Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-94,t-pirotechniczne_napinacze_pasow_bezpieczenstwa.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-16

Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa

Obecnie wszystkie nowe samochody dopuszczone do ruchu drogowego powinny posiadać pasy bezpieczeństwa zarówno dla pasażerów zajmujących miejsce z przodu jak i z tyłu pojazdu. Przepisy wymuszają również na pasażerach zapinanie ich przy każdej jeździe samochodem. Za niestosowanie się do tych wymogów grozi nam mandat.

...ale czy tylko mandat?

Należy pamiętać, że niezapięcie pasów bezpieczeństwa może nieść ze sobą poważne skutki podczas wypadku, ponieważ ciało nie jest niczym przytrzymywane podczas nagłego zatrzymania jakie ma miejsce podczas zderzenia czołowego. Tym samym istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas zderzenia pasażer wypadnie z samochodu.

Pirotechniczne napinacze pasów

Podstawowymi elementami w budowie bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa są zwijacz, który jest blokowany podczas nagłego szarpnięcia, pas bezpieczeństwa oraz zamek (miejsce gdzie zapinamy pas). Obecnie większość nowych samochodów wyposażona jest dodatkowo w pirotechniczny napinacz pasów, który działa podczas wypadku dociskając ciało pasażera pojazdu do fotela. Typowy napinacz pirotechniczny składa się z z tłoczka, ładunku pirotechnicznego oraz zapalnika.

Zasada działania

Obecnie stosuje się dwa rodzaje pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa. Pierwszy z nich to napinacz umieszczony przy zwijaczu pasa. Natomiast drugi sposób to umieszczenie napinacza przy zamku. Stosowanie drugiego rozwiązania powoduje, że przy cofnięciu zamka trzypunktowego pasa bezpieczeństwa o 5 cm cały pas skraca się o 10 cm.

W chwili wykrycia wypadku przez układ sterujący samochodu tłoczek napinacza przez wybuch ładunku pirotechnicznego przesuwa się ku tyłowi powodując skrócenie pasa, a tym samym dociskając ciało pasażera do fotela. Całkowity czas jaki potrzebny jest na przesunięcie i zablokowanie napinacza wynosi ok. 15 ms od chwili wykrycia zderzenia.

Należy pamiętać o zapinaniu pasów bezpieczeństwa gdyż jest do ważny czynnik poprawiający nasze bezpieczeństwo. Nie zapięcie pasów zmniejsza także efekt działania poduszki powietrznej gdyż zasada jej działania również opiera się na współdziałaniu z pasami bezpieczeństwa.