Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-27,t-pasy_bezpieczenstwa.html
Autor: Łukasz Lubas / Data: 2007-05-31

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa są podstawowym środkiem zabezpieczającym kierowcę i pasażerów pojazdu w momencie kolizji. Bez pasów poduszki powietrzne nie spełniają swojego zadania. W chwili wypadku kierowca i pasażer siedzący z przodu uderzają głową w przednią szybę, a w najgorszym razie mogą przez nią wypaść.

Historia

Pas bezpieczeństwa

W USA obowiązek montowania w nowych samochodach pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w 1963 roku. Początkowo dotyczył on jedynie przednich foteli, dopiero w 1966 roku wprowadzono poprawki nakazujące montowanie pasów także na tylnej kanapie. Pierwszą firmą, która próbowała wprowadzić pasy bezpieczeństwa do seryjnej produkcji był Ford miało to miejsce w 1955 roku. W roku 1958 firma Volvo jako pierwsza wprowadziła używane do dziś pasy barkowo-biodrowe.

W Polsce obowiązek zapinania pasów został wprowadzony w roku 1983. Dotyczył on jedynie terenu niezabudowanego i odnosił się do pasażerów siedzących na przednich siedzeniach. W 1991 roku przepis ten został znowelizowany, zmiany dotyczyły wprowadzenia obowiązku zapinania pasów na tylnej kanapie bez różnicowania, co do zabudowy terenu.

W roku 1999 z uwagi na bezpieczeństwo dzieci podróżujących w samochodzie wprowadzono obowiązek przewożenia ich w specjalnie do tego przystosowanych fotelikach. Nowy przepis dotyczył dzieci do 12 roku życia mierzących mniej niż 150 cm.

Teraźniejszość

Obecnie praktycznie każdy zdaje sobie sprawę z konieczności zapinania pasów podczas jazdy. Niemniej jednak spora część użytkowników samochodów nie zapina pasów. Obliczono, że bez pasów jeździ aż 47% pasażerów siedzących na tylnej kanapie samochodu.

Z badań wynika, iż zapięcie pasów bezpieczeństwa zmniejsza o 50% ryzyko powstania ciężkich obrażeń ciała a śmiertelnych o 47%.

W mediach możemy się spotkać z różnego rodzaju kampaniami na rzecz zapinania pasów, między innymi "Ostatni wyskok". Akcja ta jest kierowana szczególnie do młodych kierowców jak i pasażerów samochodów, ukazuje w tragiczny sposób losy bohaterów "ostatniego wyskoku" (z samochodu).

Przepisy

Osoby, które nie stosują się do przepisu nakazującego zapinanie pasów muszą się liczyć z konsekwencjami. Oto, co powie nam na ten temat taryfikator mandatów:

  • Nieskorzystanie z pasów bezpieczeństwa w czasie jazdy samochodem - 100 zł i 2 punkty karne;
  • Kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów, którzy nie korzystają z pasów - 100 zł i 1 punkt karny;
  • Przewożenie dziecka bez fotelika lub innego urządzenia do tego służącego 150 zł i 3 punkty.

Każdy rozsądny człowiek powinien zapinać pasy nie ze względu na karę, jaką może ponieść, lecz z uwagi na własne bezpieczeństwo. Opowieści o tym jak to niezapięcie pasów uratowało komuś życie nawet jeżeli są prawdziwe, to dotyczą stosunkowo niewielkiej liczby (i to dość specyficznych) przypadków.