Rüsselsheim. Opel przedstawia model Astra Sports Tourer – eleganckie kombi cechujące się praktycznością pierwszej klasy ujętą w stylowym kształcie nadwozia. To kompaktowe kombi ma za zadanie pobić oszałamiający sukces sprzedaży swego pięciodrzwiowego odpowiednika, na który w ciągu zaledwie sześciu miesięcy złożono ponad 160 000 zamówień.
Astra w nowej wersji nadwozia, dzieląca projektowe założenia Opla oraz nazwę Sports Tourer ze swym większym odpowiednikiem, modelem Insignia, wyróżnia się dynamicznym, wyglądem, który połączono z dużą i elastyczną przestrzenią bagażową. Efektywne wykorzystanie bagażnika oraz elementy wyposażenia dodatkowego podnoszące funkcjonalność pojazdu pozwalają na łatwe zwiększenie przestrzeni bagażowej do 1550 litrów.
Astra Sports Tourer oferowana jest z wysokiej jakości wykończeniami i wykorzystuje innowacje Opla czyniące życie łatwiejszym, a jazdę bezpieczniejszą. Innowacje te obejmują adaptacyjne podwozie mechatroniczne FlexRide, adaptacyjne reflektory przednie AFL+, ergonomiczne fotele przednie oraz kamerę Opel Eye rozpoznającą znaki drogowe i ostrzegającą kierowców o nieopatrznym zjechaniu ze swojego pasa jazdy. Poza tym konstruktorzy Opla pracują nad zintegrowanym bagażnikiem rowerowym FlexFix nowej generacji, który w modelu Sports Tourer zadebiutuje w przyszłym roku.
Wersje kombi zwykle stanowią około 25 procent całkowitej sprzedaży Astry w Europie, co stanowi odsetek o wiele wyższy niż w przypadku średniego udziału w sprzedaży segmentu samochodów kompaktowych wynoszącego 17 procent. Nowa Astra Sports Tourer wykorzystuje ponad 50 lat wyjątkowych kompetencji Opla w dziedzinie projektowania i produkcji samochodów kombi. Opel był pierwszym europejskim producentem samochodów, który wprowadził ten styl nadwozia w Europie w modelu Rekord CarAvan w roku 1953. Firma rozwijała tę formę, dodając stylu i dynamicznego wyglądu do czystej funkcjonalności, zaprezentowanych po raz pierwszy w roku 1971 w modelu Ascona Voyage.
Światowa premiera Astry Sports Tourer będzie mieć miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu (między 2 a 24 października), a do sprzedaży wejdzie w listopadzie 2010.
Nowa Astra Sports Tourer stworzona została tak, aby ułatwić załadunek, a proste i płaskie powierzchnie pieczołowicie zaprojektowanej przestrzeni załadunkowej optymalizują jej wykorzystanie poprzez wyeliminowanie niewygodnych i trudnych do wykorzystania narożników. Wielkość przestrzeni bagażowej można z łatwością regulować w przedziale pomiędzy 500 a 1550 litrów.
Efektywna konstrukcja bagażnika to kluczowy aspekt koncepcji modeli kombi, dlatego konstruktorzy Opla z wielką dbałością przystąpili do poprawy funkcjonalności, stosując elementy znane z pojazdów kombi wyższej klasy, wykazując się przy tym wyczuciem jakości i precyzji.
Opracowali oni system foteli tylnych FlexFold, który pozwala na obniżenie każdej części dzielonej w stosunku 60/40 tylnej kanapy za pomocą przycisku umieszczonego w ścianach bocznych przestrzeni bagażowej: sprężyna zostaje elektrycznie zwolniona, automatycznie powodując szybkie i bezobsługowe złożenie tylnych foteli. Astra Sports Tourer to pierwsze kompaktowe kombi wyposażone w tę wygodną funkcję.
Przy złożonych fotelach tylnych długość przestrzeni bagażowej zwiększa się do 1835 mm, o 28 mm więcej niż w obecnej Astrze kombi.
Rodziny i profesjonaliści korzystający z modelu Astra Sports Tourer cieszyć się mogą tą samą, harmonijnie ukształtowaną kabiną, co w pięciodrzwiowej wersji hatchback. Łukowato zarysowana deska i płynne linie kokpitu wywołują wrażenie przestronności i bezpieczeństwa.
Kabina jest tak praktyczna, jak i wygodna. Użytkownicy Sports Tourera pragną przewozić, co chcą i gdzie chcą, nie tylko w bagażniku. Dlatego w kabinie zapewniono dodatkowe 25 litrów przestrzeni bagażowej, co stanowi o 50 procent więcej niż w kombi poprzedniej generacji. Osoby pokonujące dalekie odległości mogą zamówić jedyne w tym segmencie ergonomiczne fotele przednie posiadające certyfikat niezależnego stowarzyszenia Aktion Gesunder Rücken (AGR, Ruch na rzecz zdrowych pleców).
Design nadwozia nowej Astry Sports Tourer wprowadza do wyglądu kompaktowego kombi element sportowy, a jednocześnie niezaprzeczalną klasę. Zwężający się profil i wyraźnie zarysowane po bokach linie ostrza sprawiają, iż Sports Tourer wywołuje nieodparte wrażenie pędu do przodu. Muskularna linia boczna elegancko przechodzi w przykuwające wzrok, wyraźnie zarysowane reflektory tylne.
Sportowy charakter cechuje również mechatroniczne zawieszenie Astry Sport Tourer. Konstruktorzy Opel Vehicle Dynamics zapewnili poziom komfortu i łatwości prowadzenia charakterystyczny dla pięciodrzwiowej wersji hatchback. Model Sports Tourer cechuje również szerokość toru jazdy jego pięciodrzwiowego odpowiednika, podobny rozstaw osi wynoszący 2685 mm oraz rozstaw kół przednich i tylnych wynoszący odpowiednio 1544 i 1558 mm.
Również oś tylna korzysta na wysoce innowacyjnym połączeniu wielowahaczowej osi tylnej z drążkiem Watt’a, zastosowanym w wersji pięciodrzwiowej – pomysłowym, oryginalnym rozwiązaniu Opla. Ustawienia i kalibrację amortyzacji dostosowano do większej nośności, zaś drążek Watta przenosi siły boczne przy skręcaniu dynamizując, a jednocześnie ułatwiając prowadzenie bez negatywnego wpływu na stabilność czy też komfort.
Zachowanie podwozia można dodatkowo usprawnić poprzez zastosowanie wyrafinowanego, adaptacyjnego zawieszenia FlexRide, stanowiącego prawdziwą rzadkość w segmencie aut kompaktowych. Układ nieustannie dostosowuje się do zmian warunków panujących na drodze oraz stylu jazdy. W trybie standardowym układ FlexRide pozwala na wybór jednego z wielu dostępnych ustawień. W trybie Sport i Tour, które kierowca ma do wyboru, układ FlexRide wykorzystuje odpowiednio najbardziej sportowe lub najbardziej komfortowe ustawienia. Dodatkowo w trybie Sport dostosowane zostają przepustnica i reakcje układu kierowniczego.
Ponieważ założono, iż Astra Sports Tourer wykorzystywana będzie do holowania przyczepy, istnieje możliwość wyposażenia jej w elektroniczny układ stabilizacji przyczepy (Trailer Stability Assist) Opla.
Linia jednostek napędowych Astry Sports Tourer obejmuje osiem dynamicznych, a przy tym oszczędnych silników benzynowych i wysokoprężnych o mocy od 70 kW/95 KM do 132 kW/180 KM.
Nowością jest benzynowa jednostka 1.4 turbo, pozwalająca na uzyskanie 88 kW/120 KM. Wyposażono ją w sześciobiegową, manualną skrzynię biegów. Dostępna jest również wersja silnika 1.4 turbo o mocy 103 kW/140 KM z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów.
Silnik 2.0 CDTI o mocy 118 kW/ 160 KM uzupełnia gamę jednostek wysokoprężnych, a oferowany jest z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów. Silnik ten łączy w sobie doskonałe osiągi i moment obrotowy rzędu 380 Nm (z funkcją overboost) z poziomem zużycia paliwa rzędu 5,1 litra oraz emisji CO2/km rzędu 134 g/km. Dostępna jest również automatyczna, sześciobiegowa skrzynia biegów.
Celem optymalizacji poziomu zużycia paliwa wszystkie wersje z manualną skrzynią biegów wyposażono we wskaźnik zmiany biegu na wyższy.
Technologia Start/Stop wkrótce zastosowana zostanie w wersji Astra Sports Tourer i całej rodzinie Astry. W pierwszej kolejności wykorzystana zostanie ona w wersji ecoFLEX z silnikiem 1.3 CDTI o mocy 70 kW/95 KM.
Nowa Astra Sports Tourer została w całości zaprojektowana i opracowana w Międzynarodowym Ośrodku Rozwoju Technicznego Opla w Rüsselsheim, a produkowana będzie w zakładach w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii.
Źródło: Opel, fot. Opel