Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
W większości obecnie eksploatowanych pojazdów, napęd samochodu przenoszony jest przez przednie koła. Aby takie rozwiązanie mogło spełniać swoje zadanie konieczne jest wyposażenie półosi napędowych w dodatkowe przeguby, które zarazem pozwalają na skręt kół pojazdu.
Z reguły każda półoś napędowa wyposażone jest w dwa przeguby napędowe. Przeważnie stosuje się przeguby synchroniczne zwane również równobieżynmi lub homokinetycznymi. Przeguby te mają dość skomplikowaną budowę, a dla sprawnego wykonania swojego zadania muszą być wykonane bardzo precyzyjnie.
Jak już wspomniano rolą przegubów napędowych jest przenoszenie napędu, a zarazem umożliwienie skrętu kół pojazdu. Przeguby synchroniczne płynnie przenoszą moment obrotowy, a jednocześnie pozwalają na prace bez przyśpieszeń i szarpnięć. W praktyce kąty załamania przegubów nie przekraczają 47 stopni, a ich żywotność przewidziana jest na długie przebiegi.
Czas w jakim przegub będzie mógł być eksploatowany w dużej mierze zależy od kierowcy, a dokładniej od techniki jazdy. Żywotność przegubu znacznie spada, gdy jest on nadmiernie obciążany przy dużym lub maksymalnym skręcie kół. Znaczy to tyle że dla wydłużenia żywotności przegubów unikać należy ostrych starów z miejsca (wtedy gdy koła buksują w miejscu) szczególnie ze skręconymi kołami pojazdu.
Istotną cechą zużycia przegubów napędowych jest ich nadmierny hałas dający się usłyszeć w okolicy piasty kół. Kolejnym objawem zużycia się przegubów napędowych są charakterystyczne drgania występujące podczas skrętu pojazdu.
Obecnie przeguby napędowe nie wymagają od posiadacza pojazdu żadnych czynności obsługowych. Jednak jednym z ważnych elementów składowych są elastyczne osłony przegubów. Pełnią one szczególną rolę gdyż ich zadaniem jest zabezpieczenie przed dostawaniem się zanieczyszczeń w elementy robocze przegubu oraz utrzymanie smaru w okolicy przegubu.
Osłony przegubów powinny zostać wymienione na nowe w momencie zauważenia pęknięć gumy, stwierdzenia jej starzenia, rozwarstwień lub gdy nastąpi jej przecięcie. Wymiana uszkodzonej osłony przegubów może w znacznym stopniu wydłużyć czas ich prawidłowego działania.