Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-107,t-skąd_to_cieplo?_z_nagrzewnicy!.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-21

Skąd to ciepło? Z nagrzewnicy!

Elementem odpowiedzialnym za ogrzewanie kabiny podczas podróżowania samochodem jest nagrzewnica samochodowa. Mimo, że wygląda jak miniaturowa chłodnica jej działanie jest tylko do niej zbliżone. Ten artykuł ma za zadanie przybliżyć działanie nagrzewnicy oraz przedstawić typowe rozwiązania stosowane obecnie w samochodach.

Budowa i zasada działania

Nagrzewnica jest elementem budowy samochodu, który podgrzewa powietrze dostarczane do kabiny pojazdu. Nagrzewnica zbudowana jest w postaci bloku użebrowanych rurek. We wnętrzu nagrzewnicy znajduje się ciecz z układu chłodzenia silnika, która ogrzewa przepływające przez nią powietrze. Ogrzane powietrze kierowane jest natomiast do kabiny pojazdu dzięki czemu temperatura w niej rośnie. Przepływ powietrza przez nagrzewnice wspomagany może być również wentylatorem.

Należy tutaj jednak zwrócić uwagę na fakt, że gdy płyn w układzie chłodzenia jest jeszcze zimny np. zaraz po uruchomieniu samochodu nagrzewnica nie ma możliwości ogrzania napływającego do kabiny powietrza. Problem ten rozwiązano przez zastosowanie elektrycznej grzałki, ogrzewającej zimne powietrze do czasu kiedy płyn chłodzący nie osiągnie odpowiedniej temperatury. Rozwiązanie to stosowane jest obecnie w większości pojazdów samochodowych.

Sposoby regulacji temperatury

Gdzie znajduje się nagrzewnica? Gdzie znajduje się nagrzewnica?

Obecnie stosuje się dwa rozwiązania sterowania temperaturą powietrza ogrzewającego kabinę kierowcy.

Pierwsze z nich polega na zastosowaniu zaworu regulującego przepływ gorącej cieczy przez nagrzewnice. Zawór ten umieszczony jest w przewodzie doprowadzającym gorący płyn. Przez regulacje przepływu cieczy przez nagrzewnice reguluje się jednocześnie temperaturę do jakiej zostanie podgrzane powietrze napływające do kabiny.

Drugim rozwiązaniem jest regulacja ilości napływającego powietrza do kabiny. W rozwiązaniu tym przepływ cieczy jest cały czas maksymalny, a wiec nagrzewnica posiada cały czas wysoką temperaturę. Jedyną metodą regulacji temperatury wewnątrz kabiny jest więc regulowanie ilości powietrza przepływającego przez nagrzewnicę.

Podsumowanie

Mimo, że zasada działania elementu,który zapewnia nam ciepło w zimne dni podczas jazdy samochodem jest bardzo prosta należy dbać o ten element np. stosując w układzie chłodzenia dobrej jakości płyn. Awaria układu nagrzewającego wnętrze kabiny w mroźny dzień może być bardzo uciążliwa...