Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-95,t-bezpieczny_przejazd_kolejowy.html
Autor: Tomasz Chrapka / Data: 2007-08-16

Bezpieczny przejazd kolejowy

Zbliżając się do przejazdu kolejowego kierowca ma obowiązek zachować szczególną ostrożność. Z kolei maszynista pociągu zbliżającego się do przejazdu zobowiązany jest dawać dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Na jakie przejazdy kolejowe możemy się natknąć?? Co tak właściwie oznacza zachowanie szczególnej ostrożności??

Przejazd kolejowy w Miastku Przejazd kolejowy w Miastku
Fot: Wikipedia (licencja GNU)

Przejazd kolejowy jest to jednopoziomowe skrzyżowanie drogi z torami kolejowymi. Musi on spełniać szereg wymogów technicznych, które dotyczą między innymi widoczności, kąta skrzyżowania drogi i torów oraz oświetlenia. Przejazdy te powinny zapewnić bezpieczne przejechanie przez linię kolejową, choć w dzisiejszych czasach na głównych drogach i liniach kolejowych oraz na drogach o dużym natężeniu ruchu buduje się wiadukty.

Rodzaje przejazdów

Ze względu na rodzaj zabezpieczenia, przejazdy kolejowe dzielą się na:

  • przejazdy zamykane zaporami lub półzaporami z sygnalizacją świetlną
  • przejazdy nie posiadające przeszkody w poprzek drogi, zaopatrzone w czerwone migające światło przy znaku “Krzyż Św. Andrzeja”
  • przejazdy bez żadnych zabezpieczeń, wyposażone w znak “Krzyż Św. Andrzeja” oraz znak STOP.
  • Przejazdy bez żadnych zabezpieczeń, wyposażone jedynie w znak “Krzyż Św. Andrzeja”

Przepisy

Krzyż Świętego Andrzeja Krzyż Świętego Andrzeja

W świetle kodeksu drogowego kierujący pojazdem powinien zachować szczególną ostrożność przejeżdżając przez przejazd. Ponadto musi upewnić się czy nie nadjeżdża pojazd szynowy, aby móc kontynuować jazdę. Prędkość pojazdu powinna być taka, aby można się było zatrzymać przed przejazdem, jeśli nadjeżdża pociąg. Kategorycznie zabronione jest omijanie opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd jeśli zostało rozpoczęte opuszczanie lub ich podnoszenie nie zostało dokończone. Ponadto na przejazd nie wolno wjeżdżać jeśli po drugiej stronie nie ma miejsca, aby kontynuować jazdę. Zabrania się również wyprzedzania na przejeździe i bezpośrednio przed nim, a także omijania pojazdów oczekujących na otwarcie ruchu przez przejazd.

Jak się zachować

Generalnie na przejazdach nie strzeżonych w żaden sposób, przeważnie stoją znaki STOP. Jednak są one nagminnie olewane przez kierowców. Jak wiadomo jest to łamanie przepisów. Zdrowy rozsądek nakazuje zatrzymać się przed każdym przejazdem kolejowym i dopiero po upewnieniu się czy nie nadjeżdża pociąg kontynuować jazdę. Jest to pewna i stuprocentowa metoda na uniknięcie kolizji z pędzącym pociągiem.

Na przejazdach wyposażonych w zapory sprawa praktycznie jest bezproblemowa. Jeśli zapory się zamykają lub są zamknięte należy się zatrzymać i czekać aż pojazd szynowy przejedzie. Jazdę kontynuujemy po podniesieniu rogatek.

Tragiczne skutki

Na początek prezentujemy plakat prowadzonej obecnie akcji "Zatrzymaj się i żyj":

Plakat akcji "Zatrzymaj się i żyj"

Pamiętać należy, iż podczas zderzenia samochodu z pociągiem z samochodu niema nawet co zbierać. No to w takim razie co dzieje się z pasażerami takiego samochodu. Łatwo to sobie wyobrazić. Jedno z czasopism motoryzacyjnych przeprowadziło test zderzeniowy samochodu osobowego oraz lokomotywy (bez wagonów). Maszynista tejże lokomotywy po zderzeniu przy prędkości 32 km/h powiedział, że nawet nie poczuł tego zderzenia, tylko usłyszał huk i zobaczył unoszący się kurz!! Myślę, że takie słowa dadzą Ci do myślenia... aby krzyż świętego Andrzeja ostrzegający przed przejazdem kolejowym, nie zamienił się w krzyż na nagrobku.