Historia
W 1948 roku zaczÄ™to montować 6-cylindrowy silnik HEMI w Jaguarach. NastÄ™pnie w 1951 roku Chrysler montowaÅ‚ miÄ™dzy innymi silnik HEMI V8 o mocy 180 KM w swoich samochodach. MiaÅ‚ on pojemność 331 cali szeÅ›ciennych czyli 5,4 litra. StÄ…d wzięła siÄ™ nazwa “331 HEMI”. Chrysler kontynuowaÅ‚ produkcjÄ™ silników HEMI. PowstawaÅ‚y kolejno silniki o pojemnoÅ›ci 5,8 litra (354 cale³) w 1956 roku, 6,4 litra (392 cale³) w 1957 roku, 7 litrów (426 cale³) w 1964 roku.
Zatrzymajmy się na chwilę przy silniku o pojemności 7 litrów czyli 426 HEMI. Podczas wyścigu Daytona 500 w 1965 roku samochody napędzane właśnie tym silnikiem zajęły pierwsze, drugie oraz trzecie miejsce na mecie. Silnik ten wytwarzał moc 425 KM.
HEMI
Nazwa HEMI wywodzi siÄ™ od sÅ‚owa “hemispherical”, czyli półsferyczny. Wiąże siÄ™ to z rodzajem komory spalania. Komora ta ma ksztaÅ‚t poÅ‚owy sfery. Åšwieca zapÅ‚onowa umieszczona jest na górze komory spalania. Natomiast dwa zawory znajdujÄ… siÄ™ na z boku powierzchni sferycznej. Silniki HEMI nigdy nie miaÅ‚y czterech zaworów na cylinder. Należy zaznaczyć iż wszystkie silniki HEMI zbudowane sÄ… w ukÅ‚adzie cylindrów V.
Popularny silnik 5,7 HEMI V8 wyposażony jest w system zmiennej pojemności czynnej MDS. System ten działa w taki sposób, iż niezauważalnie włącza czterocylindrowy, ekonomiczny tryb pracy w momencie, jeśli wystarczająca do jazdy jest mniejsza moc silnika. Rozwiązanie to pozwala na obniżenie zużycia paliwa rzędu 20 procent.
PodsumowujÄ…c, to co odróżnia silnik HEMI od “zwykÅ‚ego” silnika to półsferyczna komora spalania.
Zalety:
- dzięki zastosowaniu większych zaworów ułatwiony jest przepływ gazów
- silniki HEMI mają mniejszą komorę spalania, która redukuje utratę energii oraz skraca drogę płomienia podczas spalania
- wysoka moc przy stosunkowo niedużym zużyciu paliwa
- niski poziom emisji spalin
Wady:
- ze względu na kształt komory spalania, można w niej umieścić jedynie dwa zawory
Teraźniejszość
Obecnie silniki HEMI są montowane głównie w Dodge'ach, Chrysler'ach oraz Jeep'ach.
Silnik 5,7 HEMI V8 napędza między innymi takie samochody jak:
- Chrysler 300C SRT8
- Dodge Magnum SRT8
- Jeep Grand Cherokee SRT8
Prace nad silnikami HEMI ciągle trwają. Dodge zapowiada wprowadzenie silnika 6,4 HEMI o mocy 505 KM w 2008 roku oraz 6,6 HEMI w latach 2008/2009. Oba silniki mają być montowane między innymi w Dodge'u Challenger. Ponadto na przełomie lat 2008/2009 Dodge Challenger SRT będzie napędzany 7 litrowym silnikiem HEMI.
Autor(ka): MM
Data nadesłania:
24.08.2007 10:09
W końcu się dowiedziałem co to jest HEMI. thx
Autor(ka): Polo 32
Data nadesłania:
31.08.2007 15:22
Tak naprawde to niewiedziałem nawet ze istnieje silnik o takiej nazwie aż wstyd sie przyznać. Ale naszczeście juz wiem człowiek uczy sie całe życie
Autor(ka): kudlatyData nadesłania: 17.03.2008 12:44
wlasnie czesto ogladam programy o budowaniu samochodow na dyscowery i spotkalem sie tam z silnikem hemi ale nie wiedzialem co to za stwor,dzieki wam teraz wiem jestwcie super...
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
18.08.2008 20:44
mnie zastanawia fakt mniejszego zużycia paliwa dzięki tym komorom i odłączaczaniu tych 4 garków. we wszystkich testach jakie widziałem te silniki były paliwożerne na poziomie swoich pojemnościowych odpowiedników.
