zapewnia wyjątkową stabilność samochodu w zakrętach. Zespół pracujący nad modelem M dążył jednak do jeszcze większego udoskonalenia tej właściwości i doprowadzenia jej do poziomu intuicyjnego panowania nad pojazdem. Aby je osiągnąć, zwrócono się właśnie do kierowców testowych z prośbą o tak istotną informację zwrotną. W odpowiedzi na ich opinie dokonano niezliczonych zmian w prototypach, które zaprowadziły projektantów do zapewnienia kierowcom idealnych doznań z jazdy. Pracowano nad najmniejszymi szczegółami, takimi jak moment dokręceń śrub mocujących amortyzatory czy też nad średnicą i wagą nakrętki wieńcowej. Z czasem żmudny proces zaowocował optymalnymi ustawieniami dla realnych warunków drogowych.
Jedną z zalet zastosowanego w Infiniti M nowego tylnego zawieszenia wielowahaczowego oraz amortyzatorów dwutłokowych, jest wygodna jazda w każdych warunkach. Niezwykle skuteczne amortyzatory zapewniają spokojniejszą jazdę bez nieprzyjemnych dla pasażerów drgań.
Część prac rozwojowych obejmowała jazdy samochodami testowymi z różnie ustawionym zawieszeniem po różnorodnych nawierzchniach drogowych, m.in. na progach spowalniających. Podczas jazdy pasażer na tylnym siedzieniu wykonywał serię testów, polegających na odręcznym pisaniu. Czytelność była zróżnicowana, ale w rezultacie stworzono przedział pasażerski, gdzie możliwe jest nie tylko wypoczynek, rozmowa i czytanie, lecz nawet czytelne pisanie i to przy znacznej prędkości.
Czym jest komfort? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, projektanci wnętrza Infiniti M powrócili do podstaw, nie przyjmując niczego za pewnik. To posunięcie zaowocowało dopracowaną w detalach stylistyką i idealnym doborem materiałów oraz kabiną, która wywołuje westchnienie autentycznego zachwytu nawet u osób przyzwyczajonych do wysokich standardów Infiniti.
Kluczową sprawą był zmysł dotyku. - Klienci dotykają różnych części samochodów w różny sposób, należało więc przedefiniować pojęcie „zmysłu dotyku” dla każdej części – mówi członek zespołu pracującego nad wnętrzem linii M. Celem była kabina całkowicie miękka w dotyku.
Nie można jednak było tego zrobić bez jednej rzeczy – ludzkiego palca, który był inspiracją w poszukiwaniu idealnych materiałów, miękkich jak palec i mających drobną fakturę, podobną do linii papilarnych. W rezultacie do modelu M zostało wprowadzonych kilka całkowicie nowych dla Infiniti materiałów, w tym nowa skóra – semi anilina.
Odkrywanie wnętrza nowego Infiniti M jest doświadczeniem bardzo zmysłowym, którego każdy powinien doświadczyć osobiście.
Każde Infiniti wyróżnia naturalne materiały użyte w kabinie – prawdziwa skóra, drewno, aluminium, magnez. W przypadku modelu M projektanci wnętrza poszli o krok dalej, stosując po raz pierwszy w motoryzacji powlekanie paneli drewnianych proszkowanym srebrem.
Dlaczego srebro? Ponieważ zespół odkrył, że pomimo trudności w jego stosowaniu, żaden inny materiał nie uwydatnia w takiej pełni świetności i głębi ręcznie polerowanych słojów. W rzeczywistości drewno o wysokim połysku w M jest podobne do stosowanego w panelach z politurowanego drewna orzechowego, używanych przez wieki w luksusowych meblach w całej Europie.
Jeden z członków zespołu zajmującego się srebrnym wykończeniem podsumował ten aspekt stylizacji w następujący sposób: – Drewno wykorzystywane w samochodach zwykle jest uważane za produkt przemysłowy. Drewno w nowej linii M może być postrzegane jako dzieło sztuki.
Silnik: benzynowy V6 o pojemności 3,7 litra z systemem zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów (VVEL - Variable Valve Event and Lift)
Przekładnia: siedmiobiegowa skrzynia automatyczna z systemem adaptacyjnej kontroli przełożeń (Adaptive Shift Control), napęd na tylne koła
Moc: 320 KM
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm
Zawieszenie: z przodu – dwuwahaczowe, z tyłu - wielowahaczowe
Hamulce: ABS z wspomaganiem hamowania (Brake Assist) i systemem elektronicznej dystrybucji siły hamowania (EBD)
Sterowanie: aktywna, zębatkowa przekładnia kierownicza
Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia: Cx 0,27
Długość: 4945 mm
Szerokość: 1844 mm
Wysokość: 1501 mm
Rozstaw osi: 2900 mm
UWAGA: Rozmiary są uzależnione od ostatecznej homologacji europejskiej
Źródło: Infiniti, fot. Infiniti