Doskonałą oprawą światowej premiery nowego modelu Kia Venga na 63 Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie będzie ekspozycja aż pięciu egzemplarzy tego przestronnego i dynamicznego hatchbacka segmentu B w specjalnej „strefie Venga” przez całe 13 dni trwania wystawy.
Nowa Venga „przewodzić” będzie imponującej gamie pojazdów marki Kia, która obejmie zmodernizowanego i restylizowanego cee’da, dysponującego pięcioma lub siedmioma miejscami nowego SUVa Kia Sorento, nową sub-markę ‘EcoDynamics’ oraz debiutującego w Europie Kia Forte LPI – nowego sedana o napędzie hybrydowym.
„W ramach naszej obecności we Frankfurcie prezentujemy na forum światowym aż pięć premier” – powiedział Hyoung-Keun Lee, prezes zarządu Kia Motors Corporation – „Mimo obecnego kryzysu ekonomicznego Kia utrzymała zaufanie klientów, dzięki czemu byliśmy w stanie powiększyć nasz udział na wielu rynkach międzynarodowych. Jestem przekonany, iż w przyszłym roku nowa Venga, nowy cee’d i nowe Sorento sprzyjać będą dalszemu wzrostowi sprzedaży, zdobywając coraz więcej klientów dla naszej marki w całej Europie.”
Nowy hatchback Kia segmentu B ma niespotykany w swej klasie rozstaw osi (2615 mm), a jego wysokość 1600 mm pozwala do maksimum powiększyć objętość wnętrza. Dzięki przemyślanej konstrukcji wyznaczającej nową definicję w tej kategorii pojazdów, wnętrze Vengi ma wielkość spotykaną w autach klasy kompaktowej – przy wymiarach nadwozia typowych dla segmentu B. Nazwa ‘Venga’ pochodzi z języka hiszpańskiego i jest pełna poloru, który tak odpowiada aktywnemu stylowi życia mieszkańców miast Europy.
Zaprojektowany od początku w Europie i tam też produkowany, nowy hatchback Kia posiada dzieloną 60/40 i przesuwaną kanapę tylną, którą można składać płasko w podłodze dla zwiększenia pojemności bagażowej. Do wybranych odmian modelowych oferowane będzie także uchylne i odsuwane, panoramiczne okno dachowe ze szkła.
Wszystkie silniki gamy Venga spełniają wymogi normy czystości spalin Euro 5 i dostępne będą z opcjonalnym systemem obniżającym zużycie paliwa ISG (technologia Idle Stop & Go). Do napędu nowego modelu Kii posłużą m.in. jednostki napędowe znane z Soula i cee’da. Dwie mają 1,6 litra pojemności, benzynowa osiąga moc 126KM, a wysokoprężna rozwija moc większą o 2KM. Ponadto w ofercie będą także dwie mniejsze jednostki napędowe o pojemności 1,4 litra – benzynowa o mocy 90KM oraz zupełnie nowy diesel w dwóch wariantach mocy – 75 i 90KM.
Główny projektant koreańskiego koncernu, Peter Schreyer dołożył wszelkich starań aby kolejna generacja koreańskiego bestsellera była jeszcze bardziej konkurencyjna pod każdym względem.
cee’d FL wyróżnia się nowym kształtem i ciemną oprawą reflektorów projekcyjnych, oraz zderzakiem i pokrywą silnika. Nowością są także nowe lampy przeciwmgielne. Elementem rozpoznawczym odświeżonego cee’da jest jednak przede wszystkim, zgodny z nową linią aut marki Kia, wlot powietrza ze specyficznym chromowanym obramowaniem dzięki któremu auto zyskuje jeszcze więcej charakteru i dynamizmu.
Z tyłu delikatnie przeprojektowano klosze świateł i zderzak. Nowe tylnie lampy przypominają teraz swoim wyglądem te wykonane w technologii LED.
Nowością są lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami i nowa stylistyka felg. We wnętrzu znajdziemy subtelnie zmienioną konsolę centralną, zupełnie nową, 4 – ramienną, wielofunkcyjną kierownicę w sportowym stylu wykonaną z wysokiej jakości materiału, nowy, sportowy, krótki drążek zmiany biegów z wygodnym przyciskiem pozwalającym na załączenie wstecznego biegu, powiększony schowek w konsoli centralnej oraz przeprojektowane zegary z czerwonym (zamiast pomarańczowego) podświetleniem.
Oprócz zmian w stylistyce nadwozia (hatchback/sw) oraz wnętrza (wszystkie 3 wersje nadwoziowe), na uwagę zasługują nowoczesne systemy i rozwiązania techniczne, które dostępne będą teraz dla nowego cee’da FL: system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), system podpowiedzi ruchu kierownicy (VSM), system kontroli prędkości (ogranicznik / tempomat), system optymalnego stylu jazdy, możliwość wykorzystania funkcji bluetooth w połączeniu z systemem audio oraz zestawem głośnomówiącym do telefonu, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna czy 6 biegowa skrzynia biegów dostępna dla 1.6 CRDI.
Nowy pięcio- lub siedmiomiejscowy SUV Kia Sorento jest dłuższy oraz niższy od swojego poprzednika. Nowa Kia Sorento to ‘Highline Cruiser’ – samochód znacznie bardziej obszerny i luksusowy w środku. Dostępne rozwiązania typu ‘high-tech’ obejmują m.in. podgląd video drogi cofania oraz panoramiczne, szklane okno dachowe.