Jeżdżę 3 tonowym dodge durango 5,7 HEMI. Pali w zależności od 16 do 25 l/100km. Wyższa wartość odnosi się do jazdy z prędkościami ok. 180km/h i ciągłym dynamicznym wyprzedzaniem. Myślę że jak na takiego kolosa to nie jest dużo. Tomek z Wawy
Autor(ka): roborot
Data nadesłania:
14.12.2008 22:39
no ja bym kupil camaro ss i bym wsadzil HEMI (jesli by nie mial) no i bym go... ojtam byle byl HEMI
Autor(ka): lok
Data nadesłania:
15.12.2008 01:30
Gdyby nie to ze Hemi to zawsze w ukladzie V to i silnik z poczciwego poldka mozna by tak nazwac, spelnia przeciez warunek polsferycznej komory spalania.
Autor(ka): Chemicalsister
Data nadesłania:
23.03.2009 19:56
Ooo świetny artykuł. To teraz powiem szefowi, że nie miał racji... Dzięki! ;-)
Autor(ka): kotles
Data nadesłania:
18.04.2009 17:05
hehe no i podobnie pali poldek. czy ten hemi to tzw. big block ?
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
06.05.2009 15:42
hmmm a jak by tak zamontowac do hemi 4 ale mniejsze zawory?:)
Autor(ka): HemiiiiData nadesłania: 22.05.2009 15:11
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
13.08.2009 22:15
...poldek moze i pali tyle samo co HEMI ale mocy troszke mniej posiada :)
Autor(ka): Pit
Data nadesłania:
03.09.2009 09:58
Trzeba jeszcze dodac ze HEMI posiada rozrzad lancuchowy co czyni ten silnik praktycznie niezniszczalnym.
Autor(ka): p74
Data nadesłania:
07.11.2009 11:45
Oszczednosc paliwa he he, kon by sie usmial! Te silniki zlopia jak smok i w zuzyciu paliwa niczym sie nie roznia od innych v8 o identycznej pojemnosci. Odlaczanie 4 cylindrow jest stosowane takze w innych silnikach, kolega ma Chevy Avalanche bez Hemi i tam tez odlaczaja sie 4 cylindry przy wolniejszej jezdzie. Hemi to legenda, ale jak wszystko co amerykanskie technicznie jest 50 lat do tylu za np. Japonczykami. Pozdrawiam
Autor(ka): Jeep 5.7. HEMI
Data nadesłania:
15.11.2009 14:12
cytuję ''Silnik 5,7 HEMI V8 napędza między innymi takie samochody jak:
Chrysler 300C SRT8
Dodge Magnum SRT8
Jeep Grand Cherokee SRT8''
tutaj się mylą bo w srt są tylko montowane silniki 6.1 L HEMI faktycznie zę kostrukja jest 5.7L HEMI ale mają więcej mocy i śą jeszcze bardziej dynamiczne
Autor(ka): jeep hemi
Data nadesłania:
15.11.2009 14:14
silnik HEMI spala okolo 10 litrów na 100 kilmetrów sam taki śmigam w jeepie i jest oszczedniejszy od np skody 1.9 tdi która kiedyś miałem wymieniłem na jeepa spalanie podobnne ale jaki przeskok mocy i pojenosci
Autor(ka): srt8
Data nadesłania:
15.11.2009 18:04
mam 300c 6.1 i pali 13-28 więc nie wiem czemu w wersji 5.7 z odłączanymi cylindrami jest takie samo spalanie
Silnik HEMI - ma półkoliste komory spalania ... to jedyna jego cecha... W Europie/USA również produkowano 4 cylindrowy silnik Hemi o pojemnościach 1.1 1.3 1.4 1.6 1.9 litra , rozrząd gumowym paskiem ... mistrzem oszczędnosci to taki silnik nie jest - a komora spalania wcale nie jest mała.
Silniki Hemi miały już Peugeot w 1912 roku , Alfa w 1914.
Ten Jaguar o którym piszecie jako niby pierwszym Hemi to tez nie było V tylko 6 cylindrów w rzędzie.
No i Ford, a później Aston Martin wcisnęli spokojnie 3 zawory , Aston 4 zawory na cylinder przy Hemi - więc co się nie da ???
Autor(ka): 300c
Data nadesłania:
30.12.2009 22:39
no właśnie! auta z oznaczeniami SRT8 mają 6.1L, a 5.7L są montowane w zwykłych wersjach
Autor(ka): rajdowiec
Data nadesłania:
19.02.2010 21:32
To są świetnie "grające" silniczki. Miód dla uszu... Chciałbym mieć takiego dodge'a charger'a z '69... mimo takiej pojemności dużo nie pali...
Autor(ka): Jeepnięty
Data nadesłania:
16.04.2010 21:57
Spalanie w silniku HEMI w Jeepie Grad Cherokee to od 10 na trasie do 20-22 przy dynamicznej jeździe po mieście. Przy 350 KM 510 nm i takiej wadze pojazdu, stałym napędzie na 4 koła i niesamowitej frajdzie z jazdy to naprawdę niewiele . . . a wszelkie wyższe wyniki spalania spowodowana są złym "użytkowaniem" silnika.
Silnik posiada system MDS ( odłączanie połowy cylindrów) działający poprawnie gdy stosujemy olej 50W20 poprzez gęstość zapewniający odpowiednią prędkość dezaktywacji i aktywacji cylindrów.
Bardzo ważne jest też to iż silnik HEMI naładowany został niestety elektroniką która odpowiedzialna jest za ekonomikę jazdy. Komputer ma wgrany program silnika i modyfikuje go cały czas tak by "dopasowywał" się do stylu jazdy. Niestety komputera troszkę nieprzemyślano (lub przemyślano zabardzo) i po odłączeniu zasilania pojadu czyli akumulatora komputer się resetuje a wszelkie ustawienia komputera się kasują. Konieczne po takim rozłączeniu akumulatora jest skalibrowanie systemu MDS komputerem. Jeśli tego nie zrobimy to silnik będzie jeździł cały czas na ośmiu cylindrach . . . i stąd to większe spalanie.
Te silniki pojawiają się w samochodach importowanych ze stanów Dodge'ach, Jeep'ach, Chrysler'ach. Wszystkie one przypłynęły do Polski przez atlandyk w ładowniach statków. I wydaje mi się że wszystkie miały odłączony akumulator w trakcie transportu.
Tak więc polecam wszystkim posiadaczom silnika HEMI o zapoznanie się z tematyką i odwiedzenie mechanika z Komputerkiem aby jednak skalibrować silnik.
Pozdrowienia dla posiadaczy mruczÄ…cych V8'ek
Autor(ka): jumbo
Data nadesłania:
19.04.2010 21:55
mam ram1500 04r. pali na odcinkach do15km MAX 20l.LPG spokojnie nie jeżdzę lecz staram się nie przeginaile spali na trasie kiedyś się wybiorę.
Autor(ka): elektrykData nadesłania: 02.05.2010 17:27
mam 300 c hemi takiej frajdy z jazdy nigdy niemiałem
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
05.05.2010 13:02
ciekaw jestem gdzie ty widziales olej 50w20 jak wszyscy wy posiadacze hemi go stosujecie to chcial bym was na ulicy zobaczyc
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
27.06.2010 15:35
50W20 ? moze sie nie znam ale to już chyba substancja plynna..
Autor(ka): DanyData nadesłania: 16.07.2010 15:47
Witajcie, Ja mam zalany 5W40 a powinien byc 5W20 a nie 50W20, ktos sie pomylil o jedno 0. Ja chetnie sie dowiem na czym polega ta kalibracja silnika o ktorej tu piszecie? Bo nie ukrywam,ze pare razy odlaczalem juz akumulator.
Autor(ka): TomData nadesłania: 13.10.2010 10:17
witajcie z ta kalibracją to chyba coś nie tak aja sobie założyłem kontrolkę od MDSu i MDS pracuje tak samo przed czy po Kalibracji i wiele razy odłączałem akumulator i zawsze pracuje
Autor(ka): Marley0000
Data nadesłania:
10.12.2010 13:31
ja słyszałem że w tych nowych v8 hemi(2008->)jest coś na zasadzie 2par wałów i męzy kazda para jest coś w stylu sprzęgała i podczas normalnej jazdy ciągna tylko 4 tłoki a jak sie przycisnie to gra cala 8 i wtedy dopiero pali jak Wołga a gdy jest na 4 to jak trabant;D
Autor(ka): zmiennej pojemności MDS.
Data nadesłania:
10.02.2011 13:52
zmiennej pojemności MDS.
Autor(ka): DIRECT
Data nadesłania:
11.03.2011 21:11
2 waly to ty jestes....jak zobaczysz na wlasne o zobaczysz to nic nie wiesz i nic nie widziales a bierzesz i nieczy to sie przekonasz....Jak nie rozbiezesz i nie zobaczysz to sobie mozesz gdybac ze ktos cos......jak masz mozg to go rusz i zacznin choc troszke czytac prasy branzowej to na poczatek wystarczy...
Autor(ka): karasData nadesłania: 13.03.2011 22:35
mam hemi jeep powiem krotko mudlcie sie jak bedziecie go miec w rekach!!!!!!!!!!!!!
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
04.09.2011 12:38
jestem mechanikiem miałem przyjemność naprawiać i jezdzić 300c 5,7 hemi. coś pięknego
Autor(ka): CrashData nadesłania: 23.03.2014 01:19
Wymuszenie trybu jazdy na czterech garkach latwe nie jest. Predkosc z zakresu 110 - 140, tempomat i najwazniejsze stala. Wtedy odpina symetrycznie 4 garki. Roznicy w jezdzie nie zauwazysz praktycznie bo jak wspomnialem predkosc stala. Najsmutniejsze jest to, iz odlaczane sa zawsze te same garnki dzieki czemu przy pokonywaniu wielu kilometrow na trasach zuzycie silnika bedzie nierownomierne. Ale ogolnie silniczek w 300C - 340 kuca spisuje sie slicznie.