samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Przeguby napędowe

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-09-03

W większości obecnie eksploatowanych pojazdów, napęd samochodu przenoszony jest przez przednie koła. Aby takie rozwiązanie mogło spełniać swoje zadanie konieczne jest wyposażenie półosi napędowych w dodatkowe przeguby, które zarazem pozwalają na skręt kół pojazdu.

Półoś napędowa Półoś napędowa

Z reguły każda półoś napędowa wyposażone jest w dwa przeguby napędowe. Przeważnie stosuje się przeguby synchroniczne zwane również równobieżynmi lub homokinetycznymi. Przeguby te mają dość skomplikowaną budowę, a dla sprawnego wykonania swojego zadania muszą być wykonane bardzo precyzyjnie.

Jak już wspomniano rolą przegubów napędowych jest przenoszenie napędu, a zarazem umożliwienie skrętu kół pojazdu. Przeguby synchroniczne płynnie przenoszą moment obrotowy, a jednocześnie pozwalają na prace bez przyśpieszeń i szarpnięć. W praktyce kąty załamania przegubów nie przekraczają 47 stopni, a ich żywotność przewidziana jest na długie przebiegi.

Eksploatacja

Czas w jakim przegub będzie mógł być eksploatowany w dużej mierze zależy od kierowcy, a dokładniej od techniki jazdy. Żywotność przegubu znacznie spada, gdy jest on nadmiernie obciążany przy dużym lub maksymalnym skręcie kół. Znaczy to tyle że dla wydłużenia żywotności przegubów unikać należy ostrych starów z miejsca (wtedy gdy koła buksują w miejscu) szczególnie ze skręconymi kołami pojazdu.

Istotną cechą zużycia przegubów napędowych jest ich nadmierny hałas dający się usłyszeć w okolicy piasty kół. Kolejnym objawem zużycia się przegubów napędowych są charakterystyczne drgania występujące podczas skrętu pojazdu.

Obsługa

Obecnie przeguby napędowe nie wymagają od posiadacza pojazdu żadnych czynności obsługowych. Jednak jednym z ważnych elementów składowych są elastyczne osłony przegubów. Pełnią one szczególną rolę gdyż ich zadaniem jest zabezpieczenie przed dostawaniem się zanieczyszczeń w elementy robocze przegubu oraz utrzymanie smaru w okolicy przegubu.

Osłony przegubów powinny zostać wymienione na nowe w momencie zauważenia pęknięć gumy, stwierdzenia jej starzenia, rozwarstwień lub gdy nastąpi jej przecięcie. Wymiana uszkodzonej osłony przegubów może w znacznym stopniu wydłużyć czas ich prawidłowego działania.

Wasze komentarze:

Autor(ka): plucik
Data nadesłania:
  12.10.2008 12:30
w koncu cos znalazlem na temat przegubow,bardzo przydatne informacje.pozdrawiam
Autor(ka): miro
Data nadesłania:
  21.10.2008 19:17
nic nowego nie wyczytalem z tego,nie polecam
Autor(ka): Agresiv
Data nadesłania:
  26.01.2009 19:12
podstawowe informacje ale git
Autor(ka): Paul
Data nadesłania:
  17.02.2010 16:04
Bardzo przydydatne informacje dla osób interesujących się motoryzacją amatorsko.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  21.01.2011 22:30
dobra strona.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Mercedes SLK - co nowego w modelu 2011?

Mercedes SLK - co nowego w modelu 2011?

Nowy Mercedes SLK zadebiutuje jeszcze w tym roku i podejm... » ...więcej
Zimowy apel Goodyeara do operatorów flot samochodowych

Zimowy apel Goodyeara do operatorów flot samochodowych

Warszawa, 4 stycznia 2011 r. – Operatorzy flot samo... » ...więcej
Skoda Octavia Tour nowej generacji gotowa do startu

Skoda Octavia Tour nowej generacji gotowa do startu

Skoda wprowadza na rynek II generację Octavii Tour. To j... » ...więcej
Oleje Platinum do skuterów śnieżnych

Oleje Platinum do skuterów śnieżnych

Skutery śnieżne w Polsce zdobywają coraz większą rze... » ...więcej
Jeep Grand Cherokee 2011 - nowe oblicze

Jeep Grand Cherokee 2011 - nowe oblicze

Jeep zaprezentował nowy model Grand Cherokee, który opr... » ...więcej
Skąd bierze się moment obrotowy

Skąd bierze się moment obrotowy

Jednym z ważniejszych (o ile nie najważniejszym) parametre... » ...więcej
Technologia TSI teraz także w mniejszych silnikach

Technologia TSI teraz także w mniejszych silnikach

W czerwcu SEAT rozpoczął produkcję samochodów z roku ... » ...więcej
Opel Astra w wersji ecoFLEX

Opel Astra w wersji ecoFLEX

Astra z silnikiem 1,3 CDTI w wersji ecoFLEX jest już dostępna z systemem Start/Stop, co sprawia... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia