Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-100471,t-awarie_diesli.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2010-04-29

Awarie Diesli

Silnik spalinowy jest dość skomplikowanym urządzeniem, w którym podzespoły muszą ze sobą współpracować. Jest to niezbędne do prawidłowej jego pracy. Niestety czasami niektóre z tych podzespołów ulegają uszkodzeniu co skutkuje unieruchomieniem silnika i często „uszczupleniem” portfela użytkownika.

W niniejszym artykule przedstawione zostaną typowe usterki silników diesla. Często opisanych usterek można uniknąć stosując się do zaleceń producenta i przestrzegając terminów obsługi pojazdów. Jednak nawet i to w 100% nie ustrzeże nas od usterek samochodów.

Jedną z typowych w ostatnim czasie i coraz częstszą usterką jest:

Uszkodzenie układu wtryskowego

Ze względu na ciągłe podnoszenie ciśnienia wtryskiwanego do cylindrów paliwa pojawia się coraz więcej usterek dotyczących układu wtryskowego w silnikach diesla. Nie bez znaczenia jest tutaj również fakt iż współpracujące ze sobą elementy są wykonywane z coraz większą dokładnością i nawet niewielkie zarysowanie powierzchni może unieruchomić wtryskiwacz i unieruchomić silnik. Typowymi usterkami układu wtryskowego jest uszkodzenie pompy wtryskowej na skutek zużywania się współpracujących części. W układach

Common Rail

Common Rail uszkodzeniom często ulegają wtryskiwacze oraz pompa wysokiego ciśnienia na co również przyczynia się wysokie ciśnienie w układzie i zużywanie się współpracujących elementów. Wszystkie te elementy mogą ulec przedwczesnemu zużyciu na skutek stosowania złej jakości paliwa oraz zwlekania z wymianą filtra paliwa. Ze względu na bardzo dokładne dopasowanie do siebie współpracujących elementów nawet najmniejsze ziarenka pasku niewychwycone, które przedostaną się do pompy lub wtryskiwaczy może doprowadzić do poważnej awarii a co za tym idzie do kosztownej naprawy. Usterką, która może również wystąpić w układzie wtryskowym jest pękniecie przewodu wysokiego ciśnienia bądź zacięcie igły rozpylacza umieszczonej we wtryskiwaczu. Nie są to jednak awarie aż tak kosztowne co do naprawy ale mogą unieruchomić pojazd.

Kolejną usterką jest :

Przerwanie paska rozrządu:

Jest to jedna z najpoważniejszych awarii mogących wystąpić w silnikach z zapłonem samoczynnym. Przerwanie paska może całkowicie uszkodzić głowicę a w poważniejszych przypadkach cały silnik. Dzieje się tak na skutek uderzenia tłoka w nienapędzane (przy przerwaniu paska napędu rozrządu) zawory. Przy dużej prędkości samochodu skutki takiego zderzenia będą dosyć poważne i na pewno kosztowne co do naprawy. Aby ustrzec się przed tego typu usterkami należy regularnie wymieniać pasek rozrządu wraz z całym jego osprzętem czyli rolkami napinającymi oraz prowadzącymi. Problemy tego typu nie dotyczą użytkowników samochodów z silnikami wyposażonymi w łańcuch zamiast paska napędu rozrządu. Zdarzają się również zerwania łańcuch rozrządu jednak są to przypadki sporadyczne i rzadko występujące.

Przegrzanie silnika

W przypadku silników Diesla przegrzanie silnika może skończyć się wymianą uszczelki pod głowicą w poważniejszych przypadkach remontem silnika. Do przegrzania może dojść na skutek niesprawnego układu chłodzenia na skutek niedziałającego wentylatora chłodnicy bądź też wycieku płynu z układu chłodzenia. Szczególnie w upalne dni należy zwracać uwagę na wskaźnik temperatury silnika i w przypadku przekroczenia temperatury wyłączyć silnik co może uchronić nas przed wydatkami na remont silnika.

Wymienione przypadki uszkodzenia silnika mogę zdarzyć się w każdym pojeździe, a prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest tym większe im mniej dbamy o samochód nie stosując się do zaleceń producenta odnośnie obsługi i eksploatacji pojazdu. Terminowość przy przeglądach okresowych i wymiana zużywających się elementów z pewnością zmniejsza ryzyko awarii i pozwala się cieszyć sprawnie działającym pojazdem.