samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Bezpieczeństwo w F1

Autor: Łukasz Lubas / Data: 2007-06-12

Podczas ostatniego Grand Prix F1 w Montrealu zdarzył się groźnie wyglądający wypadek Roberta Kubicy. Jak wiemy dzięki nowoczesnej technice nasz kierowca wyszedł z wypadku praktycznie bez szwanku. Doszedłem wtedy do wniosku, że nie wiem zbyt wiele o systemach bezpieczeństwa stosowanych w formule 1 i postanowiłem ten fakt zmienić. Wynikiem mojego zainteresowania jest ten oto artykuł.

Na początek zapoznajmy się z ogólna budową bolidu oraz możliwościami oferowanymi przez samochody biorące udział w wyścigach formuły jeden.

Budowa i osiągi

Każdy bolid składa się z następujących podzespołów:

  • Kadłub (monocoque)
  • Wielofunkcyjna kierownica (znajduje się na niej do 20 przycisków i kosztuje ok. 35 000€)
  • Fotel kierowcy (indywidualnie przystosowany do kierowcy)
  • Silnik (2,4 litraV8 lub ograniczone 3 litry V10)
  • Skrzynia biegów (półautomatyczna, sekwencyjna, max siedem przełożeń)
  • Elementy zawieszenia
  • Bezpieczny bak paliwa
  • Nadwozie(zbudowane z bardzo lekkich włókien węglowych)
  • System gaśniczy
  • Koła (opony nie mogą być szersze niż 355 mm z przodu i 380 mm z tyłu)

Jak wszyscy wiemy bolidy F1 są wyposażone w silniki które dysponują ogromną mocą. Oto przykładowe osiągi takiego samochodu:

  • 0-96 km/h - 2,6 sek.
  • 0-160 km/h - 3,6 sek.

Bezpieczeństwo

Przechodząc do sedna artykułu przedstawiam najistotniejsze części bolidu odpowiadające za bezpieczeństwo.

Kadłub jest w stanie wytrzymać uderzenie czołowe przy prędkości 300 km/h. Jest to możliwe dzięki wytrzymałości włókien węglowych zastosowanych przy jego produkcji. Warto dodać, iż każdy kadłub przed dopuszczeniem go do wyścigów musi zostać szczegółowo przetestowany pod kątem zderzeń i obciążeń.

System gaśniczy zamontowany jest zarówno w kabinie jak i przestrzeni silnikowej. System może zostać aktywowany przez kierowcę bolidu oraz przez osobę z obsługi toru.

Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa rozpinane specjalną klamrą, aby umożliwić kierowcy opuszczenie bolidu w czasie nie dłuższym niż 5 sek.

Kombinezon kierowcy, który jest w stanie wytrzymać ogromne temperatury.

Kask jest zbudowany z takich materiałów, że jest w stanie wytrzymać strzał z broni maszynowej.

System ochrony głowy potocznie zwany HANS. Zadaniem tego systemu jest utrzymanie pionowej pozycji głowy podczas uderzenia czołowego, co pozwala uchronić odcinek szyjny kręgosłupa.

Belka ochronna ma zapewnić kierowcy bezpieczeństwo podczas dachowania. Wytrzymałość belki jest ściśle określona przepisami i tak musi ona wytrzymać nacisk dziewięciu ton z góry, pięciu z boku oraz sześciu z przodu.

Hamulce tarczowe zbudowane są z włókien węglowych. Przepisy określają minimalną grubość tarczy hamulcowej na 28 mm a średnica nie może być większa niż 278 mm.

Podsumowanie

Tutaj zajęliśmy się tylko rozwiązaniami zapewniającymi bezpieczeństwo samego bolidu. Jednak równie ważne jest odpowiednie zaprojektowanie samego toru - co można zrobić w tej dziedzinie przeczytasz w tym artykule o budowie torów wyścigowych.

Ewolucja systemów bezpieczeństwa w F1 wbrew pozorom jest dla nas bardzo ważna, gdyż jest to swego rodzaju poligon doświadczalny dla nowatorskich systemów bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że elementy zabezpieczające stosowane obecnie w wyścigach F1 prędzej czy później mogą ratować nam życie w naszych samochodach.

Wasze komentarze:

Autor(ka): ANIA
Data nadesłania:
  13.06.2007 21:47
.Bardzo ciekawy artykuł dowiedziałam się z niego wielu ciekawych rzeczy.POLECAM!!!!!
Autor(ka): aneta
Data nadesłania:
  16.06.2007 14:47
spoko artukul czekam na nowy równiez o Formule1;)
Autor(ka): kamil
Data nadesłania:
  12.07.2007 13:31
dotychczas ze Kubica miał niesamowite szczęście - ale po przeczytaniu tego artykułu widzę, że to nei tylko szczęscie.

Zgadzam się z tym, ze dobrze, ze w f1 jest taki nacisk na bezpieczenstwo - czesc z tych rozwiazań na pewno trafi do seryjnych samochodw.
Autor(ka): Jacek
Data nadesłania:
  12.07.2007 14:29
Faktycznie Robercik miał dużo szczęścia. Swoją drogą podziwiam gościa ja chyba już nie potrafił bym jeździć po takim wypadku. Widać ze Ci projektanci maja tam łby nie od parady samochód rozpadł się w drobny mak a kabina kierowcy prawienie ruszona
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Fotoradary a bezpieczeństwo

Fotoradary a bezpieczeństwo

Fotoradary niezmiennie budzą wiele emocji wśród zmotoryzowanych. Z założenia mają zwiększa... » ...więcej
Podstawówki mogą poprawić bezpieczeństwo najmłodszych

Podstawówki mogą poprawić bezpieczeństwo najmłodszych

Rusza 11. edycja programu „Bezpieczeństwo dla wszy... » ...więcej
Statoil dba o bezpieczeństwo dzieci już od 10 lat

Statoil dba o bezpieczeństwo dzieci już od 10 lat

„Bezpieczeństwo Dziecka na Drodze” – pod ... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Pascale de Briey pracuje w Goodyearze jako specjalistka d... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Inżynier Pascale de Briey z Goodyeara opowiada o tym, ja... » ...więcej
Bezpieczeństwo na siedząco, czyli foteliki dla dzieci

Bezpieczeństwo na siedząco, czyli foteliki dla dzieci

Podczas nagłego hamowania samochodu, z chwilą gdy dochodzi... » ...więcej
Kia Sportage bezpieczna wg IIHS

Kia Sportage bezpieczna wg IIHS

Amerykański Insurance Institute for Highway Safety przeb... » ...więcej
Nowe halogenowe żarówki reflektorów Bosch

Nowe halogenowe żarówki reflektorów Bosch

Firma Bosch u progu rozpoczynającego się okresu jesienn... » ...więcej
Polecamy porady
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia