Pasy bezpieczeństwa są podstawowym środkiem zabezpieczającym kierowcę i pasażerów pojazdu w momencie kolizji. Bez pasów poduszki powietrzne nie spełniają swojego zadania. W chwili wypadku kierowca i pasażer siedzący z przodu uderzają głową w przednią szybę, a w najgorszym razie mogą przez nią wypaść.
W USA obowiązek montowania w nowych samochodach pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w 1963 roku. Początkowo dotyczył on jedynie przednich foteli, dopiero w 1966 roku wprowadzono poprawki nakazujące montowanie pasów także na tylnej kanapie. Pierwszą firmą, która próbowała wprowadzić pasy bezpieczeństwa do seryjnej produkcji był Ford miało to miejsce w 1955 roku. W roku 1958 firma Volvo jako pierwsza wprowadziła używane do dziś pasy barkowo-biodrowe.
W Polsce obowiązek zapinania pasów został wprowadzony w roku 1983. Dotyczył on jedynie terenu niezabudowanego i odnosił się do pasażerów siedzących na przednich siedzeniach. W 1991 roku przepis ten został znowelizowany, zmiany dotyczyły wprowadzenia obowiązku zapinania pasów na tylnej kanapie bez różnicowania, co do zabudowy terenu.
W roku 1999 z uwagi na bezpieczeństwo dzieci podróżujących w samochodzie wprowadzono obowiązek przewożenia ich w specjalnie do tego przystosowanych fotelikach. Nowy przepis dotyczył dzieci do 12 roku życia mierzących mniej niż 150 cm.
Obecnie praktycznie każdy zdaje sobie sprawę z konieczności zapinania pasów podczas jazdy. Niemniej jednak spora część użytkowników samochodów nie zapina pasów. Obliczono, że bez pasów jeździ aż 47% pasażerów siedzących na tylnej kanapie samochodu.
Z badań wynika, iż zapięcie pasów bezpieczeństwa zmniejsza o 50% ryzyko powstania ciężkich obrażeń ciała a śmiertelnych o 47%.
W mediach możemy się spotkać z różnego rodzaju kampaniami na rzecz zapinania pasów, między innymi "Ostatni wyskok". Akcja ta jest kierowana szczególnie do młodych kierowców jak i pasażerów samochodów, ukazuje w tragiczny sposób losy bohaterów "ostatniego wyskoku" (z samochodu).
Osoby, które nie stosują się do przepisu nakazującego zapinanie pasów muszą się liczyć z konsekwencjami. Oto, co powie nam na ten temat taryfikator mandatów:
Każdy rozsądny człowiek powinien zapinać pasy nie ze względu na karę, jaką może ponieść, lecz z uwagi na własne bezpieczeństwo. Opowieści o tym jak to niezapięcie pasów uratowało komuś życie nawet jeżeli są prawdziwe, to dotyczą stosunkowo niewielkiej liczby (i to dość specyficznych) przypadków.