Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-115,t-silnik_hemi.html
Autor: Tomasz Chrapka / Data: 2007-08-23

Silnik HEMI

Dawno dawno temu popularnością cieszyły się tak zwane muscle car. Wyróżnikiem tych samochodów był bardzo mocny silnik jak na ówczesne czasy. Silnik ten miał oznaczenie HEMI. Przeglądając ofertę handlową niektórych koncernów samochodowych można zauważyć powrót tego niesamowitego silnika. Co to za silnik i na czym polega jego niezwykłość dowiesz się z tego artykułu.

Historia

Silnik HEMI

W 1948 roku zaczęto montować 6-cylindrowy silnik HEMI w Jaguarach. Następnie w 1951 roku Chrysler montował między innymi silnik HEMI V8 o mocy 180 KM w swoich samochodach. Miał on pojemność 331 cali sześciennych czyli 5,4 litra. Stąd wzięła się nazwa “331 HEMI”. Chrysler kontynuował produkcję silników HEMI. Powstawały kolejno silniki o pojemności 5,8 litra (354 cale³) w 1956 roku, 6,4 litra (392 cale³) w 1957 roku, 7 litrów (426 cale³) w 1964 roku.

Zatrzymajmy się na chwilę przy silniku o pojemności 7 litrów czyli 426 HEMI. Podczas wyścigu Daytona 500 w 1965 roku samochody napędzane właśnie tym silnikiem zajęły pierwsze, drugie oraz trzecie miejsce na mecie. Silnik ten wytwarzał moc 425 KM.

HEMI

Nazwa HEMI wywodzi się od słowa “hemispherical”, czyli półsferyczny. Wiąże się to z rodzajem komory spalania. Komora ta ma kształt połowy sfery. Świeca zapłonowa umieszczona jest na górze komory spalania. Natomiast dwa zawory znajdują się na z boku powierzchni sferycznej. Silniki HEMI nigdy nie miały czterech zaworów na cylinder. Należy zaznaczyć iż wszystkie silniki HEMI zbudowane są w układzie cylindrów V.

Popularny silnik 5,7 HEMI V8 wyposażony jest w system zmiennej pojemności czynnej MDS. System ten działa w taki sposób, iż niezauważalnie włącza czterocylindrowy, ekonomiczny tryb pracy w momencie, jeśli wystarczająca do jazdy jest mniejsza moc silnika. Rozwiązanie to pozwala na obniżenie zużycia paliwa rzędu 20 procent.

Podsumowując, to co odróżnia silnik HEMI od “zwykłego” silnika to półsferyczna komora spalania.

Zalety:

  • dzięki zastosowaniu większych zaworów ułatwiony jest przepływ gazów
  • silniki HEMI mają mniejszą komorę spalania, która redukuje utratę energii oraz skraca drogę płomienia podczas spalania
  • wysoka moc przy stosunkowo niedużym zużyciu paliwa
  • niski poziom emisji spalin

Wady:

  • ze względu na kształt komory spalania, można w niej umieścić jedynie dwa zawory

Teraźniejszość

Obecnie silniki HEMI są montowane głównie w Dodge'ach, Chrysler'ach oraz Jeep'ach.

Silnik 5,7 HEMI V8 napędza między innymi takie samochody jak:

  • Chrysler 300C SRT8
  • Dodge Magnum SRT8
  • Jeep Grand Cherokee SRT8

Prace nad silnikami HEMI ciągle trwają. Dodge zapowiada wprowadzenie silnika 6,4 HEMI o mocy 505 KM w 2008 roku oraz 6,6 HEMI w latach 2008/2009. Oba silniki mają być montowane między innymi w Dodge'u Challenger. Ponadto na przełomie lat 2008/2009 Dodge Challenger SRT będzie napędzany 7 litrowym silnikiem HEMI.