Konstruktorzy Kia zrezygnowali z ramy nośnej na rzecz konstrukcji samonośnej karoserii typu ‘monocoque’, czego efektem jest obniżenie masy pojazdu o 215 kg i wyższy komfort jazdy. Liczące 4,7 metra długości nadwozie jest również bardziej ‘opływowe’ – współczynnik oporu aerodynamicznego Cd wynosi zaledwie 0,38.
Preferowaną jednostką napędową w Europie będzie prawdopodobnie nowy Diesel o pojemności 2,2 litra i mocy 197 KM, współpracujący z manualną skrzynią sześciobiegową lub nową, sześciostopniową przekładnią automatyczną. Charakterystykę jezdną nowego Sorento zestrojono bardziej pod kątem eksploatacji szosowej – zachowując jednakże tak cenione w poprzednich modelach zdolności do jazdy off-roadowej.
Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie jest okazją do światowej prezentacji ‘EcoDynamics’ – nowej sub-marki Kia, którą oznaczane będą pojazdy przyjazne środowisku każdej z linii modelowych Kia – w miarę stopniowego wdrażania innowacyjnych technologii ograniczających zużycie paliwa i emisję spalin.
Wystawiane na IAA 2009 pojazdy serii EcoDynamic posiadają system ISG umożliwiający automatyczne wyłączanie i ponowny rozruch silnika w warunkach intensywnego ruchu miejskiego, energooszczędny system sterujący alternatora, wskaźnik punktu zmiany przełożeń zachęcający do ekonomicznego stylu prowadzenia, a także ogumienie Michelin o niskich oporach toczenia.
Kolejne pojazdy z tej serii wyposażone będą w technologie jeszcze skuteczniej redukujące emisję CO2 i substancji szkodliwych – m.in. zoptymalizowane aerodynamicznie elementy nadwozia, silniki na paliwa alternatywne, wysokowydajne układy przeniesienia napędu oraz hybrydowe, akumulatorowe i zasilane ogniwami paliwowymi elektryczne zespoły napędowe.
Pomimo swego ekologicznego charakteru samochody Kia EcoDynamics zachowają sportową stylizację i satysfakcjonujące osiągi – nie tracąc atrakcyjności dla osób „młodych duchem”. W strefie ‘EcoDynamics’ frankfurckiego IAA 2009 wystawione zostaną trzy nowe modele Kia: Forte LPI Hybrid, Kia cee’d Hybrid i Kia Sorento Hybrid.
Pokaz samochodu Kia Forte LPI Hybrid w Europie łączy się z zapowiedzią szerokiego programu badawczego ‘w warunkach rzeczywistych’ – przewidywanego przez Kia na rok 2010. I choć należący do segmentu C sedan Forte nie jest oferowany na ‘starym kontynencie’ – Kia zamierza w przyszłym roku rozpocząć próbną eksploatację floty 36 tych pojazdów na całym obszarze Europy. Będą one dostępne dla mediów w celach testowych oraz stanowić pomoc w ocenie potencjału komercjalizacji hybryd LPI na większą skalę w przyszłości.
Kia Forte LPI Hybrid sprzedawana już obecnie w Korei posiada zasilaną paliwem LPG, 114-konną jednostkę spalinową o pojemności 1,6 litra, współpracującą z hybrydowym zespołem napędowym, w którego skład wchodzi silnik elektryczny o mocy 15 kW i momencie obrotowym 105 Nm, bateria akumulatorów polimerowych o napięciu 180 V, bezstopniowa skrzynia przekładniowa CVT, oszczędnościowy system ISG oraz system regeneracyjnego hamowania, doładowujący akumulatory prądowe. Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia Cd wynosi zaledwie 0,26, zużycie paliwa 5,6 l/100 km, a emisja CO2 – tylko 99 g/km.
Po raz pierwszy we Frankfurcie wystawiane są dwa samochody koncepcyjne – nowa Kia cee’d Hybrid oraz nowe Sorento Hybrid. Oba są dziełem europejskiego ośrodka R&D. Pojazdy te zostaną poddane intensywnym testom drogowym na dystansie dziesiątek tysięcy kilometrów w całej Europie, generując odpowiedni materiał informacyjny dla procesów rozwojowych pojazdów marki Kia w okresie następnej dekady.
Zespół napędowy samochodu cee’d Hybrid jest zbliżony do stosowanego w Kia Forte, lecz 1,6-litrowa jednostka spalinowa zasilana jest benzyną. Kia Sorento Hybrid posiada silnik wysokoprężny z dwoma turbosprężarkami o pojemności 1,6 litra i mocy przekraczającej 163 KM (120 kW), współpracujący z silnikiem elektrycznym. Układ ten napędza koła przednie poprzez nowej konstrukcji przekładnię dwusprzęgłową – która może pracować w trybie automatycznym lub manualnym sekwencyjnym. Poziom emisji CO2 do atmosfery został w tym pojeździe obniżony do zaledwie 119 g/km.
Światowa premiera nowego hatchbacka segmentu B Kia Venga odbędzie się podczas konferencji prasowej na stoisku Kia (A19, Hala 3.1) w dniu otwarcia Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, we wtorek 15 września o godzinie 13:00.
Źródło: Kia, fot. Kia