Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-267,t-Światowa_premiera_przyjaznych_dla_środowiska_i_mocnych_silnikow.html
Informacja prasowa / Data: 2009-09-29

Światowa premiera przyjaznych dla środowiska i mocnych silników

Informacja prasowa

Światowa premiera przyjaznych dla środowiska i mocnych silników „SKY-G” i „SKY-D” nowej generacji oraz automatycznej skrzyni biegów Sky-Drive Mazdy na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2009


Mazda Kiyora

Podczas 41. Salonu Motoryzacyjnego w Tokio, który odbędzie się w dniach 24 października – 4 listopada 2009 roku, Mazda Motor Corporation po raz pierwszy zaprezentuje silniki i automatyczną przekładnię nowej generacji. Ekspozycja obejmie silnik benzynowy „Mazda SKY-G” z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ekologiczny silnik Diesla „Mazda SKY-D” oraz automatyczną skrzynię biegów „Mazda SKY-Drive”. Salon Motoryzacyjny w Tokio organizowany na terenie Makuhari Messe w Prefekturze Chiba będzie także miejscem japońskiego debiutu modelu koncepcyjnego Kiyora, na przykładzie którego Mazda zaprezentuje nową generację rozwiązań technologicznych w zakresie ekologii i bezpieczeństwa.

Temat przewodni Mazdy na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2009 brzmi: „Koncepcja Mazda SKY — przyjemność z jazdy oraz ekologia i bezpieczeństwo dla wszystkich klientów!” Pod szyldami „Dziś”, „Jutro” i „Przyszłość” Mazda będzie prezentować zaawansowane technologie opracowane w celu obniżenia zużycia paliwa w swoich pojazdach o 30 % do 2015 roku w porównaniu z poziomem z 2008 roku. To jeden z celów długofalowej wizji Mazdy „Odpowiedzialnego Zoom-Zoom”.

Mazda stara się istotnie udoskonalać swoje samochody pod względem podstawowych aspektów, które wpływają na ich osiągi. Udoskonalenia te dotyczą silników, skrzyń biegów i obniżania masy pojazdów. Służą one uzyskaniu większej przyjemności z jazdy oraz znakomitych parametrów w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Koncepcja Mazda SKY określa podejście Mazdy do opracowywania układów napędowych nowej generacji, które istotnie poprawią parametry wszystkich samochodów Mazdy pod względem przyjazności dla środowiska i dynamiki. Ideą leżącą u podstaw koncepcji SKY jest chęć zapewnienia „niebieskiego nieba", pod którym kierowcy będą mogli czerpać przyjemność z jazdy wynikającą z posiadania samochodu marki Mazda. Koncepcja odzwierciedla także przekonanie, że tylko „niebo jest granicą", jeżeli chodzi o aspiracje inżynierów Mazdy, którzy stosują niekonwencjonalne rozwiązania zapewniające optymalne parametry każdemu pojazdowi tej marki.

Mazda SKY-D

W ramach opartej na koncepcji SKY ekspozycji „Technologie przyszłości” na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio Mazda zaprezentuje między innymi silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G z układem bezpośredniego wtrysku paliwa oraz ekologiczny silnik Diesla Mazda SKY-D. Obydwie jednostki charakteryzują się udoskonalonymi parametrami ekologicznymi i wyższym momentem obrotowym, dzięki zoptymalizowanej wydajności procesu spalania. Mazda pokaże także pierwszą automatyczną skrzynię biegów nowej generacji Mazda SKY-Drive, której zastosowanie przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i bardziej bezpośredniego wpływu na osiągi.

Tokio będzie także miejscem japońskiego debiutu samochodu koncepcyjnego nowej generacji Mazda Kiyora. Zastosowano w nim zespół napędowy zgodny z koncepcją SKY oraz kompleksowe rozwiązania obniżające masę pojazdu. Kiyora charakteryzuje się zaskakująco niskim zużyciem paliwa, szacowanym na 3,1 l/100 km (wg japońskiego standardu 10-15 cykli jazdy miejskiej).

Oprócz koncepcji SKY Mazda przygotowała także wystawę „Technologie na dziś”, w ramach której przedstawi unikatowy system wyłączania silnika podczas postoju i-stop, wprowadzony wraz z nową generacją modelu Mazda3 (Axela w Japonii). Jako „Technologie przyszłości" zostaną zaprezentowane: zaawansowany model Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid z wodorowym silnikiem rotacyjnym, a także szereg innych technologii, opracowywanych przez Mazdę i ukierunkowanych na bezwypadkową i bezpieczną jazdę.

Dni prasowe 41. Salonu Motoryzacyjnego w Tokio zaplanowano na 21 i 22 października, 23 października to dzień branżowy. Od soboty 24 października do środy 4 listopada Salon będzie otwarty dla publiczności. Konferencja Mazdy odbędzie się w środę, 21 października o godzinie 12:30 (czasu japońskiego).

Zestawienie najważniejszych ekspozycji
Modele Samochód koncepcyjny Mazda Kiyora (premiera japońska)
Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid
Ekspozycje techniczne Silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G* z bezpośrednim wtryskiem paliwa (premiera światowa)
Ekologiczny silnik Diesla nowej generacji Mazda SKY-D* (premiera światowa)
Przekrojowy model silnika MZR 1.3L z przekładnią CVT
Przekrojowy model silnika MZR 2.0L DISI z systemem i-stop

* Koncepcyjne nazwy silników i skrzyń biegów przewidzianych do wprowadzenia od 2011 roku.

Podsumowanie najważniejszych ekspozycji

Silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Mazda SKY-G

Mazda SKY-G to silnik benzynowy nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, charakteryzujący się znacznie obniżonym zużyciem paliwa i lepszymi osiągami dzięki podwyższonej sprawności cieplnej. Blok silnika został zaprojektowany od nowa pod kątem obniżenia tarcia mechanicznego i uzyskania optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, a bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia zastosowanie zróżnicowanych profili rozpylania i uzyskanie maksymalnie wydłużonego suwu pracy. W porównaniu z obecnie stosowanym dwulitrowym silnikiem Mazdy o 15 % poprawiono parametry w zakresie zużycia paliwa i momentu obrotowego. Uzyskano to dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy paliwa nowej generacji i wysoce funkcjonalnego mechanizmu zmiennych faz rozrządu. Silnik pozwala na obniżenie zużycia paliwa w większym samochodzie, takim jak Mazda3 (Axela w Japonii), do poziomu typowego dla obecnego modelu Mazda2 (Demio w Japonii).

Ekologiczny silnik Diesla nowej generacji Mazda SKY-D.

Atuty ekologicznego silnika Diesla nowej generacji SKY-D to niskie zużycie paliwa, znakomite osiągi i obniżona emisja spalin. W nowo zaprojektowanym bloku silnika obniżono tarcie mechaniczne do poziomu spotykanego w silnikach benzynowych. Dzięki optymalizacji ciśnienia i temperatury w cylindrach, kształtu komór spalania oraz charakterystyki wtrysku paliwa spalanie rozpoczyna się w najlepszej fazie z punktu widzenia sprawności cieplnej. W szczególności dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych, dwustopniowej turbosprężarki i innych rozwiązań technologicznych zużycie paliwa spadło o około 20 % w porównaniu z obecnym silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra. Zastosowanie nowego silnika w większym modelu, takim jak Mazda6 (Atenza w Japonii), umożliwiłoby obniżenie zużycia paliwa do poziomu typowego dla mniejszego modelu, takiego jak Mazda2 (Demio w Japonii).

Automatyczna skrzynia biegów Mazda SKY-Drive.

Mazda SKY-Drive

Automatyczna skrzynia biegów nowej generacji SKY-Drive charakteryzuje się wysoką efektywnością, przyczynia się do istotnego obniżenia zużycia paliwa oraz pozwala na bardziej bezpośrednie odczuwanie osiągów pojazdu w porównaniu z obecnie stosowanymi układami. Dzięki kompleksowym zmianom konstrukcyjnym, zmniejszonemu tarciu mechanicznemu oraz zastosowaniu zmodernizowanego przemiennika momentu obrotowego, sprzęgła z ograniczonym poślizgiem i zoptymalizowanego mechanizmu blokującego, skrzynia ta pozwala obniżyć zużycie paliwa o około 5 %. Szybkie działanie sprzęgła uzyskano dzięki ustaleniu minimalnej niezbędnej ilości płynu. Takie rozwiązanie zapewnia szybkość przełożeń podobną do skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.

Mazda Kiyora

Mazda Kiyora to kompaktowy samochód koncepcyjny, którego atutami są zarówno znakomite parametry ekologiczne, jak i przyjemność z jazdy. Uzyskano to dzięki połączeniu silnika o pojemności 1,3 litra nowej generacji Mazda SKY-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa i nowej kompaktowej sześciostopniowej automatycznej przekładni Mazda SKY-Drive o niewielkiej masie. Kiyora charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, szacowanym na 3,1 l/100 km (wg japońskiego standardu 10-15 cykli jazdy miejskiej). Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się także unikatowy system wyłączania silnika podczas postoju i-stop, układ hamulcowy z mechanizmem odzyskiwania energii oraz aerodynamiczne kompaktowe nadwozie, którego masę obniżono o 100 kilogramów w porównaniu z obecnie produkowanym seryjnym modelem Mazdy z tego samego segmentu.

Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid

W marcu 2009 roku Mazda uruchomiła program leasingu modelu Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid japońskim instytucjom rządowym i przedsiębiorstwom z sektora energetycznego. W układzie napędowym pojazdu zastosowano unikatowy system hybrydowy złożony z wodorowego silnika rotacyjnego połączonego z prądnicą zasilającą silnik elektryczny. Ten zaawansowany układ napędowy w modelu Premacy Hydrogen RE Hybrid umożliwia przejechanie 200 kilometrów na paliwie wodorowym. W pojeździe zastosowano także opracowane przez Mazdę materiały pochodzenia roślinnego*, co jest elementem realizacji inicjatyw w zakresie wykorzystania zasobów nieropopochodnych i obniżania emisji CO2.
* „Biotworzywa” to zbiorcza nazwa materiałów pochodzenia roślinnego opracowywanych przez Mazdę. Do materiałów tych zaliczają się bioplastiki i biotkaniny.

Źródło: Mazda, fot.: Mazda